«آلن دلون» چهره‌ ای مرموز و استثنایی! + تصاویر
آلَن دلون زادهٔ ۸ نوامبر ۱۹۳۵ بازیگر فرانسوی است.او در طول زندگی حرفه‌ای خود با کارگردانانی همچون لوکینو ویسکونتی، ژان-لوک گدار، ژان-پیر ملویل، میکل‌آنجلو آنتونیونی و لویی مال کار کرده‌است و جوایزی مانند نخل طلا از جشنواره کن و چندین مرتبه جایزه سزار را دریافت کرده‌است

الن دلون، ایفاگر نقش های ماندگار سینما

در این گزارس به مناسبت تولد آلن دلون بازیگر مطرح فرانسوی مطلب زیر را كه نگاهی به زندگی این هنرمند دارد، تقدیم حضورتان می‌كنیم.

آلن دلون
بازیگر مشهور فرانسوی، ۸ نوامبر (13 آبان) سال ۱۹۳۵ در دهكده ای به نام شوئه در حوالی پاریس به دنیا آمد. وی در طول زندگی حرفه ای خود با کارگردان‌های شناخته شده ای هم چون لوکینو ویسکونتی، ژان لوک گودار، ژان پیر ملویل، میکل آنجلو آنتونیونی و لویی مال کار کرده و افتخار دریافت جوایز معتبر سینمایی مانند جایزه سزار را داشته است.

بیشتر بدانید : گفت‌و‌گویی از آلن دلون درباره كتاب زندگی و حضورش در سریال‌های تلویزیونی

الن دلون در جوانی
الن دلون در جوانی

زندگی خصوصی الن دلون

«آلن دلون» در سال ۱۹۶۴ با «ناتالی کانوواس» ازدواج کرد و از او صاحب یک پسر به نام «آنتونی» شد و در سال ۱۹۶۹ این دو از هم جدا شدند. آنتونی در حال حاضر بازیگر سینماست، اما هنوز نتوانسته مانند پدرش معروف شود، البته او تا حدی شبیه پدرش است اما مانند او جذابیت ندارد. آلن در سال ۱۹۹۸ در فیلم «نیمه شانس» در کنار «ژان پل بلوموندو» بازی کرد و سپس اعلام بازنشستگی کرد.

نام پدرش «فایبان» و مادرش «ادیت» بود. زمانی که آلن ۴ سال بیشتر نداشت پدر و مادرش از هم جدا شدند و به ناچار سرپرستی‌اش به خانواده ای دیگر واگذار شد. او در خانه ای رشد کرد که روبه روی یک زندان بود و آلن با بچه‌های نگهبان زندان هم بازی بود. پس از چند سال پدر و مادر خوانده‌اش بر اثر حادثه‌ای کشته شدند. او در دوران کودکی به دوچرخه سواری، فوتبال و رفتن به سینما علاقه وافری داشت و دوران تحصیلی خود را در مدارس کاتولیک گذراند و از آن جا که پسر شلوغی بود چندین بار از مدرسه اخراج شد. در ۱۵ سالگی، درس و تحصیل را ترک کرد پس به ناچار ناپدری‌اش او را به مغازه قصابی برد تا این حرفه را به او بیاموزد اما آلن هیچ علاقه ای به این حرفه نداشت و در سن ۱۷ سالگی خانه را ترک کرد و به ارتش پیوست. وی در ارتش در یگان تفنگداران دریایی به عنوان چترباز به خدمت ادامه داد و در سال ۱۹۵۴ در جنگ هند و چین حضور داشت.

آلن دلون
الن دلون

آلن در ۱۹۵۶ از خدمت ترخیص شد و به عنوان باربر و سپس به عنوان پیش‌خدمت در کافه‌های مختلف پاریس مشغول به كار شد. طی همین مدت با بسیاری از بازیگران که در کافه‌های محل کارش رفت و آمد داشتند، آشنا شد. یکی از بازیگران، ژان کلود بریالی بود. حضور اتفاقی آلن و ژان كلود بریالی در جشنواره كن سال 1957 او را به دنیای سینمای حرفه ای كشاند. آلن که یک آدم معمولی بود، هیچ گونه تجربه بازیگری نداشت و آن شب هم با یک دست لباس کرایه‌ای به جشنواره رفت اما پس از بازگشت از جشنواره به یک فوق ستاره تبدیل شد و خیلی سریع او در فیلمی ‌از ایو آلگره به نام «وقتی زن دستپاچه می‌شود» بازی كرد.

چهره فوق‌العاده جذاب او در آن مجلس به طور كامل سرآمد همگان بود؛ در آن جا بود که کارگردانان مختلف به سراغ او آمدند. او بیشتر در نقش دزد و یا آدم کش اجیر شده بازی می‌کرد. در دهه ۱۹۷۰ علاوه بر بازی در فیلم، دومین کمپانی تولید فیلم خود را تأسیس کرد. وی دیگر یکی از ثروتمندان جهان بود و فیلم‌هایی که تهیه می‌کرد با آرم AD بودند. سپس یک شرکت هواپیمایی تأسیس کرد و بخشی از ثروت خود را در زمینه مورد علاقه‌اش یعنی جمع آوری آثار هنری و پرورش اسب‌های مسابقه سرمایه گذاری کرد. گنجینه شخصی او کم‌نظیر است و صاحب عتیقه‌هایی است که بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است. او در دهه ۱۹۸۰ به سوئیس نقل مکان کرد تا بر عملکرد شرکتی که محصولاتش را به نام «آلن دلون» به فروش می‌رساند، نظارت بهتری داشته باشد. دفتر این شرکت در شهر ژنو کشور سوئیس قرار دارد. او در سال 1997 جایزه معتبر دوربین طلایی آلمان را به پاس یك عمر فعالیت در سینما دریافت كرد.

خسروشاهی و آلن دلون

دلون در ایران با صدای خسرو خسرو شاهی شناخته شد و صدایی است كه با استقبال بسیار زیاد سینماروها روبه رو شده است. البته در سال‌های دور مرحوم كاووس دوستدار، منوچهر زمانی و محمود قنبری نیز به جای او صحبت كرده اندكه در دوبله مجدد آن آثار خسروشاهی حرف زده است.

آلن دلون در سامورایی
آلن دلون در سامورایی

فیلم شناسی

از مهم ترین آثار آلن دلون می‌توان به فیلم‌هایی هم چون دسته سیسیلی‌ها، دایره سرخ، سامورایی، نیمه شانس، عقرب، بازگشت بورسالینو، آفتاب سرخ، کولی، کنکورد، وقتی زن دستپاچه می‌شود، روكو و برادرانش؛ شادی‌های زندگی، كسوف، یوزپلنگ، تگزاس در آن سوی رودخانه، داستان‌های شگفت‌انگیز، اسلحه بزرگ، دو مرد در شهر، داستان پلیس، تهران 1943، مخفی گاه به عنوان (كارگردان) تسخیرناپذیر، موج نو و روز و شب اشاره کرد.

الن دلون در جوانی
الن دلون

در سی‌ و دومین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم کن ۲۰۱۹، نخل طلای افتخاری این جشنواره به «آلن دلون» رسید.

آلن دلون در جشنوارهٔ فیلم کن، مهٔ ۲۰۱۹
آلن دلون در جشنوارهٔ فیلم کن، مهٔ ۲۰۱۹

آلن دلون در ایران

دُلون در سال ۱۳۵۵ خورشیدی به تهران سفر کرد. او در این سفر با بهروز وثوقی ارتباط بسیار نزدیکی برقرار کرد.

 در دنیای دوبله، دُلون در ایران با صدای خسرو خسروشاهی شناخته شده‌است و تنها صدایی است که در سینماها با استقبال روبه‌رو شده‌است. البته در سال‌های دور، کاووس دوستدار، منوچهر زمانی، محمود قنبری و ژرژ پطرسی نیز به‌جای او صحبت کرده‌اند که در دوبلهٔ مجدد بعضی از آن آثار، خسروشاهی به جای دُلون حرف زده‌است.

شایعهٔ درگذشت الن دلون

در ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ شایعه‌ ای مبنی بر درگذشت وی در فضای مجازی منتشر شد.

 

بیشتر بدانید : بهروز وثوقی، آلن دلون را کشت و پشیمان شد! + عکس

بیشتر بدانید : آلن دلون قدرت تکلمش را از دست داد؟ + وضعیت جسمانی پس از سکته

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com/ویکی پدیا
عکسها اختصاصی سیمرغ