چهارمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در حالی با حضور 5 تیم در تهران برگزار شد که تیم‌ ملی ایران نخستین عنوان قهرمانی اش در این رقابت‌ها را بدست آورد و در روزی که ورزشگاه شهید شیرودی(امجدیه) مملو از جمعیت بود رژیم اشغالگر قدس را شکست داد....

 
پس دو دوره غیبت به دلیل مشکلات مالی و یک دوره حذف در مرحله مقدماتی، با واگذاری میزبانی چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا 1968 به تهران، تیم ملی ایران برای نخستین مرتبه در مرحله نهایی این جام نوپای قاره کهن حضور یافت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانینی در نحوه برگزاری این مسابقات ایجاد کرد که علاوه بر تیم میزبان و تیم قهرمان، 3 تیم برتر مناطق غرب، شرق و آسیای میانی جواز حضور در مرحله نهایی را بدست آوردند تا جام چهارم برخلاف سه دوره گذشته با افزایش یک تیم و حضور پنج تیم برگزار شود. البته حضور 14 تیم در مرحله مقدماتی که یکی از آنها تیم ژاپن بود، یکی دیگر از تغییرات در نحوه برگزاری این جام بود.

مرحله مقدماتی:
در منطقه غرب آسیا تیم‌های برمه، کامبوج، پاکستان و هندوستان قرار داشتند. برمه در بازی نخست این مرحله که دوازدهم نوامبر سال 1967 برگزار شد، با نتیجه 2 بر صفر نایب قهرمان دوره گذشته را شکست داد و شگفتی بزرگی را رقم زد.

هندوستان در بازی دوم برابر پاکستان به تساوی یک بر یک رسید و در بازی آخر هم با نتیجه 3 بر یک مغلوب کامبوج شد تا با قرار گرفتن در رده چهارم، از راهیابی به مرحله نهایی بازماند. برمه در دو بازی بعدی با نتایج یک بر صفر برابر کامبوج و 2 بر صفر مقابل پاکستان به پیروزی دست یافت تا با 6 امتیاز به عنوان تیم برتر این گروه به رقابت‌های نهایی بازماند.

در منطقه آسیای میانه تیم هنگ کنگ با سه پیروزی 2 بر صفر برابر ویتنام جنوبی، 3 بر یک مقابل مالزی و 2 بر صفر برابر سنگاپور شانس خود را برای صعود به مرحله نهایی این جام افزایش داد. این تیم در بازی سرنوشت ساز برابر تایلند هم به پیروزی 2 بر صفر دست یافت تا با 8 امتیاز و مقتدرانه نماینده این منطقه در جام چهارم باشد.

ناکامی‌های تیم کره جنوبی در جام ملت‌های آسیا، در مرحله مقدماتی این جام هم ادامه داشت و با قرار گرفتن در رده سوم گروه منطقه شرق آسیا نتوانست به مسابقات نهایی راه یابد. در این منطقه رقابت نزدیکی بین دو تیم تایوان و ژاپن برای صعود تا روز پایانی وجود داشت.

این دو تیم در بازی نخست برابر همدیگر به تساوی یک بر یک رضایت دادند. ژاپن در بازی دوم با نتیجه 2 بر یک کره‌جنوبی را شکست داد و با دو پیروزی 2 بر صفر برابر فیلیپین و 2 بر یک مقابل اندونزی، با 7 امتیاز صدرنشین گروه شد و برای صعود به مرحله نهایی منتظر دیدار پایانی چین و کره جنوبی بود که دو روز دیرتر برگزار شد.

تایوان هم که پس از تساوی با ژاپن، با نتیجه 9 بر صفر برابر فیلیپین و 3 بر 2 برابر اندونزی به پیروزی دست یافته بود،  توانست با برتری یک بر صفر مقابل کره جنوبی در بازی پایانی‌‍اش، به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به ژاپن نماینده این منطقه در مسابقات 1968 تهران شد.

ورزشگاه شیرودی محل برگزاری چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا

مرحله نهایی: 20 تا 29 اردیبهشت سال 1347(10 تا 19 می 1968) - ایران
فوتبال ایران در حالی میزبان چهارمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا شد که پیش از این تجربه حضور در این جام نوپای قاره کهن را نداشت. تیم ملی ایران با هدایت محمود بیاتی و تلفیقی از بازیکنان مطرحش در المپیک 1964 توکیوی ژاپن و جوانانی جویای نام، برای حضور در این رقابت‌ها آماده شد.

به غیر از تیم ملی ایران، تایوان، برمه، هنگ‌کنگ و رژیم اشغالگر قدس هم در این رقابت‌ها حضور داشتند که شاگردان بیاتی در بازی افتتاحیه جام با نتیجه 2 بر هنگ‌کنگ را شکست دادند و در بازی دوم با 4 گل از سد تایوان گذشت. بلیت‌های یک ریالی و علاقه مردم به فوتبال باعث شده بود در هر بازی تیم ملی در این مسابقات حدود 30 هزارتماشاگر به ورزشگاه بروند.

در بازی انتقامی با برمه تیم ایران با نتیجه 3 بر یک پیروز شد. با این پیروزی از یکسو شکست یک بر صفر در فینال بازی‌های آسیایی 66 بانکوک برابر برمه را جبران کرد، از سوی دیگر صدرنشین مسابقات شد و در نهایت نخستین قهرمانی‌اش در این جام نزدیک کرد. اشغالگران قدس مهمترین و آخرین حریف ایران در این جام بودند که پس از پیروزی 6 بر یک برابر هنگ‌کنگ، شکست یک بر صفر مقابل برمه و 4 بر یک برابر تایوان، برای کسب عنوان قهرمانی باید برابر میزبان مسابقات پیروز می‌شدند.

در آن روز رویایی( 29 اردیبهشت 1347) در ورزشگاه امجدیه(شیرودی) تهران، تیم ملی کشورمان با روحیه بالایی که از برتری برابر برمه بدست آورده بود، با گل‌های ‌همایون بهزادی(75) و پرویز قلیچ‌خانی(86) شکست برابر رژیم اشغالگر قدس را با پیروزی 2 بر یک عوض کرد تا با 8 امتیاز ضمن کسب مقتدرانه قهرمانی جام چهارم، خود را به عنوان یکی از مدعیان فوتبال در قاره کهن معرفی کند. همایون بهزادی هم با 4 گل زده آقای گل جام لقب گرفت.

در این جام تیم برمه با توجه به تساوی یک بر یک برابر تایوان و برتری یک بر صفر مقابل اسرائیل، شکست 3 بر یک از ایران و پیروزی 2 بر صفر مقابل هنگ‌‍کنگ با 5 امتیاز به مقام نایب قهرمانی دست یافت و تیم‌های اسرائیل با 4، تایوان با 2 و هنگ‌کنگ با یک امتیاز‌ رده‌های سوم تا پنجم را از آن خود کردند.

 

حسن حبیبی کاپیتان تیم ملی ایران جام قهرمانی را بالای سر می‌برد

نتایج کامل مسابقات تیم ملی ایران در جام چهارم:
20 اردیبهشت 1347 - ورزشگاه امجدیه(شیرودی)
* ایران 2 - هنگ‌کنگ صفر
گل‌ها:
همایون بهزادی(70)، علی جباری(80)
بازیکنان ایران: عزیز اصلی، مهراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسن حبیبی(کاپیتان)، مصطفی عرب، پرویز قلیچ‌خانی، حمید امینی‌خواه، عبدالله ساعدی(45- علی جباری)، همایون بهزادی، غلام وفاخواه، اصغر شرفی
سرمربی:‌ محمود بیاتی

23 اردیبهشت 1347 - ورزشگاه امجدیه(شیرودی)
* ایران 4 - تایوان صفر

گل‌ها: همایون بهزادی(31)، حسین کلانی(34)، اکبر افتخاری(51) و حسین فرزامی(56)
بازیکنان ایران: عزیز اصلی، مهراب شاهرخی، حسن حبیبی (کاپیتان)، جعفر کاشانی، مصطفی عرب، پرویز قلیچ‌خانی، حسین فرزامی، علی جباری (65- فریبرز اسماعیلی)، حسین کلانی، همایون بهزادی، اکبر افتخاری
سرمربی: محمود بیاتی

26 اردیبهشت 1347 - ورزشگاه امجدیه(شیرودی)
* ایران 3 - برمه یک
گل‌ها:
حسین کلانی(2)، اکبر افتخاری(60) و همایون بهزادی(71) برای ایران - ینی یوت(50) برای برمه
بازیکنان ایران: عزیز اصلی، مهراب شاهرخی، حسن حبیبی (کاپیتان)، جعفر کاشانی، مصطفی عرب، پرویز قلیچ‌خانی، حسین فرزامی، همایون بهزادی، علی جباری(35- فریبرز اسماعیلی)، حسین کمالی و اکبر افتخاری
سرمربی: محمود بیاتی

29 اردیبهشت 1347 - ورزشگاه امجدیه(شیرودی)
* ایران 2 - اسرائیل یک
گل‌ها:
‌همایون بهزادی(75) و پرویز قلیچ‌خانی(86) برای ایران - گیورا اسپیگل(56) برای اسرائیل
اخراج: فریبرز اسماعیلی(57) از ایران
بازیکنان ایران: عزیز اصلی، مهراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسن حبیبی(کاپیتان)، مصطفی عرب، پرویز قلیچ‌خانی، حسین فرزامی، فریبرز اسماعیلی، حسین کلانی، اصغر شرفی (همایون بهزادی) و اکبر افتخاری
سرمربی:‌ محمود بیاتی

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  mehrnews.com