پانزدهمین دوره جام ملتهای آسیا در حالی برگزار خواهد شد که این دوره نکات فراوانی را در دل خود مستتر می بیند....
 
  در آستانه دوره پانزدهم جام ملتهای آسیا قرار داریم و در همین ارتباط به نکاتی پرداخته‌ایم که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

داستان تغییر ملیت
در بازی های آسیایی گوانگجو یکی از اعتراضات، به بحث تغییر ملیت برخی از ورزشکاران و کسب مدال توسط آنها بود. سالها پیش در فوتبال آسیا قطری ها بدعت گذار این حرکت بودند. آنها در مسابقات مقدماتی جام جهانی در صدد بودند تا با دادن تابعیت به چند بازیکن از جمله آیلتون برزیلی برای خود ستاره دست و پا کنند. 

آن روزها با مقاومت کنفدراسیون فوتبال آسیا جلوی این کار گرفته شد اما امروز حضور یکی دو آرژانتینی در قطر و پیش از این یکی دو برزیلی در ژاپن نشان می دهد که ریشه این کار خشک نشده است. 

جای خالی لژیونرهای آسیایی در اروپا

 جام ملت های آسیا در دوره پانزدهم نگاه های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. در این باره نقش ستاره ها بیش از پیش به رخ کشیده می شود. این ستاره ها هستند که چنین جام هایی را با ارزش تر می کنند. در هر تحلیل کوتاه و بلند از تیم های حاضر، نام این ستاره ها باعث رونق می شود. تا به امروز تحلیل های کارشناسی در شبکه های تلویزیونی مختلف با یک نقطه تاریک روبرو بوده است. این نقطه تاریک مربوط به جای خالی لژیونرهای موفق آسیایی در فوتبال اروپاست. متاسفانه فوتبال قاره کهن همچنان در معرفی ستاره به تیم های اروپایی ناموفق است. 
بزرگترین ستاره آسیا هم اکنون کیم جی سونگ کره ای در منچستریونایتد است. 
ایران که همواره چهره هایی مطرح داشته اکنون تنها نکونام و شجاعی را در تیم درجه سوم اروپایی (اوساسونا) را در اختیار دارد.


قدرت دست مالزی است یا قطر؟

برگزاری پانزدهمین دوره جام ملت های آسیا فرصتی است تا قطری ها بار دیگر قدرت خود را به رخ فوتبال قاره کهن بکشانند. اگرچه کوالالامپور پایتخت مالزی مرکز قدرت ای اف سی است و همه راه ها به آنجا ختم می شود اما وقتی بن همام ریاست کنفدراسیون آسیا را در دست دارد از کنار نام قطر نباید به راحتی گذشت. 

بن همام و همکارانش در صددند تا رفته رفته قطر را خانه فوتبال آسیا معرفی کنند.
 
اخذ میزبانی جام جهانی نیز برگ برنده بن همام به شمار می رود. 

امروز ایجاد امکانات لازم در دوحه این فرصت را به بن همام و حامیانش می دهد تا برای کوالالامپور خط و نشان بکشند. 

شاید جام از آسیا برود!

به گزارش سرویس ورزشی برنا، یکی از اتفاقات عجیبی که ممکن در پانزدهمین دوره جام ملت های آسیا رخ دهد رفتن جام از آسیاست.
این جام در حالی لقب آسیایی را یدک می کشد که یک مهمان ناخوانده به نام استرالیا دارد. استرالیایی ها که از مدعیان جدی قهرمانی هستند در صورتی که به قهرمانی برسند نام این جام را زیر سوال خواهند برد. 
به نظر شما آیا معنی می دهد که جام ملت های آسیا به اقیانوسیه برود؟
در این صورت باید این جام نام خود را عوض کند. 

بدل جام جهانی
کشور قطر که از جمعه این هفته میزبان جام ملت های آسیاست و نیز حکم میزبانی جام جهانی در سال 2022 را به دست آورده اقدامات وسیعی را در راه برگزاری بهتر مسابقات در پیش گرفته است.
 
نوع ثبت نام خبرنگاران در سایت ای اف سی، نوع انتخاب بازی های روزانه (هر خبرنگاری حق دارد در روز فقط یک بازی را پوشش دهد) و نیز اختصاصی یک اتوبوس با شعار خاص روی آن (مثل شاهزاده های پارسی برای ایران) از جمله این اقدامات است. 
باید دید در عمل هم قطری ها موفق به اجرای چنین خواسته ای خواهند شد. 

قطری ها در حسرت تماشاگران ایرانی 
همانطور که در خبری طی هفته گذشته از ارائه تسهیلات ویژه برای تماشاگران ایرانی از سوی قطری ها اشاره کردیم بد نیست بدانید قطری ها برای پر کردن سکوها دست به هر کاری خواهند زد. یکی از ضعف های بزرگ قطر در راه برگزاری مسابقات بزرگ عدم استقبال مردم این کشور از رقابت های ورزشی است. به این سبب قطری ها  چشم به تماشاگران کشورهای دیگر بسته اند. با توجه به علاقمندی ایرانی ها به فوتبال، چشم قطری ها به این سو است. 
آنها که حسرت تماشاگر ایرانی را می خورند علاوه بر اعطای ویزا در ایام جام ملت ها در صددند تا با امکانات ویژه آنها را راغب کنند تا حتی در جام جهانی سکوها را پر کنند. 
باید دید این برنامه به کجا خواهد انجامید.

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  bornanews.com