وظيفه‌ی كمك داور اين است كه هنگام ضربه تشخيص دهد بازيكن در موقعيت آفسايد بوده يا خير كه كامرانی فر وظيفه‌اش را به خوبی انجام داد، اما من ديدم كه مدافع ژاپن به توپ ضربه زده و صحنه نمی‌تواند آفسايد باشد و اين مساله را به او گفتم....
 
محسن تركی از عملكردش در قضاوت دیدار تیم‌های ژاپن و سوریه راضی است و معتقد است واكنش‌های ناظران و حتی تماشاگران سوری نشان می دهد كه او در تصمیماتش اشتباه نكرده است.
 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی كه طبق تصمیم كمیته داوران كنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بود ایران در جام ملت‌های آسیا داور وسط نداشته باشد، با مصدومیت داور عربستانی قضاوت به تركی رسید. این داور ایرانی بازی تیم‌های ژاپن و سوریه را سوت زد كه اتفاقا از دیدارهای جنجالی و پرحرف و حدیث این دوره از رقابت‌ها بود. با توجه به قوانین، تمام اعضای تیم‌های داوری در حین برگزاری رقابت‌ها از مصاحبه كردن منع شده اند و به همین دلیل محسن تركی احتیاط را چاشنی صحبت‌هایش كرده بود.  
 * چطور شد كه قضاوت به شما رسید؟
ـ طبق آنچه كه پیش از این اعلام شده بود، قرار نبود من از اول قضاوت كنم. نام من و سه داور دیگر به عنوان داور چهارم اعلام شده بود و طبق چیزی كه پیش از این به ما ابلاغ شده بود قرار بود من، علیرضا فغانی، بلوچی از قطر و كوالنكو از مالزی تنها داور چهارم این دوره از رقابت‌ها باشیم اما آقای الغمدی متاسفانه مصدوم شدو..
* متاسفانه یا خوشبختانه!؟
ـ نه واقعا متاسف شدم كه این داور مصدوم شد و شرایط قضاوت كردن را نداشت و باعث شد كه بازی ژاپن و سوریه را من سوت بزنم در حالی كه من اصلا جزو تیم داوری آن‌ها نبودم و تیم داوری آن‌ها شامل الغمدی از عربستان و كامرانی فر و سخندان كمك‌داوران كشورمان بود.
* خودتان از قضاوت‌تان راضی بودید؟
ـ بله صددرصد. تصاویر تلویزیونی هم صحت تصمیم‌های من را تایید كرد.
* در مورد صحنه‌های مشكوكی كه در بازی تیم‌های ژاپن و سوریه به وجود آمد اظهار نظرهای متفاوتی صورت گرفت. نظر شما چیست؟
 
ـ من حق اظهار نظر ندارم و تیم‌های داوری از مصاحبه كردن با رسانه‌ها منع شده‌اند اما در مورد صحنه‌های مشكوك باید بگویم به نظر من قضاوتم درست بود. در صحنه‌ای كه برای سوریه پنالتی اعلام كردم، آقای كامرانی فر پرچمش را بالا برد، اما من دیدم كه توپ با touch (تماس) با مدافع ژاپن به مهاجم سوریه رسید و به همین دلیل پرچم آقای كامرانی فر را قبول نكردم و نقطه‌ی پنالتی را نشان دادم. با توجه به اینكه دروازه‌بان ژاپن موقعیت صددرصد گل سوریه را گرفته بود، به او كارت قرمز نشان دادم.
 * صحنه پنالتی ژاپن چطور؟
ـ در مورد این صحنه هیچ شك و تردیدی وجود نداشت چرا كه مدافع سوریه از پشت مرتكب خطا شد و خطای آشكاری انجام داد. پس از اینكه این صحنه توسط ناظران و كمیته داوران بررسی شد همه با تایید تصمیم من، پنالتی را تایید كردند.
 * شما در این بازی دو بار از كارت قرمز خود استفاده كردید. درباره این صحنه‌ها هم توضیح می‌دهید.
 ـ دروازه‌بان ژاپن كه موقعیت مسلم گلزنی را گرفت و باید اخراج می‌شد. مدافع سوری هم یك بار به علت اعتراض كارت زرد گرفته بود و در دقایق پایانی بازی هم هنگام ضربه آزاد ژاپن فاصله قانونی را رعایت نكرد و با گرفتن كارت زرد دوم اخراج شد.
* برخی كارشناسان معتقدند شما باید با تیم داوری خود هماهنگ بوده و تصمیم كامرانی‌فر را رد نمی‌كردید.
ـ نه، من اصلا با این موضوع موافق نیستم. كامرانی فر كارش را به خوبی انجام داد چرا كه در لحظه‌ای كه توپ برای مهاجم سوریه ارسال شد این بازیكن در موقعیت آفساید قرار داشت و كامرانی فر به درستی پرچمش را بالا برد. وظیفه‌ی كمك داور این است كه هنگام ضربه تشخیص دهد بازیكن در موقعیت آفساید بوده یا خیر كه كامرانی فر وظیفه‌اش را به خوبی انجام داد، اما من دیدم كه مدافع ژاپن به توپ ضربه زده و صحنه نمی‌تواند آفساید باشد و این مساله را به او گفتم. آقای كامرانی فر هم پذیرفت و به نظر من تیم داوری همكاری خوبی در دیدار تیم‌های ژاپن و سوریه داشت و اینكه می‌گویند داور با كمكش هماهنگ نبوده، به نظر حرف درستی نیست.
* ناظران و مسئولان كمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از قضاوت شما چه واكنشی داشتند؟
 ـ پس از اینكه بازی تمام شد و از زمین خارج شدیم، ناظران و اعضای كمیته داوران تیم داوری را تشویق و از تصمیمات ما حمایت كردند. صحنه‌های مشكوك كه پخش شد مثلا پنالتی كه برای سوریه گرفتم به راحتی مورد تایید تمام كارشناسان قرار گرفت و همه پس از یك بار پخش تصاویر خطای آشكار مدافع سوریه را تایید كردند. علاوه بر این دیروز كه با تیم داوری ایرانی برای صرف شام به رستوران رفته بودیم، عده‌ای از فوتبال‌دوستان سوری را در رستوران دیدیم. ابتدا من ترسیدم كه بخواهند واكنش بدی نشان دهند اما آن‌ها ما را به خوبی شناختند جلو آمدند با ما خوش و بش كردند و عكس یادگاری انداختند و این نشان می‌داد كه از عملكرد تیم داوری در بازی ژاپن و سوریه ناراضی نیستند. در همین هتل محل اقامت داوران هم چند كارمند سوری هستند كه پس از بازگشت ما از بازی و ورود به هتل از ما استقبال كردند و واكنش خوبی داشتند.
* ادامه كار شما در جام ملت‌های آسیا به كجا خواهد كشید؟
 ـ ببینید من از ابتدا قرار بود به عنوان داور چهارم در بازی‌ها باشم اما پیش از بازی ژاپن با سوریه ابلاغی به دست من رسید كه نام من را به عنوان داور وسط اعلام كرده بود كه این مساله تنها به دلیل مصدومیت آقای الغمدی بود. طبق خبرهایی كه دارم مصدومیت ایشان برطرف شده و دو روز است كه با سایر تیم‌های داوری تمرین می‌كند و به همین دلیل با بازگشت ایشان، كامرانی فر و سخندان در بازی‌های آینده كمك‌داور او خواهند بود. من هم هر ابلاغی به دستم برسد بر مبنای همان عمل می‌كنم.
* بازی ایران و كره شمالی را دیدید؟ قضاوت داور بحرینی هم با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. گل انصاری فرد به عقیده بسیاری از كارشناسان سالم بود. نظر شما چیست؟
ـ من در این باره اظهار نظر نمی‌كنم و حق این كار را ندارم. اصولا مصاحبه كردن برای تمام داوران ممنوع شده و این مساله برای من دردسرساز خواهد شد.
 
 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع: goal.com