جدول فروش فیلم ها: تجاوز و پایمال شدن حقوق زنان روی پرده سینما
سینما در پاییز امسال، با آثار اجتماعی از قبیل معضل قاچاق مواد مخدر، فقر، تجاوز و پایمال کردن حقوق زنان آغاز شده است. در گزارشی که می‌خوانید روند فروش فیلم‌های روی پرده در هفته گذشته را بررسی نموده ایم

اکران نیمه بهای فیلم سوفی و دیوانه به دلیل شرایط اقتصادی کشور

برخلاف فصل تابستان که کمدی‌ها سهم زیادی در اکران داشتند، پاییز سینماها با آثار اجتماعی آغاز شده است؛ معضل قاچاق مواد مخدر، فقر، تجاوز و پایمال کردن حقوق زنان از جمله موضوع‌های فیلم‌های تازه اکران شده به شمار می‌آیند. با وجود از سر گرفته شدن اکران فیلم‌های کمدی بعد از ایام عزاداری محرم و اضافه شدن پنج فیلم جدید به چرخه اکران، اما به نظر می‌رسد هنوز یخ گیشه آن‌طور که باید و شاید آب نشده و برخلاف فصل تابستان که سینماها گیشه پررونقی را تجربه کردند، تنور فروش فیلم‌ها در فصل پاییز هنوز گرم نشده است.

اگرچه کمدی «هزارپا»، ساخته ابوالحسن داودی، یک‌تنه نجات‌بخش گیشه سینمای ایران در تابستان شد، اما سینماها در فصل پاییز بیشتر میزبان آثار اجتماعی هستند و در میان فیلم‌هایی که از چهارشنبه هفته گذشته اکران شدند، تنها فیلم «هشتگ» است که کمدی به حساب می‌آید. در میان فیلم‌های تازه اکران شده، بیش از همه می‌توان به جدیدترین ساخته هومن سیدی، یعنی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» امیدوار بود که در همین ابتدای اکرانش شروع خوبی را داشته است و به نظر می‌رسد در ژانر اجتماعی می‌تواند یکی از امیدهای اکران باشد.

در گزارشی که در ادامه می‌خوانید روند فروش فیلم‌های روی پرده در هفته گذشته را بررسی کردیم.

تازه‌های اکران

از چهارشنبه هفته گذشته ( 4 مهر) پنج فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی، «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی، « جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «سوفی و دیوانه» فیلمی از مهدی کرم‌پور و «هشتگ» ساخته رحیم بهبودی‌فر رنگ پرده را به خود دیدند. در این میان برخلاف فصل گذشته، سهم آثار اجتماعی بیشتر است و تنها یک کمدی (هشتگ) به چشم می‌خورد.

در بین فیلم‌های تازه اکران شده «مغزهای کوچک زنگ زده» شروع پرقدرت‌تری را نسبت به رقبایش داشته و در سه روزی که از اکرانش گذشته است، نزدیک به 900 میلیون تومان فروش داشته و فاصله زیادی با میلیاردی شدن ندارد. حضور نوید محمدزاده در این فیلم را شاید بتوان یکی از عوامل پرفروش شدنش دانست، بازیگری که حالا طرفداران زیادی را برای خودش در سینما و حتی تئاتر دست و پا کرده و با توجه به ادامه اکران «هزارپا» با بازی رضا عطاران و جواد عزتی می‌تواند رقیبی برای این دو بازیگر نیز به حساب بیاید.

فیلم هومن سیدی، کاندیدای 11 جایزه از جشنواره فجر سی و هفتم و برنده چهار جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم به دست آورد. شاید برای همین باشد که خیلی‌ها دوست دارند مخاطب این فیلم شوند تا ببینند بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. این فیلم در انتقاد از وضعیت موجود اجتماعی خصوصاً در مقوله پخش و توزیع مواد مخدر در ایران ساخته شده است.

بازی‌های متفاوت، برگ برنده «عرق سرد»

«عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی دیگر فیلمی است که به نظر می‌رسد سر و صدای زیادی در اکران به‌پا کند، بازی‌های متفاوت این اثر و البته سوژه جالبش خیلی‌ها را به تماشا جذب می‌کند. البته «عرق سرد» در روزهای نخست اکرانش هنوز شگفتی نیافریده اما با توجه به تعداد سالن‌هایی که فیلم در آن اکران شده، (41 سالن) که چندان زیادی هم نیست، می‌توان امیدوار بود در ادامه به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند. امیر جدیدی، باران کوثری، سحر دولتشاهی و هدی زین‌العابدین از بازیگران اصلی این فیلم هستند. این فیلم براساس واقعیت ساخته شده و قصه زندگی افروز اردستانی، بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان است که حقش را تضییع می‌کنند و مانع از حضور او در فینال بازی‌های آسیایی می‌شوند.

«جاده قدیم» منیژه حکمت هم اثری دیگر در سینمای اجتماعی است که بعد از اولین نمایش‌اش در جشنواره فیلم فجر حالا اکران عمومی‌اش را آغاز کرده و با تیزرهای متفاوتش در فضای مجازی و رسانه‌ها نامش را به عنوان اثری متفاوت و اجتماعی و زنانه در سینما مطرح می‌کند. مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی، محمدرضا غفاری، هدی زین‌العابدین، ترلان پروانه و ... بازیگران این اثر هستند. این فیلم داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز در بازگشت به خانه دچار مشکل می‌شود و ...

«جاده قدیم» چهارمین ساخته منیژه حکمت است که بعد از ده سال دوری از کارگردانی در سینما آن را ساخته و روانه اکران کرده است.

اقدام متفاوت و اعتراضی کارگردان «سوفی و دیوانه»

«سوفی و دیوانه» مهدی کرم‌پور اما کم‌مخاطب‌ترین فیلم در میان 5 اثر تازه اکران شده در هفته گذشته است که البته تعداد سالن‌های اندکی را هم در اختیار دارد. نام مهدی‌کرم‌پور، کارگردان این اثر، هفته گذشته به دلیل درخواستش برای اکران نیم‌بهای فلیمش به دلیل شرایط اقتصادی کشور، بیشتر از نام فیلمش سر زبان‌ها افتاد و خیلی‌ از همکارانش این اقدام عملی او را تحسین کردند.

نام امیر جعفری، به‌آفرید غفاریان، الهه حصاری، سعید امیرسلیمانی، سیامک صفری، رضا یزدانی، محمدرضا شریفی‌نیا نیز به عنوان بازیگران این اثر سینمایی به چشم می‌خورد.

«هشتگ» ساخته رحیم بهبودی‌فر اما تنها کمدی جدید اکران است، البته سازندگان این اثر آن را فیلمی اجتماعی با رگه‌های کمدی می‌دانند اما با کمی دقت در جزئیات آن می‌توان فهمید رگه‌های کمدی فیلم بیشتر از وجه اجتماعی بودن آن است. نیوشا ضیغمی، بهاره رهنما، سیدجواد هاشمی، امید روحانی، مهرداد فلاحتگر، حدیث فولادوند، بیژن بنفشه‌خواه، ارسلان قاسمی هم بازیگران این فیلم هستند.

در ادامه می‌توانید میزان فروش فیلم‌ها در هفته گذشته را در جدول زیر بخوانید.

جدول فروش فیلم ها,پرفروش ترین فیلم,فیلم های پرفروش
فروش فیلم‌ها در هفته گذشته

 

بیشتر بدانید : دلیل موفقیت فیلم های پرفروش سینما از اخراجی ها تا من سالوادور نیستم

بیشتر بدانید : گیشه سینماها چه وضعی دارند؟ + جدول فروش فیلم‌ها

بیشتر بدانید : جدیدترین آمار فروش فیلم ها: رشد فروش خشم و هیاهو

بیشتر بدانید : جدول فروش فیلمها: دراکولا و بارکد جزء پرفروش ترین ها



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir