رییس کمیته تربیت‌بدنی و جوانان مجلس، با قطعی دانستن تصویب وزارت ورزش گفت: در جلسه فردا(یکشنبه) بحث این است که آیا وزارت ورزش و جوانان را با ادغام سازمان ملی جوانان داشته باشیم یا بدون آن....


حجت‌الاسلام سیدجلال یحیی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دعوت سعیدلو از 6 نفر از نمایندگان، شب قبل از تصویب کلیات وزارت ورزش در مجلس گفت: در جلسه‌ای که سعیدلو از بنده، امیدوار رضایی، تابش، مفتح، کامران و محبی‌نیا دعوت کرده بود، مباحث مختلفی از جمله بحث بودجه بخش ورزش صورت گرفت.

وی با اظهار تاسف نمایندگان حاضر در این جلسه از عدم اختصاص حتی بخشی از یک درصد بودجه سازمان‌ها به امر ورزش براساس تکلیف بودجه سال 89 افزود: متاسفانه در این جلسه متوجه شدیم که هنوز حتی یک ریال یک‌درصد تکلیفی بودجه سال 89 هم به ورزش داده نشده و این مساله مایه تعجب و تاسف نمایندگان حاضر شد.

به گفته این عضو فراکسیون ورزش مجلس، در این رابطه قرار بر این شد که با عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت ریاست‌جمهوری صحبت کنیم تا ببینیم اصولا به چه دلیل بعد از 10 ماه هنوز خبری از آن یک‌درصد نیست؟

یحیی‌زاده به بحث‌ و صحبت‌های صورت گرفته راجع به بودجه ورزش در سال 90 نیز در این جلسه اشاره کرد و گفت: با توجه به حذف یک‌درصد بودجه دستگاه‌ها در برنامه پنجم توسعه، باز هم مجال مطرح شدن این مساله از سوی دولت و مجلس در بودجه‌های سالانه هم‌چنان وجود دارد. حتی خیلی‌ها بر این اعتقادند اگر یک درصد در بودجه مطرح شود به هیچ وجه با برنامه پنجم مخالفتی ندارد.

وی در توضیح این مطلب گفت: چون در برنامه ذکر شده هر مقداری که که ورزش نیاز به بودجه داشته باشد دولت موظف به تامین آن است، لذا عنوان شد اگر یک درصد در لایحه بودجه آورده شود به هیچ وجه به دو سوم رای هم نیاز نخواهد داشت و نصف رای هم در این رابطه کافیست و معمولا مخالفتی هم با برنامه ندارد، لذا این صحبت‌ها می‌تواند حرف درستی باشد.

رییس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به صحبت‌های صورت گرفته در مورد مسائل مختلف مرتبط با ورزش در جلسه تعدادی از نمایندگان با سعیدلو، گفت: چون قرار بود فردای این جلسه بحث وزارت ورزش در مجلس مطرح شود، این بحث هم به صورت مستوفی و کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دکتر سعیدلو معتقد بود که با وزارتی شدن ورزش، ورزش تضعیف خواهد شد و جایگاه ورزش و اقتدار آن به هیچ‌وجه بیش از آنچه هست، نخواهد شد.

وی با بیان این که سعیدلو با صراحت و تاکید با وزارتی شدن ورزش مخالفت کرد، گفت: در آن جلسه بنده عنوان کردم اگر با اخطار قانون اساسی امکان خارج شدن این طرح از دستور فراهم باشد وضعیت فرق می‌کند، اما اگر این بحث در مجلس مطرح شود براساس جو مجلس، تصویب وزارت حتمی است که البته صبح همان روز نیز قبل از شروع جلسه علنی نیز چند نفر از نمایندگان که در جلسه با سعیدلو حضور داشتند در دیدار با لاریجانی در مورد اخطارهایی که در این رابطه در صحن علنی صورت خواهد گرفت، صحبت کردیم و وی صراحتا عنوان کرد در صورتی که اخطارها در راستای خارج کردن این طرح از دستور باشد آنها را اصلا وارد نخواهم دانست.

نماینده مردم تفت و میبد در خانه ملت در این رابطه، ادامه داد: برخی معتقد بودند این طرح مخالف قانون اساسی است و اگر اخطاری مبنی بر مخالفت یک طرح یا لایحه با قانون اساسی داده شود و رییس مجلس آن را وارد بداند از مجلس در این رابطه رای‌گیری می‌کند و اگر اکثریت مجلس هم آن را وارد دانست آن طرح یا لایحه باید از دستور خارج شود.

وی گفت: در مورد طرح وزارت ورزش اخطارهایی داده شد که اصلا رییس مجلس آن‌ها را وارد ندانست که بخواهد به رای‌گیری کشیده و از دستور خارج شود. حتی اگر رییس مجلس هم آن را وارد می‌دانست چون باید از نمایندگان در این رابطه رای‌گیری می‌کرد فضای مجلس به گونه‌ای بود که نمایندگان با وارد بودن اخطار مخالفت می‌کردند و باز رییس مجلس مجبور به طرح این بحث می‌شد.

یحیی‌زاده با اشاره به رای آوردن کلیات طرح وزارت ورزش و جوانان در جلسه روز چهارشنبه مجلس، گفت: فردا جزییات این طرح بررسی خواهد شد. در واقع بحث اصلی فردا این است که وزارت ورزش و جوانان باشد یا وزارت ورزش بدون جوانان و آیا سازمان ملی جوانان در این وزارتخانه ادغام شود یا خیر؟

رییس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس در پایان، گفت: در واقع دو نظر اساسی در این زمینه وجود دارد که نظر کمیسیون فرهنگی مجلس این است که وزارت ورزش بدون سازمان ملی جوانان به وزارتخانه تبدیل شود.
 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  atynews.com