دیدارهای هفته سی و دوم رقابتهای فوتبال لیگ برتر در حالی برگزار می‌شود که تیم‌های شاهین بوشهر و صنعت نفت آبادان می‌توانند چهره قهرمان را در فاصله دو هفته مانده به پایان بازیها معرفی کنند...
 
 
مهر: هفته سی و دوم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور عصر پنجشنبه با برگزاری دو بازی در اصفهان و بوشهر آغاز می شود و روز یکشنبه هفته پیش رو با رویارویی تراکتورسازی تبریز و صبای قم به اتمام می رسد. نتایج دیدارهای این هفته فرسایشی که چهار روز به طول می انجامد، می تواند چهره قهرمان و نخستین تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول را در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات مشخص کند. در زیر اشاره به این دیدارها خواهیم داشت:

ذوب‌آهن اصفهان ـ فولاد خوزستان
تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در عرض چند هفته از صدر جدول افتاد، حالا دیگر نه صدرنشین است و نه تیم دوم جدول. این تیم تاوان شکست برابر پاس همدان را با سقوط به رده سوم جدول داد و حالا دیگر تراکتورسازی و پرسپولیس را در یکقدمی خود می بیند و سهمیه لیگ قهرمانان را در خطر!

نایب قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا که از شانس‌های اصلی قهرمانی بود البته نیم نگاهی هم به قهرمانی دارد و هنوز ناامید نیست. تیم ذوب آهن روی کاغذ دارای شانس قهرمانی است، البته در صورتی که تمام دیدارهای پیش رو را ببرد و سپاهان بازهم روی نوار ناکامی گام بردارد. قسم دوم این داستان شاید امکانپذیر باشد و سپاهان در مصاف با صنعت نفت آبادان، پرسپولیس تهران و سایپای البرز امتیاز از دست بدهد اما مشکل اینجاست که ذوب آهن فعلا با پیروزی غریبه است و در جایی که باید ببرد، نمی برد!

این تیم در هفته سی و دوم لیگ برتر میزبان تیم فولاد است، یکی از تیم‌های هم خانواده این تیم در چارچوب وزارت صنایع. فولاد هم مانند ذوب آهن در زمره تیم‌های دارای تاکتیک و قابلیت فنی است. صرفنظر از انگیزه‌های ذوب آهن و فولاد که یکی برای قهرمانی می جنگد و دیگری برای کسب سکوی پنجم جدول، تقابل تیم‌های منصور ابراهیم‌زاده و مجید جلالی، جذابیت‌های خود را دارد که اگر تحت تاثیر نیاز دو تیم به کسب امتیاز و پیروزی قرار نگیرد، می تواند دیداری تماشایی را برای فوتبالدوستان اصفهانی رقم بزند.

ذوب آهن درحالی پای به میدان بازی با فولاد می گذارد که شکست در این بازی رویای قهرمانی شاگردان ابراهیم‌زاده را به پایان می رساند و آنها مانند یکی دو فصل گذشته باید به نایب قهرمانی و یا شاید سکوهای پایین‌تر جدول رضایت دهند.
نتیجه دیدار رفت: فولاد خوزستان 2 - ذوب آهن اصفهان 2

شاهین بوشهر ـ استقلال تهران
استقلال حالا مدعی جدی قهرمانی است. با پیروزی پرگل 6 بر 2 مقابل صنعت نفت آبادان و توقف سپاهان برابر صبای قم این تیم به نزدیکی صدر جدول رسیده است. استقلال هم مانند ذوب آهن برای قهرمانی علاوه بر اینکه چشم به نتایج تیم سپاهان دارد باید در سه دیدار باقیمانده تا پایان لیگ برتر پیروز شده و دست خالی از زمین خارج نشود.

تنها تفاوت استقلال با ذوب آهن این است که آبی پوشان با روحیه‌ای مضاعف از پیروزی‌های اخیر و امیدوار به قهرمانی مهیای بازی‌های پیش رو می شوند که یکی از آنها دیدار روز پنجشنبه با شاهین بوشهر است.

شاهین هم مانند استقلال نیاز مبرم به امتیازهای دیدار روز پنجشنبه دارد، برای بقا و ماندن در لیگ برتر. با این شرایط تیم میثاقیان مقابل استقلال پا پس نمی کشد و با نهایت توان می جنگد، این همان اتفاقی است که مدعیان بالای جدول انتظارش را می کشند.
نتیجه دیدار رفت: استقلال تهران 2 - شاهین بوشهر یک

پرسپولیس ـ مس کرمان
سرخپوشان تهرانی با تحمیل شکست 5 بر یک به نفت تهران اوج گرفتند و حالا سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را می خواهند! پرسپولیس که روزی به ملوان و صبا می بازد و روزی دیگر ذوب آهن را شکست می دهد، برایش لقبی بهتر از تیم "پرفراز و نشیب" پیدا نمی شود. این تیم پنجشنبه شب در خانه پذیرای مس کرمان است، همان تیمی که در بازی رفت شکست یک برصفر را به سرخپوشان تحمیل کرد.

دایی و شاگردانش که برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان رقبایی سفت و سخت چون ذوب آهن و تراکتورسازی تبریز دارند، برای رسیدن به این هدف باید و باید در دیدارهای پیش رو که یکی از آنها همین بازی با مس کرمان است پیروز شود. پرسپولیس که طی هفته های اخیر از غیبت بازیکنان تاثیرگذار خود لطماتی جبران ناپذیر را متحمل شده است، این هفته هم در غیاب غلامرضا رضایی و جلال اکبری و احتمالا محمد نوری به مصاف مس می رود.

پرسپولیس در فصل جاری مقابل سه تیم در بازی رفت و برگشت شکست خورده است؛ صبای قم، ملوان و استقلال تهران. پرسپولیس که نشان داده در "دابل" شدن تبحر دارد، هیچ بعید نیست با شکست برابر مس سریال ناکامی‌های خود را تکمیل کند. به واقع نمی توان با قطعیت در مورد تیم پرسپولیس اظهارنظر کرد، باید تا شامگاه پنجشنبه منتظر ماند و دید تیم دایی چه می کند، می بازد یا بازهم نتیجه‌ای فراتر از انتظار کسب می کند.
نتیجه دیدار رفت: مس کرمان یک - پرسپولیس صفر

صنعت نفت آبادان ـ سپاهان اصفهان
سپاهان پس از توقف در دیداری خانگی مقابل صبای قم یک گام از قهرمانی دورتر شد. این تیم در حال حاضر رقیبی جدی مانند استقلال را پشت سر خود می بیند که منتظر اشتباهاتی دیگر از جانب زردپوشان اصفهانی است.

تیم امیرقلعه نویی بازهم با استفاده از این شانس و موقعیت که دیرتر از دیگر مدعیان به میدان خواهد رفت با آگاهی از نتایج دو رقیب مستقیم خود استقلال و ذوب آهن روز جمعه به دیدار نفت آبادان می رود. سپاهان اگر رقبایش امتیاز از دست دهند می تواند در مصاف با تیم نفت که به زعم مربی‌اش اشباع شده است، کار را یکسره کرده و پرونده قهرمانی در لیگ نهم را مختومه کند.

هفته سی و دوم، هفته‌ای سرنوشت ساز برای مدعیان قهرمانی است به ویژه برای سپاهان. این تیم که با برتری مقابل نفت آبادان در دیداری معوقه از هفته پانزدهم لیگ برتر برای نخستین بار در فصل جاری صدرنشین جدول لیگ برتر شد، در مصاف دوباره با این تیم به دنبال قطعی کردن قهرمانی است. آیا نفت بازهم موتور سپاهان را در مسیر قهرمانی گرم می کند.
نتیجه دیدار رفت: سپاهان اصفهان 2 - صنعت نفت آبادان صفر

سایپای البرز ـ پیکان قزوین
دربی خودروسازان فوتبال ایران در شرایطی خاص برگزار می شود. دو تیم سایپا و پیکان که جدال‌شان همیشه جذاب و تماشایی بوده، این بار در شرایطی مقابل هم صف‌آرایی می کنند که هر دو به سه امتیاز بازی برای بقا در لیگ برتر نیاز مبرم دارند. تیمی که در بازی روز جمعه پیروز از زمین خارج شوند، ضمن اینکه فاتح دربی خودروسازان لقب می گیرد، می تواند به بقا در لیگ برتر امیدوار شده و یکی از حریفان مستقیم خود در قعر جدول را یک گام دیگر به سقوط نزدیک کند.
نتیجه دیدار رفت: پیکان قزوین صفر - سایپای البرز یک

راه ‌آهن شهرری ـ نفت تهران
این هم یک بازی جذاب و تماشایی و رقابتی تعیین کننده در انتهای جدول است. راه آهن که سه هفته است قعرنشین لیگ برتر شده برای فرار از منطقه سقوط به دیدار نفت تهران می رود که با شکست برابر پرسپولیس دو پله در جدول سقوط کرده است. بازی عصر جمعه نه فقط برای این دو تیم بلکه برای تمامی تیم‌های انتهای جدولی حائز اهمیت است، چرا که نتیجه این بازی تاثیری مستقیم در سرنوشت بقای آنها خواهد داشت.
نتیجه دیدار رفت: نفت تهران یک - راه آهن شهرری صفر

پاس همدان ـ شهرداری تبریز
تمام شرحی که برای دیدار راه آهن شهرری - نفت تهران در این گزارش آمده است را می توان برای پیش بازی دیدار پاس همدان - شهرداری تبریز نوشت. این بازی هم برای دو تیم پاس و شهرداری و دیگر تیم‌های انتهای جدول اهمیت ویژه‌ای دارد. پاسی که با برتری مقابل ذوب آهن اوج گرفته است، در این هفته میزبان شهرداری تبریز است. پیروزی در این بازی می تواند بقای پاس را تضمین کند و شهرداری را در آستانه سقوط قرار دهد، پس بیراه نیست اگر از پاس انتظار یک بازی متفاوت را داشته باشیم، چیزی شبیه به نمایش هفته گذشته برابر ذوب آهن.
نتیجه دیدار رفت: شهرداری تبریز 2 - پاس همدان 2

ملوان بندرانزلی - استیل آذین
استیل آذین کم کم به پایان راه نزدیک می شود. این تیم برای بقا ماموریتی تقریبا غیرممکن را پیش رو دارد. تیم یاوری باید در سه دیدار آینده برنده شود و دیگر قعرنشینان همچنان امتیاز از دست دهند. یک باخت و تساوی دیگر از تیم استیل آذین در هفته‌های پیش رو می تواند پروند استیل آذین را در لیگ برتر مختومه کند. استیل آذین اگر در دیدار روز جمعه مقابل ملوان بندرانزلی شکست بخورد و راه آهن و سایپا از حریفان خود امتیاز بگیرند، وداع این تیم با لیگ برتر قطعی می شود. روز جمعه چشم قعرنشینان به ساق پای بازیکنان ملوان است که کم نگذارند و حتی المقدور پیروز از زمین خارج شوند تا شاید یک رقیب جدی برای بقا در لیگ برتر از گود خارج شود.
نتیجه دیدار رفت: استیل آذین صفر - ملوان بندرانزلی صفر

- برنامه دیدارهای هفته سی و دوم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - 8/2/90
* ذوب‌آهن اصفهان ـ فولاد خوزستان، ساعت 18، ورزشگاه فولاد‌شهراصفهان
* شاهین بوشهر ـ استقلال تهران، ساعت 18، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر
* پرسپولیس ـ مس کرمان، ساعت 20:15، ورزشگاه آزادی تهران
جمعه - 9/2/90
* صنعت نفت آبادان ـ سپاهان اصفهان، ساعت 18، ورزشگاه تختی آبادان
* سایپای البرز ـ پیکان قزوین، ساعت 18، ورزشگاه انقلاب کرج
* ملوان بندرانزلی ـ استیل آذین تهران، ساعت 18، ورزشگاه تختی بندرانزلی
* راه‌آهن شهرری ـ نفت تهران، ساعت 18، ورزشگاه اکباتان تهران
* پاس همدان ـ شهرداری تبریز، ساعت 18، ورزشگاه قدس همدان
یکشنبه - 11/2/89
* تراکتور‌سازی تبریز ـ صبای قم، ساعت 18، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

جدول رده بندی لیگ برتر:
1- سپاهان اصفهان 62 امتیاز
2- استقلال تهران 58 امتیاز
3- ذوب آهن اصفهان 56 امتیاز
4- تراکتورسازی تبریز 53 امتیاز - تفاضل گل 12+
5- پرسپولیس تهران 53 امتیاز - تفاضل گل 10+
6- فولاد خوزستان 47 امتیاز - تفاضل گل 17+
7- مس کرمان 47 امتیاز - تفاضل گل 8+
8- ملوان بندرانزلی 45 امتیاز
9- صنعت نفت آبادان 41 امتیاز
10- صبای قم 37 امتیاز
11- شاهین بوشهر 34 امتیاز - تفاضل گل 2-
12- پاس همدان 34 امتیاز - تفاضل گل 13-
13- نفت تهران 33 امتیاز - تفاضل گل 5-
14- شهرداری تبریز 33 امتیاز - تفاضل گل 11-
15- سایپای البرز 32 امتیاز
16- راه آهن شهرری 31 امتیاز
17- پیکان قزوین 29 امتیاز
18- استیل آذین 25 امتیاز

 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:mehrnews.com