شهاب حسینی، باران کوثری و... در آثار کارگردانان فیلم اولی جشنواره فجر + عکس
در این گزارش با فیلم‌های بخش «نگاه نو» سی‌ و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آشنا می‌شوید

نگاهی به آثار کارگردانان «فیلم اولی» جشنواره فجر ۹۸

دوشنبه‌ شب بالاخره فهرست آثار بخش «نگاه نو» ویژه کارگردانان اول، در جشنواره ملی فجر امسال منتشر شد و سازندگان ۱۰ فیلم اول، رقبای خود را شناختند. ۱۰ فیلم سازی که با اولین فیلم سینمایی خود، امسال در بخش «نگاه نو» حضور دارند، از بین فهرست بلندبالای ۳۷ فیلم اول انتخاب شده‌اند؛ در حالی که در سال‌های گذشته، این تعداد فیلم‌اولی در جشنواره ثبت‌نام نمی‌کردند.

با این اوصاف، امید‌ها برای تماشای فیلم‌های بخش «نگاه نو» امسال بالاست و می‌توان انتظار داشت حداقل یکی دو فیلم خوب بین این آثار باشد. در ادامه با فیلم‌های بخش «نگاه نو» سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آشنا می‌شوید.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
شهاب حسینی در فیلم «آن شب» جشنواره فجر 98

فیلم «آن شب» که تولید بی‌سروصدایی داشته، تنها محصول بین‌المللی بخش «نگاه نو» است که با مشارکت استودیویی متعلق به شهاب حسینی ساخته شده است. شهاب حسینی بازیگر نقش اصلی و تنها چهره شناخته‌شده «آن شب» است و شماری از بازیگران فیلم نیز خارجی هستند. گفته شده شرکت متعلق به شهاب حسینی، فیلم را همزمان با ایران، در سطح بین‌المللی هم اکران خواهد کرد. «آن شب» داستان رازآلودی از محبوس شدن یک زوج در یک هتل را به تصویر کشیده است.

بیشتر بدانید : حواشی فیلمی با بازی شهاب حسینی در امریکا برای حضور در جشنواره فجر

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
هانیه توسلی در فیلم «بی‌صدا حلزون»

بهرنگ دزفولی‌ زاده کارگردان «بی‌صدا حلزون»، در گذشته عکاس سینمایی بوده است. او شماری فیلم کوتاه مستند و داستانی نیز در کارنامه دارد. سابقه دزفولی‌زاده، می‌گوید که او با رنگ و نور حسابی آشناست و احتمالاً «بی‌صدا حلزون» تصاویر چشم‌نوازی خواهد داشت. «بی‌صدا حلزون» که گفته شده قصه‌ای مرتبط با جامعه ناشنوایان دارد، داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. در این فیلم چهره‌هایی، چون هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی و بهنوش بختیاری بازی می‌کنند.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
هدایت هاشمی در فیلم «پدران»

سالم صلواتی کارگردان «پدران»، ساخت چند فیلم کوتاه را در کارنامه دارد و پیشتر یک فیلم ویدئویی هم به نام «زمستان آخر» ساخته که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور یافته و تحسین شده است. او برای اولین فیلم خود یک داستان اجتماعی را انتخاب کرده که به تقابل نسل‌ها می‌پردازد. «پدران» از حضور علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی و گلاره عباسی به عنوان بازیگران اصلی بهره می‌برد. فیلم نامه این فیلم را محمدرضا گوهری فیلم نامه‌نویس نام‌آشنای سینمای ایران نوشته است که احتمالاً برگ برنده این فیلم نیز همین فیلم نامه باشد.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
فیلم سینمایی «پوست» در جشنواره فجر 98

بهمن و بهرام ارک کارگردانان «پوست»، فیلم‌سازان جوانی هستند که چند فیلم کوتاه از جمله «حیوان» و «نجس» را ساخته‌اند و در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله کن، تحسین شده‌اند. هنوز خلاصه داستان رسمی از «پوست» منتشر نشده، اما طبق گفته بهرام ارک، این فیلم که به عشق و تقبیح جادو و خرافه‌پرستی می‌پردازد، درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. همه بازیگران «پوست» بومی استان آذربایجان شرقی هستند. «پوست» از امید‌های اصلی جشنواره است.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
فیلم «دشمنان» در جشنواره فجر 98

«دشمنان» به کارگردانی علی درخشنده و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، حدود ۴۵ روز پیش پروانه ساخت دریافت کرد و احتمالاً سریع‌ترین فیلم برداری را در بین این آثار داشته باشد. علی درخشنده پیشتر دستیار کارگردان و برنامه‌ریز بوده و شماری فیلم کوتاه نیز ساخته است. اولین فیلم او درباره تنهایی آدم‌هاست. نقش اصلی «دشمنان» را رویا افشار بازی می‌کند و ندا جبراییلی، مسعود دلخواه و قربان نجفی دیگر بازیگران آن هستند. «دشمنان» از حضور مجید برزگر کارگردان فیلم تحسین‌شده «پرویز» به عنوان تهیه‌کننده بهره می‌برد.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
ساعد سهیلی در فیلم «روز صفر»

سعید ملکان طراح و چهره‌پرداز باسابقه سینمای ایران که در سال‌های گذشته تهیه‌کنندگی را تجربه کرده، برای اولین بار در «روز صفر» کارگردان شده است و با کمک بهرام توکلی همکار سال‌های اخیر خود، فیلم نامه این اثر را هم نوشته است. این فیلم که در سکوت خبری ساخته شده، یک تریلر اکشن است که به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی می‌پردازد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران اصلی «روز صفر» هستند. این فیلم با توجه به عوامل باتجربه سازنده و سرمایه‌گذاری که روی آن شده، از آثار پرامید امسال است.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
فیلم «ریست» در جشنواره فجر

یکی از آثاری که حضورش در جشنواره امسال جنجال‌برانگیز شده، «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی است. لطفی پیشتر فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» را با پروانه ویدئویی ساخته بود و حالا اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کرده است. «ریست» فیلم متفاوتی است و کل فیلم از زاویه دید دوربین‌های مداربسته روایت می‌شود! در این فیلم که نوعی درام روان شناسانه است، رضا بهبودی و سودابه بیضایی به عنوان بازیگران اصلی حضور خواهند داشت. محمدرضا لطفی می‌تواند با «ریست» پدیده امسال جشنواره باشد.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
شنای پروانه در بخش «نگاه نو» جشنواره فجر 98

پرستاره‌ترین فیلم بخش «نگاه نو»، اثری است که با سرمایه‌گذاری محمدصادق رنجکشان و کارگردانی محمد کارت ساخته شده. فیلم نامه «شنای پروانه» را محمد کارت همراه با حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری نوشته‌اند. محمد کارت پیش از اولین فیلم بلند خود، چند فیلم کوتاه و مستند تحسین‌شده، چون «آوانتاژ» و «بچه‌خور» ساخته است. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام و علی شادمان چهره‌های آشنای «شنای پروانه» هستند. این فیلم می‌تواند از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره امسال باشد.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
باران کوثری در فیلم کشتارگاه

عباس امینی که پیشتر دو فیلم «هندی و هرمز» و «والدراما» را با پروانه ویدئویی ساخته، برای اولین بار با فیلم سینمایی «کشتارگاه» به جشنواره پا گذاشته است. او که قبلاً دو فیلم ویدئویی داشته، با حضور در «نگاه نو» به خاطر قوانین جشنواره، اعتراضاتی را رقم زده. «کشتارگاه» در جنوب کشور ساخته شده و قصه‌ای بومی را با محوریت یک جنایت روایت می‌کند. در «کشتارگاه» که از همین حالا پرحاشیه و پرسروصدا بوده، مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، حسن پورشیرازی و باران کوثری بازی می‌کنند.

فیلم اولی های جشنواره فجر 98
فیلم سیاسی «لباس شخصی»

سیاسی‌ترین فیلم امسال احتمالاً همین «لباس شخصی» است که تنها محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج در بخش «نگاه نو» نیز محسوب می‌شود. امیرعباس ربیعی نویسنده و کارگردان این فیلم، پیشتر فیلم‌های کوتاهی ساخته که در جشنواره عمار اکران شده‌اند. داستان «لباس شخصی» که پیش‌بینی می‌شود نمایش پرحاشیه‌ای در جشنواره فجر داشته باشد، با تحولات اوایل انقلاب اسلامی و حزب توده مرتبط است و حتی برخی سران حزب از جمله نورالدین کیانوری را مفصلاً به تصویر کشیده. بازیگران این فیلم، چهره‌های تئاتری هستند.
 

بیشتر بدانید : اهدای تندیس سردار شهید سلیمانی در جشنواره فجر 98

بیشتر بدانید : نیکی کریمی با "آتابای" به جشنواره فجر آمد + عکس های پشت صحنه

بیشتر بدانید : فیلم های متقاضی در جشنواره فجر 98: از "مست عشق" تا "خون شد"

بیشتر بدانید : غافلگیری جشنواره فجر با رونمایی از استاد کشاورز

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه خراسان