کارشناس داوری گفت: در دوره آقای عنایت به داورانی میدان داده شد که فحاشی به کمک داور را نادیده گرفتند تا جو ورزشگاه بر هم نخورد....
 
پس از انتخاب نشدن داوران ایرانی در جام ملت‌های آسیا، مشکلات داوری بازی ذوب‌آهن - مس و انتقادات فراوانی که از ابتدای فصل در خصوص قضاوت‌های لیگ برتر انجام شد، خود مسعود عنایت هم به این نتیجه رسید که باید صندلی ریاست کمیته داوران را تحویل فرد دیگری بدهد.
به همین منظور با پرویز سیار کارشناس داوری فوتبال گفتگویی انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

* در جمع داوران ایرانی آیا کسی بود که شایستگی قضاوت در جام ملت‌های آسیا را داشته باشد؟
به نظر من یکی از برجسته ترین و باشرف‌ترین داوران ما محسن ترکی است که از بی عدالتی‌هایی که در جامعه داوری اتفاق افتاده و به واسطه آن، ما در جام ملت های آسیا هیچ داور ایرانی نداریم، بسیار ناراحت است. مسعود مرادی در مسابقات آسیایی سال گذشته با اشتباهاتی که انجام داد از آن تورنمنت کنار گذاشته شد و سه ماه از تمام مسابقات آسیایی محروم شد ولی بازهم داور اول کشور بود، داور اول همیشه زیر نظر AFC است. ترکی ناراحت است و حق هم دارد، چرا که اگر مرادی را که سال آخر قضاوتش بود کنار می‌گذاشتند و ترکی را داور اول کشور معرفی می‌کردند امروز به اینجا نمی رسیدیم که ترکی هم انتخاب نشود. این حرکت یک بی عدالتی از طرف فدراسیون فوتبال و کمیته داروان نسبت به آقای ترکی بود.

* نحوه برخوردی که با تیم داوری بازی ذوب‌آهن – مس شد، را تائید می کنید؟
اگر این داوران تنبیه نشوند هیچ انگیزه‌ای برای دیگران ایجاد نمی شود، و داوران به این نتیجه می‌رسند که هر جور قضاوت کنند در نهایت بازی پخش مستقیم تلویزیونی به آنها داده می شود. یک داور خطاکار، چه سهوی و چه عمدی باید با کسی که کمتر اشتباه می کند فرق داشته باشد. این یک اصل در تمام دنیا است، اما معتقدم کمیته نباید تنبیه داوران خطا کار را این چنین در رسانه‌ها علنی کند.

*نقش رئیس کمیته داوران برای حل این معضلات چه بود؟
من یکی از منتقدین عنایت هستم ولی قصدم از انتقادات کوبیدن ایشان یا داروان نیست، بلکه هدف من اصلاح ایرادات موجود در داوری فوتبال کشور است. برخی از داوران بین‌المللی ما به حدی فاجعه بار و ترسو قضاوت می‌کنند که آدم شاخ در می‌آورد، اما متاسفانه هفته بعد به همین داور قضاوت بازی تلویزیونی را داده‌اند.

*فکر می کنید چرا به داوری، با این شرایط قضاوت بازی‌های حساس داده می شد؟
چون این داورها ترسو هستند. متاسفانه در دوره عنایت به داوران ترسو بها داده شد و این نقدی است که من به خود ایشان هم گفته‌ام. خداداد افشاریان با همه اشتباهاتی که انجام می‌دهد همچنان جزء داوران ممتاز و بین‌اللملی کشور است. به نظر من داوری مثل خداداد افشاریان که فحاشی به کمک داورش را نادیده می‌گیرد تا جو ورزشگاه به هم نخورد، حق قضاوت در لیگ برتر را ندارد.

*انتقادات زیادی در مورد سفرهای مسعود عنایت انجام می‌شد. نظر شما در این باره چیست؟
معتقدم به همان اندازه که مدرسی آقای عنایت در آسیا و همکاری ایشان با AFC باعث افتخار است به همان اندازه عدم رعایت انصاف و عدالت در مورد داوران خوب و تحصیلکرده که در لیگ‌های پائین قضاوت می کنند، بد و ننگین است. مسعود عنایت تمام وقت خود را برای مسافرت گذاشته و فرصتی برای رسیدگی به معضلات داوری ندارد و باید وقت بیشتری می‌گذاشت.

*سطح دانش داوری فوتبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه داوران ما به اندازه کافی آموزش ندارند و این یکی از مهمترین نقدهای من به رئیس کمیته داوران است. مشکلی که در بازی ذوب‌آهن و مس پیش آمد نشان داد که سطح دانش داوران ما در چه حدی است. البته بخشی از لیاقت و شایستگی داوران به گزارش ناظران هم مربوط می شود که اگر قضاوت ناظران منصفانه باشد داوران هم درجه منصفانه می گیرند.

*در پایان اگر مطبی دارید بفرمائید.
به دلایلی که گفتم مسعود عنایت، مسئول همه نارسائی‌های داوری فوتبال ما است و بازهم می گویم که مهترین راه حل برای رفع مشکلات بالابردن آموزش‌های داوران است.
 
 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  atynews.com