سال ميلادی 2010 حوادث كوچك و بزرگ ورزشی در سراسر جهان تكرار شده و مثل هميشه هر كدام از آنها بهانه‌ای بودند برای تبليغات و فعاليت‌های سياسی و اقتصادی....


 
سال میلادی 2010 حوادث كوچك و بزرگ ورزشی در سراسر جهان تكرار شده و مثل همیشه هر كدام از آنها بهانه‌ای بودند برای تبلیغات و فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی، اما در این میان و البته در برخی رشته‌های خاص تك‌ستاره‌های عالم ورزش بیش از خود رقابت‌های ورزشی، سودآور و تعیین‌كننده ظاهر شدند. نمی‌شود تیتر معروف روزنامه ایتالیایی گازتا دلواسپورت در مورد رافائل نادال، تنیسور اسپانیایی را فراموش كرد كه نوشت: نادال از تنیس بزرگ‌تر است.

نقش تبلیغات اقتصادی

رشته‌های ورزشی كه میدان وسیع‌تری برای تبلیغات و فعالیت اقتصادی دارند معمولا پربیننده‌تر جلوه می‌كنند حتی اگر این گونه نباشند.به عنوان مثال می‌شود به ورزش گلف اشاره كرد كه خارج از مرز آمریكا، تنها 17 درصد از بینندگان برنامه‌های ورزشی، مسابقات گلف را تماشا می‌كنند.

در هر حال باید به جبر اقتصادی ورزش تن داد و قبول كرد كه فوتبال، بسكتبال، والیبال، گلف و برخی ورزش‌های آبی و زمستانی در سراسر جهان جزو پربیننده‌ترین رشته‌های ورزشی هستند.كوب برایان ستاره میلیاردر لس‌آنجلس لیكرز آمریكا سال 2010 درخششی فراتر از حد پیش‌بینی كارشناسان داشت و البته فعالیت‌های خیرخواهانه او در حاشیه رقابت‌ها بر محبوبیت جهانی‌اش افزود.از دید تلویزیون ملی آمریكا برایان ورزشكار اول سال 2010 جهان است، اما این تنها نظر شخصی نویسنده سایت و مجری این برنامه است.

از جام‌جهانی تا حاشیه‌های رونالدو

شاید اكثریت قریب به اتفاق مردم ورزش‌دوست در سراسر جهان بدون تامل و سریع به عنوان برترین حادثه ورزشی 2010 به سراغ جام‌جهانی آفریقای جنوبی بروند و مشخص است كه اگر مجبور به انتخاب تك‌ستاره جام‌جهانی 2010 شوند یكی از ستارگان اسپانیا را به عنوان قهرمان این جام بزرگ برمی‌گزینند.در سالی كه گذشت ایكركاسیاس بارها و به بهانه‌های مختلف در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و كمپانی‌های تبلیغاتی دستكش طلا جایزه گرفت و یكی از بهترین دروازه‌بانان جهان لقب گرفت.شاید یكی از خبرساز‌ترین بازیكنان فوتبال در سراسر جهان طی سال میلادی 2010 كریستیانو رونالدو باشد. او در خبرسازی وحاشیه‌نشینی بدون كوچك‌ترین تردیدی در صدر جدول 2010 قرار دارد و حتی تایگر وودز با آن همه رسوایی و آبروریزی اخلاقی به پای ماجراهای سریالی این پرتغالی نمی‌رسد.

كریس برای رئال مادرید بد كار نكرد و البته خوب هم بود، اما به همان اندازه در تركیب تیم ملی كشورش ضعیف و كم‌كار نشان داد.

تنیس و بیسبال هم هستند

در جهان تنیس سال، سال رقابت نادال و فدرر بود و جدا از درخشش اول راه نادال باید پذیرفت كه راجر فدرر خیلی زود كنترل اوضاع را در دست گرفت و همچنان در قلب مردم سوئیس باقی ماند.برای خواننده ایرانی قبول این حقیقت كه برترین ورزشكار سال 2010 جهان یك ستاره از بیسبال یا بوكس باشد هرگز قابل قبول نیست، اما باید به این نكته توجه داشت كه چنین رشته‌هایی در سراسر جهان هواداران و بینندگان فراوانی دارند.

برنارد هاپكینز 45 ساله سال 2010 نیز به بازنشستگی لبخند نزد و همچنان به كار خود در بوكس ادامه داد و پیروزی شماره 51 خود را از مجموع 59 مبارزه به ثبت رساند.

روزنامه آس اسپانیا به عنوان ورزشكار برتر جهان سال 2010 در یك نظر سنجی از كارشناسان اروپایی و آسیایی زبده، فرناندو آلونسو را انتخاب كرد، هر چند امسال برای آلونسو چندان درخشان نبود و شاید همیلتون بیش از او در اعتبار فرمول یك سهم داشت، اما در نهایت این راننده اسپانیایی جایزه سال 2010 را بالای سر برد.در تنیس زنان اما سال، سال ماریا شاراپوا بود، او روی كاغذ و جدول نتایج به جایی نرسید، اما از لحاظ مالی احیا شد و سال بسیار موفقی را تجربه كرد.

شاراپوا با 6 مركز تجاری قرارداد همكاری بست و از سوی دو كمپانی بزرگ تولید پوشاك ورزشی حمایت مالی شد.

بارسلونی‌ها در بین برترین‌ها

در جهان فوتبال كار به جام جهانی و قهرمانی اسپانیا ختم نمی‌شود و فیفا به رسم هر سال بهترین‌ها را در پست‌های مختلف انتخاب می‌كند.رای مردم در سایت فیفا جوزپه گواردیولا را به عنوان مربی برتر سال 2010 معرفی كرد، اما رای كارشناسان كه جایزه جداگانه‌ای را می‌طلبید، فرگوسن بود.

در میان بازیكنان لیونل مسی یگانه جوان آرژانتینی بود كه مارادونای دوم بودنش را تثبیت كرد و درخشید. او به گواه بسیاری از كارشناسان زبده اروپایی بهترین بازیكن سال جهان بود و در این میان اینی‌یستا و ژاوی نیز سهم خود را از ماركا، اسپورت، آدیداس و تویوتا گرفتند و راضی شدند.از دید گازتادلواسپورت ایتالیا بهترین مدیرعامل باشگاه در جهان ماسیمو موراتی انتخاب شد هر چند هیچ كس از نویسنده این گزارش آماری نپرسید آیا هیچ فرقی میان مالك با مدیرعامل انتخاب شده از سوی مردم وجود ندارد؟

سال 2010 برای آقای خاص بیش از همه چیز جنبه مالی داشت و البته بسیار موفقیت‌آمیز بود، اما بدون تعارف باید قبول كرد كه از محبوبیت این روان‌شناس پرتغالی كاسته شد.

بسیاری از هواداران مایكل فلپس، شناگر معروف آمریكایی انتظار داشتند وی را در صدر خبرسازان جهان ورزش ببینند، اما فلپس جدا از قهرمانی در كشورش به جای دیگری نرسید.

موفقیت بولت و انتخاب میزبان المپیك

یكی از برترین‌های جهان در رشته دو و میدانی مثل همیشه اوسین بولت بود.

بولت، در رقابت‌های آلمان خودنمایی كرد و در جایزه بزرگ نیویورك نیز مقتدرانه به قهرمانی رسید.این دونده بزرگ سال 2010 از لحاظ مالی نیز پیروزی بزرگی كسب كرد و حداقل 3 بار حامی مالی شماره یك خود را به بهانه داشتن پیشنهادات بهتر تغییر داد.

سال 2010 از دید كارشناسان بزرگ ورزش در سراسر جهان در مجموع سالی موفق بود چرا كه در ابعاد سیاسی و اقتصادی بشدت تاثیرگذار بود.شاید مهم‌ترین حادثه ورزشی در سال میلادی 2010 مراسم انتخاب میزبان المپیك 2014 باشد كه طی آن جهان شاهد شكست آمریكا و پیروزی آمریكای جنوبی بود. بیهوده نیست كه لولا، نخست‌وزیر برزیل سال 2010 را سال خوشبختی كشورش نامید. در همین سال كشورهای عربی در مجموع حدود 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ورزشی داشتند و بیش از 7 میلیارد دلار بازگشت سرمایه را به ثبت رساندند و بیشتر این سرمایه‌گذاری برخلاف سال 2009 كه معطوف فوتبال بود این بار در فرمول یك و ورزش‌های آبی خلاصه می‌شد.

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  jamejamonline.ir