برانکو می‌گوید کارلوس کروش برای حضور در ایران ابتدا با او مشورت کرده است.
 

ایسنا: سرمربی پیشین کروات تیم ملی ایران که اکنون هدایت شاندونگ چین را در اختیار دارد، همچنان بر دریافت طلب خود از فدراسیون اصرار می‌ورزد. ایوانکوویچ با وجود این که پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال را به فیفا برده تا به حق و حقوقش برسد از ایران خاطرات خوبی دارد و به کارلوس کروش هم توصیه کرده هدایت تیم ملی ایران را قبول کند.

در گفت‌وگویی تفصیلی درباره‌ حضور برانکو ایوانکوویچ در چین، وضعیت شکایت از فدراسیون فوتبال ایران، حضور کروش و ...با سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال حرف زدیم.

* آقای برانکو، پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا را تبریک می گوییم. وضعیت‌تان در شاندونگ لنونگ چگونه است؟

متشکرم. با پیروزی که به دست آوردیم در حال حاضر شرایط خوبی داریم و با 7 امتیاز در مکان دوم گروه قرار گرفته‌ایم. این 3 امتیاز باعث شد امید زیادی برای حضور در مرحله یک هشتم نهایی داشته باشیم. با توجه به این که 4 امتیاز در اختیار داشتیم این پیروزی پرگل به ما کمک کرد تا به آینده امیدوار باشیم.

* اما دو بازی دشوار با چونبوک موتورز و اوزاکای ژاپن دارید...

بله، دو بازی سخت پیش رو داریم اما برای گرفتن امتیاز باید خوب بازی کنیم. در لیگ قهرمانان آسیا بازی آسان وجود ندارد و همه تیمها با تمام توان در زمین حاضر می‌شوند. اگر بتوانیم مقابل این دو تیم هم عملکرد خوبی داشته باشیم صعود دور از دسترس نیست. دو بازی دشوار آینده مقابل نمایندگان کره جنوبی و ژاپن تکلیف تیمهای صعود کننده را مشخص خواهد کرد که امیدوارم یکی از دو تیم ما باشیم.

* بازی تیمهای ایرانی را در لیگ قهرمانان آسیا دنبال می‌کنید؟ وضعیت نمایندگان ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیگیر نتایج تیمهای ایرانی هستم. سپاهان با وجود باخت همچنان شانس زیادی برای صعود دارد. ذوب آهن هم بازیهای خوبی به نمایش گذاشته و عملکرد قابل قبولی داشته است. دو تیم استقلال و پرسپولیس نسبت به دو نماینده دیگر خوب کار نکرده اند و شانس کمتری دارند. من شانس سپاهان را بیشتر از بقیه تیمهای ایرانی می‌دانم.

* با توجه به این که هدایت یک تیم چینی را در اختیار دارید، اگر بخواهید مقایسه‌ای بین لیگ چین و ایران انجام دهید به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟

ایران لیگ پویا و البته پرحاشیه‌ای دارد. بازیکنان جوان مستعد زیادی در ایران وجود دارند که با حضور در تیمهای لیگ به افزایش سطح رقابتها کمک می‌کنند. لیگ چین و فوتبال به طور کلی در این کشور در سالهای اخیر رشد زیادی داشته و اکنون هم به سرعت در حال رشد است. چینی‌ها سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده‌اند.

* پرونده لیگ قهرمانان آسیا را ببندیم؛ درباره پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال صحبت کنید.

با توجه به طلبی که از فدراسیون داشتم به فیفا شکایت کردم و فیفا هم حق را به من داد و من هم منتظرم پولم را دریافت کنم. همین!

*اما گویا مهلتی که برای ایران تعیین شده بود، به پایان رسیده و شما هنوز پولی دریافت نکرده‌اید.

به هر حال من همچنان منتظرم و از حقم نمی‌گذرم. فیفا هم که حق را به من داده است.

* با توجه به روحیاتی که از شما سراغ داریم، انتظار نداشتیم از ایران و فدراسیون فوتبال شکایت کنید. چه شد که شکایت کردید؟

از ابتدا قصد نداشتم چنین کاری انجام دهم، اما با نامه‌ای که آقای مصطفوی به فیفا نوشت و اعلام کرد که من به تعهداتم عمل نکرده‌ام تصمیم گرفتم من هم شکایت کنم تا به حق و حقوقم که پاداش صعود به جام جهانی بود، برسم.

* بعد از پایان جام جهانی 2006 و رفتن از ایران مطلع شدید که چنین کاری صورت گرفته است؟

نه. همان موقع فهمیدم که در نامه آقای مصطفوی چنین مواردی درباره عدم حضور من در ایران ذکر شده است. از نامه مصطفوی پس از پایان جام جهانی عصبانی شدم. برخورد و واکنش سران فدراسیون فوتبال هم در ناراحتی من بی تاثیر نبود.

* حتما مطلع شده‌اید که کارلوس کروش هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت. گفته می‌شود که کروش پیش از حضور در ایران با شما و چند نفر دیگر مشورت کرده است. این موضوع صحت دارد؟

بله آقای کروش پیش از حضور در ایران با من و چند نفر دیگر درباره‌ شرایط ایران گفت‌وگو و مشورت کرد. سوالاتی از من پرسید و من هم جواب دادم.

* چه سوالهایی؟

درباره وضعیت فوتبال ایران و یک سری مسائل پایه‌ای پرسید. من هم به او توصیه کردم که پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران را بپذیرد و هدایت تیم ملی ایران را به دست بگیرد.

* شما که از ایران شکایت کرده‌اید چرا به کروش توصیه کردید سرمربی تیم ملی ایران شود؟!

شکایت من ربطی به این موضوع ندارد. با توجه به این که می‌دانم پتانسیل فوتبال در ایران بالاست و حضور مربی در حد کروش می‌تواند باعث رشد فوتبال شود به او گفتم که نظرم مثبت است و بهتر است پیشنهاد ایران را قبول کند. این موضوع چه ارتباطی به شکایت من از فدراسیون فوتبال ایران دارد؟

* نظرتان درباره حضور کروش در ایران چیست؟

کروش مربی بزرگی است و سابقه و کارنامه درخشانی دارد. حضور او در تیمهای بزرگ نشان داده که او چه مربی بزرگی است و می تواند تجربیات ارزشمندش را به ایران منتقل کند.

* در نظرسنجی که انجام شد، مردم ایران شما را به عنوان موفق‌ترین مربی خارجی تاریخ فوتبال ایران انتخاب کردند. فکر می‌کنید کروش بتواند از شما سبقت بگیرد؟

فکر می‌کنم و امیدوارم که بتواند. آینده خوبی را برای فوتبال ایران پیش بینی می‌کنم و فکر می‌کنم کروش با توجه به بازیکنان خوب و مستعدی که در فوتبال ایران وجود دارد، بتواند ایران را به راحتی به جام جهانی ببرد.

* جام ملتهای آسیا را دیدید؟ عملکرد ایران را چطور ارزیابی کردید؟

همان طور که گفتم کشورهای آسیای شرقی سرمایه گذاری زیادی انجام داده‌اند و پیشرفت زیادی داشته‌اند. ژاپن و کره جنوبی از تیمهای بسیار قوی بودند که در کنار استرالیا بیشترین شانس را داشتند. اگر می‌بینید تیمهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در چنین تورنمنتهایی موفق ظاهر می‌شوند، به دلیل لیگ بسیار قوی و پویایی است که دارند. ایران هم در مرحله گروهی قدرتمند نشان داد و عملکرد خوبی داشت، اما در مرحله بعد مانند 4 سال پیش به کره جنوبی باخت. با این وجود به نظر من ایران در این دوره از رقابتها بد کار نکرد.

 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir