داور نخبه ایرانی
نکته عجیبی است که بر اساس توانایی انتخاب شوم، اما یک هفته مانده به مسابقات، بر اساس مسائل سیاسی حذف شوم... چنین اتفاقی بی سابقه است و برای اولین بار رخ می‌دهد.
"عادل برقعی" داور ایرانی مسابقات تنیس، در حالی که رسماً برای قضاوت به آخرین گرنداسلم سال موسوم به یو.اس.اوپن دعوت شده بود، به خاطر تحریم‌ها امکان قضاوت در این رویداد معتبر را پیدا نکرد.

رادیوفردا (radiofarda) در این باره گزارش داد: «بنا بر قوانین ایالات متحده در خصوص تحریم‌ها علیه ایران، اتحادیه تنیس این کشور مجاز به استفاده از خدمات افراد مقیم ایران نیست. سخنگوی وزارت خزانه‌داری امریکا به نیویورک تایمز (NewyorkTimes) گفته است که مشکل پیش آمده برای این داور، با صدور نوع خاصی از روادید حل می‌شود. این روادید به افرادی با استعداد خاص، مانند ورزشکاران یا هنرمندان، إعطا می‌شود.»

این منبع ادامه داد: «ایران در رشته تنیس موقعیت مطلوبی ندارد، اما موقعیت داوران ایرانی کاملاً متفاوت است. "علی نیلی" نشان طلای داوری تنیس در جهان را دارد و "علی کاتبی" نیز نشان نقره. کاتبی در رقابت‌های قبل از آغاز فصل پارسال به میزبانی ابوظبی، سرداور مسابقه راجر فدرر و رافائل نادال بود.

عادل برقعی هم دارنده نشان نقره داوری است. هفت دوره در ویمبلدون قضاوت کرده و سه دوره در تنیس آزاد استرالیا؛ بازی‌های پارالمپیک، فینال بازی‌های آسیایی و فیوچرز کره جنوبی از رقابت‌های متعددی هستند که در کارنامه داوری برقعی ثبت شده؛ آخرین رویداد مهمی که او در آن حضور یافته، راجرز کاپ امسال کانادا بود که با قهرمانی نادال به پایان رسید.»

آقای برقعی درباره این ماجرا به صدای امریکا (VOA) گفته است: «نکته عجیبی است که بر اساس توانایی انتخاب شوم، اما یک هفته مانده به مسابقات، بر اساس مسائل سیاسی حذف شوم. گرچه از مدتی قبل، حضور داوران ایرانی در مسابقات مهم به خاطر مسائل سیاسی کمرنگ شده بود، اما چنین اتفاقی بی سابقه است و برای اولین بار رخ می‌دهد.»



بر پایه این گزارش، آقای برقعی به محض اطلاع از ممنوعیت قضاوت در یو.اس.اوپن، با فدراسیون تنیس ایران تماس گرفته است. رئیس فدراسیون تنیس ایران هم ضمن ابراز تأسف، به او گفته است که موضوع را از طریق کمیته ملی المپیک ایران پیگیری خواهند کرد و با فدراسیون جهانی نیز برای یافتن راه حل، تماس خواهند گرفت.

طبق گفته آقای برقعی، با ادامه رایزنی‌ها برای یافتن راه قانونی، امکان بازگشت او به صحنه مسابقات، منتفی نیست.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:jamnews.ir


مطالب پیشنهادی:
زیباترین بازیکنان تنیس زنان+ تصاویر
گاف فروشگاه آنلاین رئال مادرید+ عکس
مشعل المپیک به فضا می‌رود!
کری خوانی علیخانی و جعفری+ عکس
نیکبخت حاضر نشد برای پرسپولیسی ها «چهار» نشان بدهد+ عکس