تیم ملی فوتبال ایران با قهرمانی در ششمین دوره جام ملت‌های آسیا که در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی برگزار شد، نخستین و تنها تیم قاره کهن لقب گرفت که سه مرتبه بصورت متوالی فاتح این جام شده است....


پس از برگزاری بازی‌های آسیایی 1974 که طی آن مجموعه ورزشی آزادی افتتاح شد، کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دومین مرتبه تهران را میزبان جام ملت‌های آسیا شد تا ورزشگاه 100 هزار نفری که در آن مقطع یکی از بزرگترین ورزشگاه‌‎های قاره کهن بود و ورزشگاه باغشمال تبریز محل برگزاری مسابقات جام ششم باشند.

البته قرار بود این جام با حضور 9 تیم برگزار شود اما با انصراف تیم‌های عربستان، کره شمالی و تایلند از حضور در این مسابقات، جام ششم بار دیگر با شرکت تنها 6 تیم ایران قهرمانی دوره گذشته و میزبان جام، چین، عراق، کویت، مالزی و یمن تیم‌های حاضر انجام شد. باز هم کره جنوبی با حذف در مرحله مقدماتی نخستین شگفتی این جام را رقم زد.

مرحله مقدماتی:
مرحله مقدماتی جام ششم قرار بود با حضور 21 تیم برگزار شد اما در گروه اول منطقه غرب آسیا با انصراف تیم‌های بحرین، لبنان، سوریه و پاکستان، دو تیم کویت و یمن بدون برگزاری مسابقه مقدماتی راهی مرحله نهایی شدند.

در گروه ‌دوم چهار تیم‌ عراق، عربستان، قطر و افغانستان حضور داشتند که‌ عراق با 5 برد و یک‌ تساوی(یک ‌بر صفر برابر قطر، 4 بر صفر برابر افغانستان، یک بر یک برابر عربستان، 3 بر صفر برابر قطر، 2 بر یک برابر قطر و 3 بر یک برابر افغانستان) با 11 امتیاز به عنوان تیم نخست گروه راهی مرحله نهایی شد. عربستان هم پس از یک تساوی و یک شکست برابر عراق از چهار دیدار دیگرش در این مرحله 3 پیروزی و یک باخت(2 بر صفر مقابل افغانستان، 2 بر یک برابر قطر، 6 بر صفر برابر افغانستان و صفر بر یک مقابل قطر) بدست آورد تا با 7 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه به جام ششم صعود کند.

در گروه C مالزی با 3 پیروزی و یک تساوی (2 بر یک برابر کره جنوبی، یک بر صفر مقابل تایلند و صفر بر صفر برابر اندونزی و 3 بر صفر مقابل ویتنام جنوبی) با 7 امتیاز به عنوان تیم برتر گروه راهی مرحله نیمه نهایی شد. تایلند هم پس از پیروزی 3 بر یک برابر اندونزی، برابر اندونزی شکست خورد اما با پیروزی 4 بر صفر برابر ویتنام جنوبی به صعود امیدوار شد. این تیم در بازی حساس پایانی‌اش با یک گل کره جنوبی را شکست داد تا ضمن حذف نایب قهرمان دوره گذشته، به عنوان تیم دوم این گروه راهی جام ششم شود.

بازی‌های گروه D شش با حضور تیم‌های چین، هنگ‌کنگ، برونئی، ژاپن، کره شمالی و سنگاپور برگزار شد که البته این تیم‌ها ابتدا در دو گروه سه تیمی به مصاف هم رفتند. در یکی از این گروه‌ها چین با نتایج 10 بر یک برابر برونئی و یک بر صفر مقابل هنگ‌‎کنگ پیروز شد. هنگ‌‎کنگ هم با نتیجه 3 بر صفر برابر برونئی پیروز شد تا از این گروه چین و هنگ‌‎کنگ به عنوان تیم‌های برتر راهی مرحله نیمه نهایی شوند. در دیگر گروه کره شمالی با نتایج مشابه یک بر صفر ژاپن و سنگاپور را شکست داد و صدرنشین شد و ژاپن هم با پیروزی 2 بر یک برابر سنگاپور دیگر تیم صعود کننده از این گروه لقب گرفت.

در دیدارهای نیمه نهایی که حکم صعود به جام ملت‌ها را داشت، چین با نتیجه 2 بر یک از سد ژاپن گذشت و کره شمالی هم در حالیکه در وقت قانونی برابر هنگ‌‎کنگ به تساوی 3 بر 3 رسیده بود، در ضربات پنالتی با نتیجه 11 بر 10 حریفش را شکست داد. کره شمالی با پیروزی 2 بر صفر در بازی پایانی برابر چین تیم برتر این گروه لقب گرفت و ژاپن هم با یک گل هنگ‌‎کنگ را شکست داد تا به مقام سوم دست یابد.

مرحله نهایی:
جام ششم در حالی قرار بود در دو شهر تهران و تبریز برگزار شود که در آن مقطع ایران قهرمان بلامنازع آسیا بود. ضمن اینکه چند ماه پیش از برگزاری این مسابقات با فشار کشورهای عربی فوتبال اسرائیل برای همیشه از صحنه آسیا اخراج شد.

تیم ایران با هدایت حشمت مهاجرانی که جانشین فرانک اوفارل ایرلندی شده بود، در اندیشه هت تریک قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بود، به همین دلیل با قدرت پای در مسابقات گذاشت. ایران که در گروه دوم قرار داشت، در بازی نخست با گل‌های ناصر نورایی(45) و حسن روشن(57) برابر عراق پیروز شد.

جشنواره گل برابر یمن باعث صعود مقتدرانه ایران به مرحله نیمه نهایی شد. غلامحسین مظلومی(63، 74 و 80)، علیرضا عزیزی(17 و 73)، ناصر نورایی(40 و 42) و علیرضا خورشیدی(45) گل‌های ایران را در این بازی به ثمر رساندند.

تیم چین که برای نخستین مرتبه در مرحله ‌نهایی جام ملت‌های آسیا حضور یافته بود، در مرحله نیمه نهایی مقاومت جانانه‌ای برابر شاگردان مهاجرانی کرد و توانست در وقت قانونی گلی را دریافت نکند اما علیرضا خورشیدی در دقیقه 100 طلسم دروازه چین را شکست و حسن روشن در دقیقه 119 تیر خلاص را شلیک کرد تا ایران به دیدار نهایی صعود کند.

مسابقه نهایی با حضور بیش از 110 هزار تماشاگر در "جهنم" آزادی برگزار شد. کویت حریف ایران در فینال بود و "یاران دوباخ" سوئیسی وظیفه قضاوت این دیدار حساس را برعهده داشت. در نیمه نخست بازی تلاش تیم ایران نتیجه بخش نبود اما دقیقه 71 ضربه ایستگاهی دیدنی علی پروین سومین قهرمانی متوالی را به فوتبال ایران هدیه کرد. تیم ایران در این دوره 13 گل به ثمر رساند اما با درخشش منصور رشیدی هیچ گلی را دریافت نکرد تا مقتدرانه فاتح جام ششم شود. این آخرین حضور فوتبال ایران در فینال جام ملت‌های آسیا بود.

درگیری شدید بازیکنان کویت و عراق در پایان دیگر مسابقه نیمه نهایی که با برری 3 بر 2 کویت در وقت‌های اضافه همراه بود، به یکی از تلخ‌ترین و خونین‌ترین مسابقه تاریخ جام ملت‌های آسیا معروف شد.

تیم فوتبال ایران با سه قهرمانی متوالی در جام ملت‌های آسیا رکوردی دست نیافتی را به نام خود ثبت کرد. گرچه تیم‌های عربستان و ژاپن هم به سه عنوان قهرمانی در این جام رسیدند اما این قهرمانی‌ها متوالی نبود.

نتایج کامل دیدارهای ایران در جام ششم:
15 خرداد 1355، ورزشگاه آزادی

* ایران 2 - عراق صفر
گل‌ها:
ناصر نورایی(45) و حسن روشن(57)‌
بازیکنان تیم ایران: منصور رشیدی، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان، نصرالله عبداللهی، بیژن ذوالفقارنسب، پرویز قلیچ‌خانی(کاپیتان)‌، علی پروین، ابراهیم قاسمپور، حسن روشن، ناصر نورایی(63- غلامحسین مظلومی)‌ و علیرضا خورشیدی
سرمربی: حشمت مهاجرانی 

17 خرداد 1355، ورزشگاه آزادی
* ایران 8 - یمن جنوبی صفر
گل‌ها:
غلامحسین مظلومی(63، 74 و80)، علیرضا عزیزی(17 و73) ، ناصر نورایی(40 و42) وعلیرضا خورشیدی(45)
بازیکنان تیم ایران: منصور رشیدی، گارنیک شهبندری(46- غلامحسین مظلومی)، آندرانیک اسکندریان، بیژن ذوالفقارنسب، حسن نایب آقا، نصرالله عبداللهی، محمد صادقی، علی پروین(کاپیتان)، علیرضا عزیزی، ناصر نورایی و علیرضا خورشیدی
سرمربی: حشمت مهاجرانی 

19 خرداد 1355، ورزشگاه آزادی
* ایران 2 - چین صفر
گل‌ها:
علیرضا خورشیدی(100) و حسن روشن(119)‌
بازیکنان تیم ایران: منصور رشیدی، آندرانیک اسکندریان، حسن نظری، نصرالله عبداللهی، بیژن ذوالفقارنسب، پرویز قلیچ‌خانی(کاپیتان)، علی پروین، علیرضا عزیزی، علیرضا خورشیدی، غلامحسین مظلومی(63- ناصر نورایی)‌ و حسن روشن
سرمربی: حشمت مهاجرانی 

23 خرداد 1355، ورزشگاه آزادی
* ایران یک - کویت صفر
گل: 
علی‌ پروین(71)
بازیکنان تیم ایران: منصور رشیدی، آندرانیک اسکندریان، حسن نظری، بیژن ذوالفقارنسب، نصر‌الله عبداللهی، پرویز قلیچ‌خانی(کاپیتان)، علی پروین، ابراهیم قاسمپور، ناصر نورایی(55- غلامحسین مظلومی)‌، علیرضا خورشیدی و حسن روشن
سرمربی: حشمت مهاجرانی

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  mehrnews.com