پور سرخ خیلی انرژی گذاشت و خیلی تمایل نشان داد که در این پروژه باشد و زمانی که مجبور شدیم بگوییم نه یک درصد هم فکر نمی‌کردیم که آه پور سرخ اینجور بگیرد و...


 
 
چرا گلزار و هدیه تهرانی و رادان و پورسرخ در «دعوت» بازی نکردند؟
 
چیستا یثربی نویسنده فیلمنامه و مسئول انتخاب بازیگران دعوت گفت وگویی جنجالی با نشریه رویش کرده و در این گفت وگو حرفهای جالبی درباره حضور بازیگران مختلف در فیلم دعوت زده است.
بهرام رادان: چیستا یثربی درباره حضور بهرام رادان دراین فیلم گفته است: خیلی دلم می‌خواست بهرام رادان دراین فیلم باشد اما فیلم زنانه بود و برای رادان نقش مناسبی وجود نداشت. دو سه بار آمد من گفتم به خاطر آقای رادان اپیزود را طولانی می‌کنم اما نشد و خودش هم نتوانست. داشت می‌رفت خارج و به من گفت: این اپیزودها همه زنانه است و من نمی‌توانم بیایم نقش ۵ دقیقه ای بازی کنم. یثربی ادامه داده است: رادان دوست دارد نقشهای چالش برانگیز و متفاوتی بازی کند و دعوت نقشی نداشت که چالش برانگیز باشد. من سه اپیزود را به رادان پیشنهاد دادم و این اولین قانون شکنی من بود حاتمی‌کیا به من گفته بود به هرکس قصه خودش را بدهم. یثربی درادامه توضیح داده که بهرام رادان در میان مردان بازیگر مورد علاقه او است. به گفته یثربی رادان می‌گفت حرف پول را نزنید اگر نقشی مناسب من باشد حتما بازی می‌کنم.
 هدیه تهرانی: یثربی در ادامه گفت وگوی خود گفته است من خیلی دوست داشتم بهرام رادان و هدیه تهرانی دراین کار باشند، اما نشد هدیه تهرانی از فیلمنامه و داستان خوشش آمد و رفتار خانمانه و منطقی داشت. اما گفت: شرایط کاری‌ام طوری است که درگیر کارهای دیگری شده‌ام و دارم می‌روم خارج و نمی‌توانم تمرکز بازیگری داشته باشم. اول یکی از نقشها را قبول کرد ولی بعد گفت نمی‌تواند و رفت. همانطوری که گفتم خانم تهرانی هم گفت می‌خواهم بروم ایتالیا و کار دارم و...دلیل واقعی را خود خانم تهرانی می‌داند و خدای خودش.
محمد رضا فروتن: آقای فروتن خیلی خوشحال شد که من از آن گروه رفتم و من نمی‌دانم چرا. وقتی چیزی به ایشان می‌گفتم اصلا انگار نه انگار که من وجود دارم. می‌گفت من با کارگردان حرف می‌زنم.
مهناز افشار و مریلا زارعی: مهناز افشار و مریلا زارعی دوستان صمیمی ‌من هستند. کتایون ریاحی می‌گفت: چون چیستا هست پذیرفتم، وگرنه می‌خواستم در یک فیلم دیگر باری کنم.
علیرضا شجاع نوری: شجاع نوری قرار بود که به جای فرهاد قائمیان نقش شوهر بهار یعنی آقا خوش تیپه ای را بازی کند که زن صیغه کرده. پیشنهادهایی داد که مورد قبول حاتمی‌کیا قرار نگرفت.
گلزار: گلزار قرار بود نقش یک مرد۵۰ساله ای را بازی کند باید او را پیر می‌کردیم و برای او شکم و لپ می‌گذاشتیم و عینک ته استکانی. درنهایت ماسه نفر (حاتمی‌کیا، من و گلزار) به این نتیجه رسیدیم که این نقش برای او مناسب نیست.
ستاره‌ها: آقای پیرهادی اعتقادداشت که این فیلم باید کلکسیون رنگارنگی از بازیگران گیشه باشد و می‌دانست چون فیلم حاتمی‌کیاست همه با دستمزد کم می‌آیند.
محمد رضا شریفی نیا: محمد رضا شریفی نیا جای احمد مهرانفر آمد تنها کسی که نفهمیدم چرا آمد شریفی نیا بود! سر آقای شریفی نیا من از پروژه آمده بودم بیرون. من فقط تا فیلمبرداری اپیزود فروتن و جوزانی بودم بعد که رفتند کلک چال من از پروژه بیرون آمدم.
 اما حاتمی‌کیا: چیستا یثربی در بخشهایی از این مصاحبه می‌گوید: فاصله من و حاتمی‌کیا که مثل دوتا شریک بود شد مثل فاصله دوتا کوه! اختلافات ما شروع شد دیدم نمانم بهتر است. کتایون ریاحی وقتی فهمید من دارم می‌روم  خیلی ناراحت شد. مهناز افشار می‌گفت من هم سر کار نمی‌روم من گفتم بچه‌ها تا اینجا که باید می‌آمدم که آمدم و بعد از این دیگر نیازی نیست و باید کار خوبی از مار درآید. من دراین فیلم رفتارهایی دیدم و به این نتیجه رسیدم که بهتر است دیگر سر این کار نروم. به خودم گفتم چیستا یثربی احترام خودت را حفظ کن و دیگر نیا! آن موقع و پس از این جریانات افتادم بیمارستان. امکانیان جواد طوسی، تهمینه میلانی و علیرضا شجاع نوری خیلی کمک کردند که من از جایم بلند شوم.
شنیدم رضا کیانیان هم در آژانس شیشه ای خیلی دخالت کرده بود راستی او هم یکی از بازیگران مورد علاقه من بود که نتوانستیم برای این پروژه جذبش کنیم. من نویسنده خیلی خیلی خوبی بودم که یکدفعه از محیط استیریلیزه و پاستوریزه نویسندگی و تئاتر وارد محیطی با روابط بسیار پیچیده و عجیب و غریب سینما می‌شوم.
آه پورسرخ: رفتن آقای پور سرخ از این پروژه به این برمی‌گشت که کنار لیلا اوتادی ترکیب خوبی را پدید نمی‌آوردند. پور سرخ خیلی انرژی گذاشت و خیلی تمایل نشان داد که در این پروژه باشد و زمانی که مجبور شدیم بگوییم نه یک درصد هم فکر نمی‌کردیم که آه پور سرخ اینجور بگیرد و آن اپیزود حذف شود. پور سرخ یکبار دیگر این اتفاق برایش افتاده بود زمانی که در به رنگ ارغوان به جای او کوروش تهامی‌ انتخاب شد. پور سرخ می‌گفت: من سر فیلم به رنگ ارغوان آه کشیدم و آن فیلم اکران نشد.
 
 
 مطالب مرتبط:
کتاب «دعوت» هم آمد
 تهدید چیستا یثربی به رسانه ای کردن SmS های ابراهیم حاتمی کیا!
 دعوت پرحاشیه!
همکاری با حاتمی‌کیا همواره برایم خوش‌یمن بوده است 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: سینمای ما