این فیلم آنقدر پر تنش است که می خواهید چشمانتان را ببندید! + عکس
جعبه پرنده Bird Box فیلمی دلهره آور و پسارستاخیزی به کارگردانی سوزان بیر و با بازی ساندرا بولاک، تراوانته رودز، جان مالکوویچ، دانیل مک دونالد و رزا سلزار محصول سال ۲۰۱۸ کشور ایالات متحده و برگرفته از رمانی با همین نام اثر جاش مالرمن است

معرفی و بررسی فیلم «جعبه پرنده» Bird Box؛ فیلم جدید ساندرا بولاک 

اگر تابه‌حال در موقعیت دشوار و پرچالشی گرفتار شده‌اید، به دنبال انگیزه گرفتن از مالوری Malorie (ساندرا بولاک Sandra Bullock) در «جعبه پرنده» نباشید. در آغاز فیلم، بولاک را می‌بنیم که از دو کودک می‌خواهد برای زنده ماندن، درست از دستورالعمل‌های او پیروی کنند و تحت هیچ شرایطی چشم‌بندشان را برندارند؛ اگر آنها چیزی ببینند خواهند مرد. ما نیز کمی بعد متوجه آن چیز می‌شویم، اما پیغام مهم مالوری به وضوح به آن دو کودک و به ما هشدار لازم را می‌دهد.

فیلم  جعبه پرنده,Bird Box,ساندرا بولاک در جعبه پرنده,نقد فیلم جعبه پرنده,فیلم دلهره آور جعبه پرنده
پوستر فیلم «جعبه پرنده» Bird Box


بولاک در اثر مهیج و دلهره‌آور سوزان بیر Susanne Bier خود را به عنوان یک بازمانده‌ دلیر نشان می‌دهد که یادآور فیلم‌های «جاده» The Road و «اتفاق» The Happening و فضای پسارستاخیزی‌شان است. تروانت رودس Trevante Rhodes، سارا پلسون Sarah Paulson، جان مالکوویچ John Malkovich، جکی ویور Jacki Weaver و لیل رل هاوری Lil Rel Howery از دیگر بازیگران «جعبه پرنده» هستند. هرچند تمام بازیگران اجرای خوبی در نقش‌های خود داشته‌اند، اما بازی رودس بیش از سایرین تأثیرگذار است. جذبه فیزیکی که از رودس در «مهتاب» Moonlight دیده بودیم در این فیلم هم به طور کامل محسوس است.

فیلم  جعبه پرنده,Bird Box,ساندرا بولاک در جعبه پرنده,نقد فیلم جعبه پرنده,فیلم دلهره آور جعبه پرنده
ساندرا بولاک در فیلم سینمایی «جعبه پرنده» Bird Box

فلش بک داستان به ۵ سال قبل و شروع خودکشی‌های ناگهانی در اروپای شرقی و شایع شدن آن در سراسر جهان می‌رود. هیچ‌کس علت و چگونگی رخ دادن این اتفاق را نمی‌داند. تنها چیزی که به چشم می‌آید این است که دیدن یک چیز خاص باعث به‌وجودآمدن حزنی قدرتمند در بیننده می‌شود که بلافاصله دست به خودکشی می‌زند. این موقعیت همه‌گیر در بدترین زمان ممکن برای مالوری رخ می‌دهد. هرج و مرج و سردرگمی این صحنه یادآور داستان پایان دنیا در انجیل است.

فیلم  جعبه پرنده,Bird Box,ساندرا بولاک در جعبه پرنده,نقد فیلم جعبه پرنده,فیلم دلهره آور جعبه پرنده
فیلم دلهره آور «جعبه پرنده» Bird Box


ایده اصلی داستان (که باید از چیزی به هر قیمتی که باشد اجتناب کرد) شبیه فیلم «یک مکان ساکت» A Quiet Place است و نادیده گرفتن یکی از حواس پنج‌گانه می‌تواند موقعیت‌های بسیار دلهره‌آوری را خلق کند. کنجکاوی دربارهٔ علت پیدایش این قضیه جالب است، هرچند گاهی افکارتان با نمایش بیش‌ازحد صحنه‌های هیجانی و ترسناک منحرف می‌شود. کارگردانی سوزان بیر بسیار مؤثر از آب در آمده و با فضای کار هماهنگ است.

فیلم  جعبه پرنده,Bird Box,ساندرا بولاک در جعبه پرنده,نقد فیلم جعبه پرنده,فیلم دلهره آور جعبه پرنده
فیلم دیدنی «جعبه پرنده» Bird Box


فیلم‌سازی که کارهای «در یک دنیای بهتر» In a Better World و «مدیر شب» The Night Manager را در کارنامه‌اش دارد و به ترتیب برندهٔ جایزه اسکار و امی شده، پیش‌زمینه مرتبطی با این ژانر ندارد، با این وجود می‌توان انتظارات بیشتری از او در این زمینه داشت. او ایده‌های داستان را کمی آشکار به تصویر می‌کشد اما احتمالا بیننده‌ای که از ترس چشم‌هایش را می‌بندد کمتر متوجه این مسأله می‌شود.موجوداتی که در داستان «creatures» نامیده می‌شوند، آدم‌ها را به خود جذب می‌کنند و بعد به راحتی نابودشان می‌کنند. به نظر می‌رسد برخی آدم‌ها از عزیزان‌شان که قبلا فوت شده‌اند چیزی می‌بینند یا می‌شنوند و بلافاصله اقدام به خودکشی می‌کنند. برخی از آنها که از چنین موقعیتی جان سالم به در برده‌اند سعی می‌کنند چشمان دیگران را برای دیدن چنین زیبایی به زور باز کنند. باز کردن چشم‌بند تنها یک راه پیش روی آنها قرار می‌دهد، اما «جعبه پرنده» کاری می‌کند که با وجود تمام خطرات، باز هم با نگاهی دقیق‌تر اتفاقات را دنبال کنید.

نظر سایر منتقدان دربارهٔ «جعبه پرنده» چیست؟

بری هرتز Barry Hertz | گلوب اند میل The Globe and Mail (تورنتو)


این فیلم می‌توانست نسخه‌ دیگری از ترکیب «یک مکان ساکت» با کوری و حسی از داستان «اتفاق» باشد. چنین مفهوم بالایی نمی‌تواند اشتباه از آب در بیاید.

فیلم  جعبه پرنده,Bird Box,ساندرا بولاک در جعبه پرنده,نقد فیلم جعبه پرنده,فیلم دلهره آور جعبه پرنده
فیلم «جعبه پرنده» با بازی ساندرا بولاک


کریس بارسانتی Chris Barsanti | مجله اسلنتSlant Magazine

بسیاری از بخش‌های «جعبه پرنده» به موضوع داستان نگاه دقیقی ندارد؛ حماقت غیرمنطقی و تاکتیک آسان ترساندن مخاطب باعث می‌شود وحشت مسری خودکشی مبهم به نظر می‌رسد.

آلیسا ویلکینسون Alissa Wilkinson | وکس Vox

تماشای این فیلم برای طرفداران این ژانر یا ساندرا بولاک به اندازه کافی سرگرم‌کننده و باارزش است. بازی بولاک در نقش یک زن قوی که نیروی مادرانه‌اش او را در دنیایی پر از وحشت سر پا نگه داشته بی‌نظیر است.

تیم گریرسون Tim Grierson | اسکرین اینترنشنال Screen International

جدا از ستایش فیلم در برابر مادران، به نظر می‌رسد فیلم بیر خیلی کم و به ندرت به ایده‌های بزرگ می‌پردازد. در نتیجه، «جعبه پرنده» به فیلمی خالی از ایجاد حس کنجکاوی تبدیل شده است.

فیلم  جعبه پرنده,Bird Box,ساندرا بولاک در جعبه پرنده,نقد فیلم جعبه پرنده,فیلم دلهره آور جعبه پرنده
نقش آفرینی ساندرا بولاک در فیلم «جعبه پرنده» Bird Box


ریچارد روئپر Richard Roeper | شیکاگو سان تایمز Chicago Sun-Times

اگر به من می‌گفتند این فیلم بر اساس رمانی از استیون کینگ Stephen King ساخته شده، می‌توانستم این موضوع را بپذیرم. داستان این فیلم به همان اندازه وحشت‌انگیز، پرهیجان و ترسناک است.

جاناتان کریستین Jonathan Christian | پلی‌لیست The Playlist

تماشای این فیلم بخش‌های سرگرم‌کننده نیز دارد. برخلاف لحظات ناامیدکننده در داستان، فیلم جذابیت‌های خودش را حفظ کرده است. تماشای این فیلم مناسب روزهای بارانی است که حس و حال خارج شدن از خانه را ندارید و با پیچیدن  پتو دور خودتان و نوشیدن یک لیوان چای گرم اوقات خوبی برای خودتان رقم خواهید زد.


بیشتر بدانید : واکنش‌های منفی به گلدن گلوب ۲۰۱۹/ جفا در حق لیدی گاگا!

بیشتر بدانید : فیلم های بی نقصی که بعد از تماشایشان دیگر انسان سابق نخواهید بود

بیشتر بدانید : ساندرا بولاک امسال برنده اسکار 2014 خواهد بود به 5 دلیل!

بیشتر بدانید : 5 تریلر دلهره آور که روی صندلی میخکوبتان می کند! + عکس


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: blog.namava.ir