فیلم‌های هالیوودی در مورد حضرت سلیمان
 یکی از مهم ترین فیلم‌هایی که درباره سلیمان ساخته شده. هرچند فیلم برای زمانی است که نظام استودیویی‌ هالیوود کم کم در حال برچیده شدن بود اما

 فیلم هایی که در مورد حضرت سلیمان ساخته شدند

آن ور ابی‌ها هم هم چند فیلم درباره سلیمان ساخته اند. هالیوودی‌ ها درست یک قرن قبل از اینکه ملک سلیمان بحرانی روی پرده بیایید، شروع کردند به ساختن فیلم‌هایی که سوژه اصلیش سلیمان بود. در این مطلب شما را با فیلم های هالیوودی آشنا می کنیم که درباره زندگی حضرت سلیمان ساخته شده اند:

داوری سلیمان/ استوارت بلکتان/ 1909

این فیلم کوتاه، سیاه و سفید و صامت آغازگر فیلم‌های سلیمانی در تاریخ سینما و تلویزیون بود. این فیلم درست 100 سال قبل ساخته شد و جزء اولین آثار مذهبی سینماست.
 

بیشتر بدانید : قالیچه پرنده حضرت سلیمان واقعا وجود داشته؟!

سلیمان و سبا/ کینگ ویدور/ 1959

یکی از مهم ترین فیلم‌هایی که درباره سلیمان ساخته شده. هرچند فیلم برای زمانی است که نظام استودیویی‌ هالیوود کم کم در حال برچیده شدن بود اما این فیلم طبق همان نظام در حال سقوط شکل گرفت. دکوپاژ و بریز و بپاش فراوان فیلم در آن زمان باعث شد فیلم به یکی از پرخرج ترین فیلم‌های ‌هالیوودی تبدیل شود. داستان فیلم را کرین ویلبور به کمک سه فیلم نامه نویس از روی تورات برگردانده که بیشتر به همان ماجرای حسودی برادر بزرگ‌تر سلیمان به پادشاهی سلیمان برمی‌گردد. فیلم با بودجه 5 میلیون دلاری ساخته شد و نیم میلیون دلار بیشتر نفروخت. نسخه دوبله این فیلم را هم می‌توانید گیر بیاورید.
 

سلیمان/ راجر یانگ/ 1997

براساس نمایشنامه تلویزیونی بردلی تی وینتر، فیلم تلویزیونی ای به نام سلیمان ساخته شد که همانند فیلم سلیمان و سبای ویدور به ماجرای تاریخی حسودی برادر بزرگ تر سلیمان، آبشالوم به انتخاب داوود می‌پردازد. مثل اغلب فیلم‌هایی که در آنور آب ساخته شده اند این فیلم هم از روی کتاب تورات اقتباس شده و کمی ‌ماجرایش با ماجرای فیلم بحرانی فرق دارد.
 

کارتون سلیمان/ ریچارد ریچ/ 1995

والت دیسنی هم با ماجرای سلیمان انیمیشنی ساخته است. ظاهرا انیمیشن چیزی شبیه علاءالدین شده اما داستان باز هم ماجرای برادر و پدر سلیمان و چگونگی به قدرت رسیدن او را بازگو می‌کند.

 

بیشتر بدانید : زندان سلیمان، سیاه چاله ای برای حبس دیوهای سرکش + عکس

بیشتر بدانید : «ملک سلیمان» نمایش نزدیکی عالم جن و انس است

بیشتر بدانید : امین زندگانی بعد از سه سال سکوت از ملک سلیمان می‌گوید


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 285/ بهزاد یوسفی
بازنشر اختصاصی سیمرغ