در فیلم،‌ بن‌استیلر به جای آلكس شیر حرف می‌زند و كریس راك هم به جای دوست صمیمی او زرافه صحبت می‌كند. در گفتگوی زیر این دو بازیگر كنار هم می‌نشینند و درباره تجربه شیرین...
  
 
  گفتگو با بن ‌استیلر و كریس راك 
   
   بن ‌استیلر و كریس راك در انیمیشن رایانه‌ای «ماداگاسكار ۲» برای دومین بار در كنار هم به جای ۲ شخصیت اصلی این كمدی اكشن ماجراجویانه و خانوادگی صحبت كرده‌اند. حضور در طرح‌های كارتونی برای بازیگران سینما جذابیت خاصی دارد و آنها با قرض دادن صدای خود به كاراكترهای خیالی این فیلم‌ها، وارد دنیایی می‌شوند كه جذابیت خاصی برایشان دارد. قصه ‌این انیمیشن جدید سینما درباره ۴ حیوان كنجكاو و شلوغ باغ وحش بزرگ شهر نیویورك است كه اتفاقی سر از كشور آفریقایی ماداگاسكار درمی‌آورند. در قسمت دوم این فیلم، این حیوانات كه در راس آنها آلكس، یك شیر با نمك قرار دارد به منطقه‌ای در آفریقا می‌رسند كه خانواده آلكس در آنجا زندگی می‌كنند.
آلكس در آغاز كار خیلی از دیدن خانواده‌اش خوشحال می‌شود، ولی بزودی اختلافات شروع می‌شود و او می‌فهمد فاصله خیلی زیادی از خانواده‌اش دارد. در فیلم،‌ بن‌استیلر به جای آلكس شیر حرف می‌زند و كریس راك هم به جای دوست صمیمی او زرافه صحبت می‌كند. در گفتگوی زیر این دو بازیگر كنار هم می‌نشینند و درباره تجربه شیرین همكاری در یك انیمیشن موفق و پرسر و صدا بحث می‌كنند. ماداگاسكار كه حدود ۱۰ روز پیش در آمریكا و اروپا روی پرده سینما رفت، به یك فروش خوب ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا كرد. این گفتگو ۲ روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریكا انجام شده و در آن، بازیگران فیلم دیدگاه خود را درباره این انتخابات هم مطرح می‌كنند.
مهم‌ترین نكته و مساله ارتباط با تولید قسمت دوم ماداگاسكار چه بود؟
راك: برگشتن دوباره و همكاری مجدد با بن. هنگام تولید قسمت اول خیلی به ما خوش گذشت.
استیلر: برای من هم خیلی جالب بود كه پس از ۳ سال، همه ما دوباره یكدیگر را می‌دیدیم.
آیا بن استیلر به همان خوبی كه مردم می‌گویند است؟
راك: او بهتر از آن چیزی است كه درباره‌اش می‌گویند!
استیلر: راستش را بخواهید من از قرار گرفتن در كنار هنرمندی مثل كریس احساس خوشحالی و البته كمی شرمندگی می‌كنم. علتش هم این است كه ما یك روزی با هم كار كردیم و از این همكاری خیلی راضی‌ام. هم خود فیلم را دوست دارم و هم نوع كار او را در این فیلم. این مساله هم هیچ ربطی به دوستی صمیمی ما ندارد. من كاراكتر مارتی را موجودی بسیار جالب و سرگرم كننده یافتم. نگاه كردن به كریس در حین اجرای نقش و صحبت كردن به جای مارتی در داخل استودیوی ضبط صدا خیلی مفرح بود. او كارش را خیلی خوب انجام داد و از صحبت كردن به جای این شخصیت كارتونی لذت می‌برد.
كریس! وقتی به جای مارتی صحبت می‌كردی سعی داشتی خودت را سانسور كنی؟
راك: حرف زدن به جای یك موجود كارتونی و خیالی كار سختی است. ولی من هیچ وقت سعی نمی‌كنم خودم را سانسور كنم و سر صحنه همیشه راحت هستم. هرچند وقت یكبار ازخودم می‌پرسیدم دارم چكار می‌كنم و خودم را چك می‌كردم. وقتی هم سر صحنه و در حال ایفای نقش نیستم، دیگر اهمیتی ندارد كه چه می‌كنم و چه نمی‌كنم، نكته اصلی این است كه تو ببینی مردم از تو چه می‌خواهند.
خب، مردم از تو چه می‌خواهند؟
راك: پرسش سختی است و نمی‌شود براحتی به آن جواب داد.
استیلر: البته من آن طوری كه تو فكر می‌كنی، فكر نمی‌كنم.
راك: می‌دانی، همه چیز فقط به ما بستگی ندارد، وقتی قرار است در فیلمی بازی كنم، سعی می‌كنم برای كاراكتر خودم یك سری لطیفه درست كنم. بعضی وقت‌ها دخترهایم به من كمك می‌كنند. گاهی در دیدار با آدم‌های مختلف آنها اظهار نظرهای متفاوتی درباره كارم می‌كنند. در هر حال، فكر می‌كنم آنها از من می‌خواهند همیشه سرگرمشان كنم و با كارهایم آنها را بخندانم.
كار ضبط صدا در استودیو معمولا به تنهایی صورت می‌گیرد، آیا شما ۲ نفر ترجیح می‌دهید این كار را به صورت دسته‌جمعی و با حضور تعداد بیشتری از همكارانتان انجام دهید؟
استیلر: وقتی برای اولین بار قرارشد به جای یك كاراكتر انیمیشنی صحبت كنم، هیچ یك از رمز و رموز كار را نمی‌دانستم، ولی كم‌كم با مراحل مختلف كار و نوع پیشرفت ماجرا آشنا شدم. پس از عادت كردن به این وضعیت است كه آزادی‌ات را به دست می‌آوری و می‌توانی سوار بر كار شوی، دیگر ریتم و وزن كار در دست‌های توست و می‌توانی هر دیالوگی را به شكل‌های مختلف و متفاوت بگویی. می‌توانی خیلی راحت به آن كاراكتر و صحنه‌های قبلی كه صحبت كرده‌ای برگردی، زیرا دیگر به او عادت كرده‌ای. در این حالت دیگر فرقی نمی‌كند تو در استودیوی ضبط صدا تنها باشی یا این كار را با بقیه همكارانت انجام دهی. تمام توجه تو فقط به نقش و كاراكتری است كه داری روی پرده كوچك می‌بینی. حضور همكاران دیگر یك خوبی دارد. این كه تو می‌توانی گزینه‌های مختلف را در ارتباط نوع صحبت كردن انتخاب كنی و ببینی كدام‌یك از آنها بهتر حال و هوای كاراكتر انیمیشنی‌ات را می‌رساند.
یك روز كاری شما ۲ نفر با یكدیگر چگونه بود؟
استیلر: خب، این یك كار و تجربه متفاوت بود.
راك: در مقایسه با بقیه بازیگران، روزمتفاوتی بود. بن آدم بسیار بانمكی است. هر دوی ما همسن و سال هستیم و از خیلی نظرها شبیه هم. حتی نوع زندگی‌مان هم شبیه هم است. به همین دلیل خیلی نیاز نداشتیم كه بخواهیم باهم كنار بیاییم و بر مشكلات غلبه كنیم. همین مساله باعث می‌شد آداب و نزاكت رسمی نداشته باشیم و خیلی راحت با هم كار كنیم.
استیلر: من و كریس، سال‌های سال است كه همدیگر را می‌شناسیم. وقتی قرار شد در كنار هم به‌جای كاراكترهای كارتونی‌مان صحبت كنیم، به خودم گفت: ای داد و بیداد! او می‌خواهد چند دیالوگ بامزه بگوید و همه ما را از خنده روده‌بر كند. (می‌خندد) می‌دانستم كه من هم باید پا به پای او حركت كنم و مثل او مزه بیشتری بپرانم.
آیا این كار را در صحنه خاصی از فیلم انجام دادید؟
استیلر: فكر می‌كنم آن صحنه‌ای بود كه من او را با كس دیگری اشتباه گرفتم.
احساس شخصی من این است كه وقتی شما دونفر با هم در استودیوی ضبط صدا كار می‌كنید، حاصل كارتان كاملا متفاوت از زمانی است كه این كار را به تنهایی انجام می‌دهید.
استیلر: سازندگان فیلم قصه و فضای آن را طوری ترتیب داده‌اند كه تو هیچ وقت هنگام كار احساس نگرانی نمی‌كنی، من همیشه تشویق می‌شوم كه تلاش كنم حال و هوای بهتری به نقشهایم بدهم و سازندگان فیلم آن را به سمتی جهت می‌دهند كه مورد نیاز قصه است. به همین دلیل خیلی فرق نمی‌كند كه دارم كارم را به تنهایی انجام می‌دهم یا در كنار دیگران، ولی خب، این هم واقعیتی است كه حضور كریس در كنارم باعث می‌شود این نقش و حال و هوای آن بهتر، صمیمی‌تر و گرم‌تر شود.
قصه قسمت دوم و تفكیك شخصیت‌هایتان از یكدیگر را دوست دارید؟
راك: احساسم این است كه قسمت دوم فیلم خیلی بهتر از قسمت اول آن است. حالا همه ما هم بازیگران و هم تماشاگران با كاراكترهای اصلی آشنا هستیم و وقت آن رسیده كه به سراغ قصه‌های تك تك آنها برویم. در قسمت دوم دیگر نیازی نبود اطلاعاتی درباره این كاراكترها به تماشاچی بدهیم و این نكته، فرصت كافی در اختیار سازندگان فیلم می‌گذاشت تا با آرامش، قصه خود را تعریف كنند.
شنیده‌ایم قصه قسمت سوم در هند اتفاق می‌افتد درست است؟
راك: هند خیلی خوب است. می‌توانیم نسخه بالیوودی ماجراجویی‌های این چهار تا حیوان بانمك را ببینیم. حتما فیلم قطعات موزیكالی هم خواهد داشت!
در قسمت دوم هم صحنه‌های موزیكال وجود دارد؟
استیلر: بله. از اول قرار بود ماداگاسكار یك فیلم گرم و پرنشاط خانوادگی باشد.
بن! شایعه است كه می‌خواهی كارگردانی درام اجتماعی «شیكاگو ۱۰» را به عهده بگیری كه كاری كم‌خرج است.
استیلر: اولین بار است كه می‌شنوم. تو از كجا شنیده‌ای؟ قرار است این فیلم را استیون اسپیلبرگ كارگردانی كند حتی بحث حضور من به عنوان بازیگر هم در آن مطرح نیست!
اگر این فیلم را می‌ساختی در مقایسه با كارهای قبلی‌ات، یك تغییر و تحول اساسی محسوب می‌شد، آیا آمادگی چالش‌های تازه را داری؟
استیلر: بله. همیشه آمادگی كار در طرح‌های متفاوت را داشته‌ام و علاقه‌مند بوده‌‌ام در فیلم‌های متنوع و جورواجور همكاری داشته باشم. نمونه‌اش همین انیمیشن ماداگاسكار است.
كریس! تو قصد كارگردانی هیچ فیلمی را نداری؟
راك: امسال همه تلاشم را می‌كنم كه چنین كاری را انجام ندهم! ولی خب، هیچ‌كس از آینده و فردا خبر ندارد. شاید یكی از همین روزها شنیدید كه دارم می‌روم پشت دوربین و فیلمی را كارگردانی می‌كنم.
استیلر: ولی كریس، امسال كه دارد تمام می‌شود. بهتر بود می‌گفتی امسال و سال آینده.
راك: راست گفتی. ولی قرار نبود مچم را بگیری.
بن، فیلمی جالب است كه وقتی فیلمی را كارگردانی می‌كنی، قصد داری حال و هوای آن كمدی باشد.
استیلر: به هر حال من عاشق كمدی هستم و با هر فیلمم سعی دارم از زاویه متفاوتی به موضوع نگاه كنم و كمدی‌هایم خیلی شبیه هم نباشند.
جایزه اسكار برای شما چه معنی و مفهومی دارد و فكر می‌كنید چرا آكادمی به كارهای كمدی اهمیت زیادی نمی‌دهد؟
استیلر: فرصت‌های خیلی خوبی وجود دارد كه كارها و اجراهای كمدی بازیگران دیده شود و برای آنها اهمیت ویژه‌ای قائل شوند. متاسفانه بازی‌های خوب كمدی بازیگران كمدی دیده نمی‌شود و كسی برای آنها بحث تازه‌ای پیش نمی‌كشد. آكادمی اسكار فقط به بازی‌های جدی توجه دارد و از نظر اعضای آن اگر بازیگری خوب شما را به گریه بیندازد مستحق دریافت جایزه است. مثل این می‌ماند كه كار ما كمدین‌ها یك جرم بسیار سنگین است.
حالا كه سنتان بالاتر رفته است، حال و هوای شوخ‌طبعانه و كمدیتان تغییری هم كرده است؟
راك: نمی‌دانم. البته احساس می‌كنم تغییراتی كرده‌ام. نمی‌خواهم شبیه و جزو آدم‌هایی باشم كه همیشه فقط یك كار را تكرار می‌كنند. این روزها كارهایی را انجام می‌دهم كه مثلا ۴ سال قبل انجام نمی‌دادم. فكر می‌كنم شوخی‌هایم پخته‌تر شده است.
استیلر: هر روز تلاش می‌كنم بهتر از روز قبل باشم و كارم بیشتر به دل تماشاچی بنشیند.
میانه‌تان با تئاتر چطور است؟
راك: من به دلیل نوع كارم كه یك كمدین هستم، همیشه روی صحنه ظاهر می‌شوم، ولی خب این صحنه شامل صحنه تئاتر نمی‌شود.
استیلر: بازی و كارگردانی تئاتر را دوست دارم و هر وقت فرصت كنم روی صحنه تئاتر ظاهر خواهم شد.

 
مطالب مرتبط:
گزارش تصویری پرفروشترین انیمیشن روی پرده
«ماداگاسكار2» گیشه هالیوود را تسخیر كرد
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.aftab.ir