10 ستاره برتر قرن 21 هالیوود!!
جولى برخلاف تصور بازيگر پركارى نيست. شايد او تنها سالى يك فيلم بازى كند و شايد آن فيلم جز فيلم‌هاى درجه يك ‌هاليوود نباشد اما شايد توان جولى براى...

موفق ترین بازیگران هالیوودی

 بازيگران زيادى از سال‌هاى ابتدايى دهه 2000 پا به عرصه سينما گذاشتند، بسيارى از بازيگران توانستند نسبت به گذشته موفقيت بيش‌ترى كسب نمايند و بسيارى از پيشكسوتان نيز هم چنان در اوج باقى ماندند. در مطلب زير به بررسى فيلم‌ها و موفقيت‌هاى ده بازيگر برتر سال‌هاى 2000 تا 2010پرداخته شده است. معيار موفقيت اين بازيگران در مطلب حاضر بيش از هر چيز بسته موفقيت فيلم‌ هايشان در گيشه و توجه آكادمى علوم و هنرهاى آمريكا به آنها است... .

جرج كلونى

كلونى متولد 6 ماه مه سال 1961 در ايالت كنتاكى آمريكاست. جرج كلونى در سال‌هاى ابتدايى كارش در دهه 80 ميلادى بازيگر پركار اما كم فروغى بود. كلونى تا سال‌هاى ميانى دهه 90 هرگز ستاره نشد. علاوه بر بازى‌هاى متوسط او چهره كلونى نيز به هيچ عنوان قابليتى براى مبدل نمودن او به يك ستاره را نداشت. كلونى در سال‌هاى ميانى دهه 90 در سريال «اى آر» بازى كرد كه به خاطر آن بسيار درخشيد و نامزد جايزه امى شد. اما در سال 2000 ، او با بازى  در فيلمى درخشان و متفاوت از برادران كوئن، با نام «اوه برادر کجایی؟» توانست نامزد جايزه اسكار شود و پس از آن فيلم و نقش دشوارش او سير صعودى را طى نمود، فيلمهايش كيفيت يافتند و كلونى 40 ساله به شدت مورد توجه واقع شد.

دستمزدهاى او نجومى شدند. كلونى تجربه بازى در سرى فيلم‌هاى «ياران اوشن» را به دست آورد و چندين بار نامزد جايزه اسكار شد. و  در سال 2005 ، براى دو فيلم «سيريانا» و «شب بخير و موفق باشيد!» نامزد چندين جايزه شد و سرانجام جايزه اسكار و گلدن گلوب بهترين بازيگر نقش مكمل را به  خاطر بازى در «سيريانا» به دست آورد. در سال 2010 براى  فیلم «بالا در آسمان» مجدداً نامزد جايزه اسكار شد. كلونى  تا سال 2012 مشغول بازى در چند فيلم خواهد بود.  گفته مى‌شود بيش‌ترين مبلغ دريافتى كلونى براى يكى از فيلم‌هايش حدود 15 ميليون دلار بوده است و او يكى از گران‌ترين بازيگران مرد سينماى آمريكا مى‌باشد.

آنجلينا جولى

آنجلينا جولى در روز 4 ژوئن سال 1975 در لس آنجلس متولد شد. جولى بازيگرى را از اوايل دهه 90 آغاز نمود، اما در اواخر دهه 90 و با فيلم «دختر از هم گسيخته» و اسكارى كه براى آن فيلم به دست آورد به شهرت رسيد. جولى برخلاف تصور بازيگر پركارى نيست. شايد او تنها سالى يك فيلم بازى كند و شايد آن فيلم جز فيلم‌هاى درجه يك ‌هاليوود نباشد اما شايد توان جولى براى تضمين گيشه فيلم‌ها موجب شد كه او گزينه اصلى بسيارى از كارگردانان و تهيه كنندگان ‌هاليوود براى بازى در فيلم‌هايشان باشد.

 آنجلينا جولى، برخلاف بسيارى از هم قطارانش توان بازى در كارهاى اكشن را نيز دارد و از اين رو او يكى از معدود زنان ‌هاليوودى است كه آمادگى بدنى بالايى براى بازى در فيلمهاى پرتحركى چون «خانم و آقاى اسميت»، «سالت» و «تحت تعقيب» و... را دارد. جولى در طول دهه جارى تنها يك بار و براى فيلم «بچه عوضى» نامزد اسكار شد. گرچه او از اين اتفاق چندان احساس غرور نمى‌كند و بارها تلاش كرده بود كه با قبول نقش‌هايى ويژه همچون نقش مادر اسكندر مقدونى در فيلم «اسكندر، 2004» شانس نامزدى اسكار را براى خود بالا ببرد اما فروش بالاى فيلم‌هايش نشانى از موفقيت او در سينماى هاليوود است. جولى براى آخرين فيلمش  «سالت»‌  دستمزدى معادل 20 ميليون دلار دريافت نمود.

بیشتر بدانید : 10 نکته‌ای که در مورد آنجلینا جولی نمی‌دانستید!!

برد پيت

برد پيت در روز 18 دسامبر سال 1963 در اكلاهما به دنيا آمد. پيت، بازيگرى را از اواخر دهه 80 آغاز نمود. خيلى زود خود را بالا كشيد و موقعيت خويش را تثبيت نمود اما پروسه ستاره شدن او به سرعت سپرى نشد. پيت، بازيگر تجربه‌گرايى بود و همين امر باعث شد كه تجربه بازى در كارهاى خوب و بد زيادى را به نام خود ثبت نمايد. شايد خيلى‌ها نقش‌هاى كوتاه او را در فيلم‌هاى مهمى چون «كاليفرنيا» و «تلما و لوييز» به ياد نياورند اما جهش برد پيت در فيلم «هفت» قابل توجه بود. پيت، در سال 1995 در فيلم «هفت» بازى درخشانى را در كنار مورگان فريمن و گوئينت پالترو از خود برجاى گذاشت و اين فيلم سكوى پرتابى براى او بود. پيت دهه 2000 را با فيلم‌هاى خوبى چون سرى فيلم‌های  «ياران اوشن» و «جان مالكوويچ بودن» آغاز نمود و  سپس در فيلم‌هايى هم چون «تروا»، «بابل»، «بعد از خواندن بسوزان»، «خانم و آقاى اسميت» و ... بازى‌ هاى به يادماندنى ارائه داد.

پيت در اين دهه 2 نامزدى جايزه اسكار به دست آورد و جدايى تراژيكش از جنيفر آنيستون بازيگر محبوب آمريكايى در سال 2005 تا مدت‌ها موضوع اول رسانه‌هاى آمريكايى بود. پيت بلافاصله پس از جدايى از آنيستون با آنجلينا جولى پيمان نامزدى بست و آنها به يكى از زوج‌هاى خبرساز‌ هاليوود مبدل شدند. پيت براى «خانم و آقاى اسمیت»‌  در سال 2005 20 ميليون دلار دريافت نمود، اما پس از آن دستمزدش به نرخى معدل 15 ميليون دلار براى هر فيلم تنزل يافت.

بیشتر بدانید : به‌یادماندنی‌ترین لحظه‌های زندگی براد پیت+عکس

هريسون فورد

فورد در روز 13 جولاى سال 1942 در شيكاگو به دنيا آمد. بازيگرى را از اواسط دهه 60 آغاز نمود و خيلى زود و با حضور در شاهكارهايى هم چون «قهرمانان»، «جنگ ستاره‌ای»، «شاهد» و ...به شهرت رسيد اما در دهه 90 او در به يادماندنى‌ترين كارهايش يعنى سرى فيلم‌هاى «اينديانا جونز» حضور يافت. هريسون فورد در طول دهه 90 بسيار پركار شد و مى‌توان عنوان نمود كه در دو دهه متوالى او همواره يكى از بزرگ‌ترين ستارگان سينماى آمريكا بود كه می‌توانست يك تنه فروش فيلم‌ها را تضمين نمايد. هريسون فورد از سال 2000 تا 2010 تنها در 10 فيلم بازى كرد اما همه اين فيلم‌ها جز موفق‌ترين فيلم‌هاى اين دهه بوده اند. فورد را شايد بتوان پولسازترين بازيگر مرد اين دهه دانست، او براى بازى در سه فيلم خود در اين دهه دستمزدى مابين 20 تا 26 ميليون دلار دريافت نمود. هريسون فورد از ازدواج خود با مليسا متيسون 2 فرزند دارد. او تا كنون يك باز نامزد دريافت جايزه اسكار شده است.

مريل استريپ

مريل استريپ در روز 22 ژوئن سال 1949 در نيوجرسى متولد شد. استريپ بازيگرى را از تئاتر و در سن بسيار كم آغاز كرد و پس از اتمام تحصيلات آكادميك خود در دانشگاه ييل، و از اواخر دهه 70 به بازى در سينما رو آورد و خيلى زود براى يكى از اولين فيلم‌هايش «شكارچى گوزن» نامزد جايزه اسكار شد و در سال 1979 و براى بازى در فيلم «كريمر عليه کریمر» برنده اين جايزه شد. استريپ در طول 3 دهه بازيگرى خود 16 بار نامزد و دو بار برنده جايزه اسكار شده است و از اين حيث ركوردى بزرگ رابه نام خويش ثبت نموده است. مريل استريپ در دهه 2000 نيز همچون دهه‌هاى 80 و 90 بسيار پركار بود و در اين دهه توانست 7 بار نامزد جايزه اسكار شود! استريپ در اين سال‌ها در تعدادى از متفاوت‌ترين فيلم‌هاى خود بازى كرده است و نقش‌هاى بسيار متفاوتى را در كارنامه بازيگرى خود به ثبت رسانيده است:

از نقش درخشانش در اثر متفاوت اسپايك جونز «اقتباس» گرفته تا نقش راهبه خشكه مقدس فيلم «شک»، جوليا چايلد فیلم «جولى و جوليا»، زن سرخوش و شاد فيلم «ماما ميا»و مادر ميانسال و زخم خورده فيلم «ماجراى پيچيده اى است». استريپ كه شايد موفق‌ترين بازيگر زن نسل خويش باشد

براى بازى در آخرين فيلمش دستمزدى معادل 20 ميليون دلار دريافت نمود و يكى از پولسازترين بازيگران زن سينماى هاليوود به شمار مى رود. او براى سال 2011 يك پروژه و براى سال 2012 چند پروژه در مرحله پيش توليد دارد. استريپ به دور از هياهوى‌ هاليوود زندگى آرامى را در كنار همسرش دان گامر و فرزندانش در منهتن نيويورك سپرى مى‌كند.

جانى دپ

دپ در روز 9 ژوئن سال 1963 در كنتاكى به دنيا آمد. كارش را از اوايل دهه 80 آغاز نمود اما درخشش او نيز در دهه 90 اتفاق افتاد. دپ در دهه 90 پركار و در دهه بعد به عنوان بازيگرى شاخص به جهانيان معرفى شد. جالب اين جاست كه او هر سه نامزدى جايزه اسكارش را در دهه  2000 به دست آورد (سال‌های 2004، 2005 و 2008) و بهترين فيلم‌هايش فيلم‌هايى بودند كه در آن‌ها با تيم برتون همكارى نمود. شايد يكى از عجيب‌ترين اتفاقات دستمزدهاى نامتعارف و بسيار عجيب و غريب او در اين دهه باشد. در حالى كه دپ براى بازى در فيلم «دزدان دريايى کارایب» دستمزدى معادل 10 ميليون دلار دريافت نمود و  حتى براى بعضى از فيلم‌هاى مهجورترش اين رقم معادل 5 ميليون دلار بود، براى فيلم «آليس در سرزمين عجايب» دپ 50 ميليون دلار دستمزد گرفت كه رقمى باورنكردنى محسوب مى شود. گفته می‌شود كه رقم دستمزد جانى دپ براى آخرين فيلمش «رنگو» كه در مرحله فيلمبرداريست تنها  5/7 ميليون دلار دريافت نموده است و اين افت دستمزد در عرض يك سال اتفاق عجيبى است!

ريس ويترسپون

در روز 22 مارس سال 1976 در لوئيزيانا به دنيا آمد. از سال‌هاى نوجوانى خود (اوايل دهه 90) پا به عرصه بازيگرى گذاشت. فيلم‌هاى اوليه اش بيشتر تين ايجرى و عامه پسندانه هستند. ريس از همان ابتدا نشان داد كه استعداد زيادى براى بازى در آثار كمدى دارد. از كمدى‌هاى موفق ريس در دهه 2000 می‌توان به «خانه شيرين آلاباما» و «اهميت ارنست بودن» اشاره كرد كه در راستاى اين موفقيت‌ها بازى در فيلم «راه رفتن در خط» به او پيشنهاد شد، فيلمى كه در سال 2006 ويترسپون 30 ساله را برنده جايزه اسكار نمود. پس از برد اسكار، ويترسپون به يكى از پرطرفدارترين و البته گران قيمت‌ترين بازيگران زن‌ هاليوود مبدل شد. او نتوانست موفقيت هنرى ديگرى را از آن خود كند و وقت خود را صرف بازى در فيلم‌هاى پولسازى كرد كه عموماً گيشه‌هاى موفقى داشتند. ويترسپون در سال‌هاى اخير همواره جز پولسازترين بازيگران زن سينماى آمريكا بوده است على رغم آن كه كيفيت فيلم‌هايش چندان مطلوب نيست. دستمزد او در حدود 15 ميليون دلار براى هر فيلمش است.

نيكلاس كيج

در روز هفتم ژانويه سال 1964 در كاليفرنيا به دنيا آمد. از وابستگان خاندان كاپولا است و شايد يكى از دلايل پيشرفتش همين باشد! كيج كار خود را از سال 1980 آغاز نمود و در اواسط دهه 90 درخشيد. در سال‌هاى دهه 90 او يكى از اصلى‌ترين گزينه‌ها براى بازى در هر فيلمى بود و از فيلم هاى مشهورش در آن دهه می‌توان به «تغيير چهره»، «صخره»، «چشمان مار»‌ و ... اشاره كرد. اما در دهه 2000 كيج 30 و چند ساله به اوج رسيد. فيلم‌هاى زيادى بازى كرد و گزينه كارى گذشته خود را به دست فراموشى سپرد. او يك بار (در دهه 90) برنده جايزه اسكار شده بود اما براى بازى عجيبش در نقش چارلى كافمن و برادر دوقلوى او در فيلم «اقتباس» سال 2003 نامزد جايزه اسكار شد.

 جايزه اى كه خيلى‌ها آن را متعلق به او مى‌دانستند. شايد آن چه كه كيج را از ديگر هم قطارانش متمايز مى‌كند تفاوت نقش‌هاى او باشد، او در دهه 2000 در انواع و اقسام فيلم‌ها نقش‌ها بازى كرد. فيلم‌هايى همچون «مرد خانواده»،«اقتباس»، «گنج ملى»، «مركز تجارت جهانی»، «هواشناس»، و ....جدايى كيج و دختر الويس پريسلى، ليزا مارى نيز يكى از اخبار جنجالى سال 2004 بود كه گفته مى‌شد به سبب علاقمندى كيج به يك پيشخدمت صورت گرفته است و در نهايت منجر به جدايى آن دو و ازدواج كيج با همان پيشخدمت شد كه اين ازدواج تا كنون پابرجا مانده است. كيج براى بازى در «اقتباس» 2 ميليون دلار دستمزد دريافت كرد در حالى كه دستمزد او براى فيلم «گنج ملى» حدوداً 20 ميليون دلار بود.

نيكول كيدمن

متولد 20 ژوئن سال 1966 در‌هاوايى است. كيدمن فرزند خانواده اى استراليايى و اصيل است كه از نوجوانى بازيگرى را آغاز نمود و اولين كارهايش سريال‌هايى بودند كه در اوايل دهه 80 از تلويزيون استراليا پخش می‌شدند. كيدمن، پله‌هاى ترقى را در آمريكا طى نمود و در اوايل دهه 90 با تام كروز ازدواج كرد. او در اواسط دهه 90 شهرتى نسبى را در هاليوود به دست آورد و در فيلم‌هاى متوسط اما پرفروشى چون  «بتمن براى هميشه» بازى كرد. بهترين فيلم او در دهه 90 «چشمان كاملاً بسته» بود كه در آن با همسرش همبازى شد و گفته مى‌شود اين درام روانشناسانه استنلى كوبريك به بسيارى از اختلافات درونى و خانوادگى اين زوج دامن زد. اما دهه 2000 بخت و اقبال زيادى را براى كيدمن به همراه آورد. گرچه او در سال 2001 پس از 11 سال از تام كروز  جدا شد اما يك سال بعد در فيلم به يادماندنى «ساعت‌ها» و در نقش ويرجينيا وولف ظاهر شد كه برايش جايزه اسكار بهترين بازيگر زن را به ارمغان آورد.

فيلم‌هاى كيدمن از آن پس پرفروش شدند و او به بازيگر خوبى مبدل شد كه می‌توانست عهده دار بازى در نقش‌هاى دشوار باشد. او در چند فيلم خوب بازى كرد اما پس از ازدواج مجددش با كيت اوربان و به دنيا آوردن دخترش فعاليت خود را محدود كرد و نتوانست تمركز لازم را براى انتخاب نقش‌هايى مناسب داشته باشد و از سال 2007 به بعد در فيلم شاخص و پرفروشى ظاهر نشد. دستمزد كيدمن براى فيلم‌هاى متوسطى چون «قطب نماى طلايى»، «افسون شده »، «استراليا» و «خز» مابين 10 تا 17 ميليون دلار بوده است كه رقم قابل توجهى محسوب مى‌دشود.

ويل اسميت

اسميت در روز 25 سپتامبر سال 1968 در پنسيلوانيا متولد شد. اسميت كار بازيگرى را از سال 1989 و با بازى در سريال‌هاى تلويزيونى آغاز نمود و خيلى زود توانست به عنوان يك كمدين راه خود را در‌ هاليوود باز كند. او از  سال 1990 تا 1996 درگير بازى در سريال «پرنس جديدى بل ایر» بود و در سال 1997 با فيلم «مردان سياه پوش» به يك ستاره مبدل شد. دوران اوج او از دهه 2000 آغاز شد.  اسميت در اين دهه در فيلم‌هاى مشهورى هم چون «من روبات»، «پسران بد»، «هیچ»، «من اسطوره ام» و... بازی كرد، اما فيلمى كه براى او نامزدى جايزه اسكار را به ارمغان آورد فيلم «غرب وحشى وحشى» بود. خيلى‌ها معتقدند كه كيفيت فيلم‌هاى اسميت در دهه 90 بسيار بهتر از دهه2000 بوده است اما نمى‌توان از اين امر چشم پوشيد كه اسميت با بازى در فيلم‌هاى قابل قبولى در دهه 2000 يكى از پولسازترين ستارگان‌ هاليوود بوده است. دستمزد اسميت براى بازى در «من روبات» 28 ميليون دلار بود اما پس از آن اين دستمزد به 20 ميليون دلار براى هر فيلم تنزل يافت.

 

بیشتر بدانید : 10 ستاره مرد خوش تیپ و تاثیرگذار‌ هالیوود!!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bfilmnews.com