آذرشکیب یکی از آن کشتی گیرانی بود که در مسابقات آذربایجان شرکت و کرد و مدال آورد....
 
 حضور 3 - 4 کشتی گیر آزاد و فرنگی کار ایرانی در مسابقات قهرمانی کشور جمهوری آذربایجان ، دوباره به نقل محافل ورزشی تبدیل شده و هر کسی به فراخور حال و نگاه خود به این موضوع نگریسته و با توجه به دیدگاهش ، موضوعات و مسائلی را مطرح نموده ، گروهی را مقصر جلوه داده یا اتهاماتی نیز به برخی افراد زده شد ، که تبعات حضور این کشتی گیران را بسیار بیشتر از حضور قبلی سامان طهماسبی ( فرنگی کار 84 کیلوی ایرانی و دارنده دو مدال برنز جهان ، که بعد از این حضور ، در مسابقات جهانی مسکو هم برای آذری ها به میدان رفت ) کرده است .
پس از اینکه سامان طهماسبی ، قاسم رضایی و بشیر باباجانزاده ( فرنگی کاران ایرانی اوزان 84 ، 96 و 120 کیلو برسکوی قهرمانی دو وزن اول و نایب قهرمانی وزن سوم ایستادند ) همچنین سید محمد رضا آذرشکیب ( تنها آزادکار 120 کیلوی کشورمان ) که با غلبه بر همه مدعیان نامدار برسکوی قهرمانی سنگین وزن این پیکارها ایستاد ، شایعه احتمال کشتی گرفتن این نفرات برای تیم آذربایجان قوت گرفته و حضور طهماسبی در تیم آذربایجان بر این نگرانی ها بیش از قبل می افزود . محمدرضا آذرشکیب نایب قهرمان جوانان جهان در گفت‌وگو با خبرورزشی در مورد این موضوع صحبت می‌کند.

چه خبر ، شهر را شلوغ کرده ای ؟ همه جا صحبت از احتمال رفتن شما به آذربایجان و کشتی گرفتن برای این کشور است ، آیا این موضوع واقعیت دارد ؟

  آقا به خدا هیچ کدام این حرفها درست نیست . شما که مرا می شناسید . اصلا این حرفها به ما می خورد ؟ رفتم آنجا ببینم کجای کار هستم . دیگر بس است اینقدر درجا زدن و رشد نداشتن. دیگر خودم هم از وضعیت موجود خسته شده بودم. رفتم با یکسری از بزرگان سنگین وزن دنیا سرشاخ شوم تا بدانم چه شرایطی دارم. خدا را شکر که از این آزمایش هم سربلند بیرون آمدم تا با روحیه و انگیزه ای مضاعف خودم را مهیای دیدارهای مهم تر و سنگین تر کنم .


مگر با نفت تهران برای لیگ برتر قرارداد نبسته بودی ؟ بعضی از مسئولین این باشگاه هم معترض بودند که بدون هماهنگی آنها رفته ای و عده ای هم گفتند که حتی بدون اجازه فدراسیون دست به این کار زده اید . در این رابطه چه می گویی ؟

اولا همه چیز با نظر و اجازه فدراسیون کشتی ایران و آذربایجان بوده است . آذریها با فدراسیون کشتی کشورمان و فیلا مکاتبه کرده و مجوز لازم را اخذ کرده و بعدا ما را دعوت کرده بودند . به خصوص که این مسابقات اوپن بود و مشکلی برای حضور کشتی گیران خارجی در آن هم وجود نداشت. با باشگاه نفت هم هیچ مشکلی نداشته و نداریم. من باید با آمادگی کامل خودم را برای رویارویی با حریفان تیم نفت مهیا کنم . الان هم بعد از غلبه بر نامدارانی چون رودریگرز کوبایی ( که برای حضور در تیم ملی آذربایجان 5 - 6 ماه در باکو و با تیم ملی این کشور تمرین کرده و از نظر آمادگی هم در شرایط خیلی خوبی قرار داشت ) علی عیسایف آذری و نفر سوم جهان که در جام جهانی تهران ملی پوش ما را شکست داده بود ، را مقابل چشمان تماشاگرانشان مغلوب کردم . همچنین مسلم اف یکی دیگر از سنگین وزنهای مدعی آذربایجان و کشتی گیر گرجستانی را نیز شکست دادم تا به قهرمانی برسم . حالا هم با این روحیه ای که به دست آورده ام ، فکر نمی کنم تیم نفت از شرایط فعلی من متضرر شده باشد . من برای اثبات شایستگیها و توانمندیهایم به باکو رفتم و خوشبختانه با غلبه بر همه مدعیان ثابت کردم که حرفهای زیادی برای گفتن دارم .


 یعنی اصلا قضیه رفتن به آنجا و کشتی گرفتن برای آذربایجان منتفی است ؟

صد در صد مطمئن باشید و شک نکنید که هیچ حرکت یا اقدامی برخلاف منافع کشورم انجام نداده ام . در خلال همین مسابقات ، بعضی از کشورها که مسابقات اوپن مشابهی برگزار می کنند هم از ما دعوت کردند به آنجا برویم که من به آنها هم یادآوری کردم که باید با فدراسیون کشتی کشورمان هماهنگی های لازم را انجام بدهند . 


 گفته می شود شما با وساطت ودلالی بعضی ها پایتان به این مسابقات باز شده. واقعیت چیست ؟

به خداوندی خدا قسم این حرفها دروغ محض است . اصلا هیچ دلالی یا واسطه ای در میان نبوده است. فدراسیون آذربایجان با فدراسیون ما و فیلا مکاتبه کرده و ما با اطلاع و هماهنگی مسئولین ذیربط به آنجا رفته ایم. آن‌هایی که این حرفها را می زنند باید جوابگوی خدا باشند و بدانند که نباید بدون اطلاع از موضوعی ، هر چه دلشان می خواهد بگویند یا بنویسند .


تو که می توانی با اقتدار برابر نامداران آذربایجان ، کوبا ، گرجستان و ... برنده شوی چرا در مسابقات قهرمانی آسیا 2010 - هندوستان ، آنقدر انتقادآمیز کشتی گرفتی ؟
آن یک اتفاق بود ، مطمئن باشید دیگر هرگز چنین اشتباهی را مرتکب نمی شوم . من همین کشتی گیر قزاق را یک ماه بعد درجام حیدرعلی اف با اختلاف بالای 7 - 8 امتیاز شکست دادم که خود آقا محسن مربی تیم ملی هم شاهد بودند . کشتی گیر قزاقی که حریف سوم پنجمی معصومی در جهانی مسکو بود را دوبار 6 - صفر شکست داده ام .


چرا کارت اینقدر فراز و نشیب دارد که هیچ کس نتواند با اطمینان بگوید یک سنگین وزن ششدانگ برای جایگزینی فردین معصومی داریم ؟
شما و همه کارشناسان دائما می گویید پشتوانه نداریم . آیا یکبار پیگیری کرده اید که چرا نداریم ؟ آخر بعضی از رفتارها در تخریب و تضعیف روحیه قهرمانان بویژه جوانان تاثیر منفی خیلی زیادی دارد . مثلا خود شما خبرنگاران وقتی نفر اول تیم ملی را جدا کرده و به دیگران کم لطفی یا بی توجهی می کنید ، نمی دانید رفتارتان چه تاثیر بدی بر روحیه ، عملکرد و نتایج بچه ها دارد .

 
تو هم فقط زورت به خبرنگاران می رسد ؟ 
نه به خدا قصد بی احترامی نداشتم . مثلا در کادر فنی تیم ملی هم تا مدتها هیچ توجهی به من نمی شد . فقط از سال گذشته است که آقایان غلامرضا محمدی و محسن کاوه به من لطف کردند و توانستم در 5 مسابقه حضور موثر و مستمر داشته باشم ، که وظیفه خودم می دانم از این عزیزان بویژه حاج آقا یزدانی خرم تقدیر و تشکر کنم که فرصت رشد و ارتقای توانمندیهایم را برایم فراهم کرده اند . من 5 سال است که نفر اول یا دوم 120 کیلوی کشور هستم ، اما فقط پارسال مرا در 5 مسابقه شرکت دادند . در 5 جام تختی ، جام جهانی مسکو ، جام یاشاردوغو ، جام حیدرعلی اف و قهرمانی آسیا کشتی گرفتم که در اکثر آنها کشتی های خیلی خوبی گرفتم وفقط در آسیایی هندوستان بر اثر یک اشتباه سوم شدم و به کادر فنی تیم ملی حق می دهم که از دست من دلخور باشند ولی قول می دهم دیگر مرتکب چنین اشتباهاتی نشوم.

 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  khabaronline.ir