الیزابت تیلور پس از ایفای چند نقش اولیه در فیلم‌هایی مانند مخمل ملی مشهور شد. همزمان زندگی خصوصی او نیز پرحادثه شد. در سال ۱۹۵۰ بود که او نخستین ازدواجش را با....

 

 الیزابت تیلور، یکی از مشهورترین ستارگان سینما در قرن بیستم که دو بار برنده اسکار بهترین بازیگر زن شده بود، روز چهارشنبه 23 مارس در سن 79 سالگی در لس آنجلس درگذشت. او مدت‌ها بیمار بود و بارها به دلیل ناراحتی قلبی تحت درمان قرار گرفته بود. تيلور زمانی که در اوج شهرت بود به عنوان یکی از بهترین و زیباترین بازیگران دنیا شناخته می‌شد.
 

الیزابت تیلور

 
الیزابت تیلور (ردیف جلو، وسط) در سال ۱۹۳۲ در یک خانواده آمریکایی در لندن به دنیا آمد. پس از آنکه خانواده‌اش به دلیل جنگ در اروپا به آمریکا رفتند، استعدادش توسط گروهی که در لس آنجلس به دنبال چهره های جدید برای سینما می گشتند، کشف شد.
 

الیزابت تیلور پس از ایفای چند نقش اولیه در فیلم‌هایی مانند مخمل ملی مشهور شد. همزمان زندگی خصوصی او نیز پرحادثه شد. در سال ۱۹۵۰ بود که او نخستین ازدواجش را با جان کانرد "نیکی" هیلتون، هلتدار معروف، تجربه کرد.
 

الیزابت تیلور

ازدواجش با هیلتون ادامه نیافت. در سال ۱۹۵۲ تیلور با مایکل وایلدینگ ازدواج کرد که ۱۹ سال از او بزرگتر بود. الیزابت تیلور از او دو فرزند به دنیا آورد، مایکل و کریستوفر.
 

الیزابت تیلور

سال ۱۹۵۷ الیزابت تیلور از مایکل وایلدینگ طلاق گرفت و قرار بود با مایک تاد، تهیه کننده فیلم، ازدواج کند، ولی تاد یک سال بعد در حادثه سقوط هواپیمای شخصی اش کشته شد.
تیلور با ریچارد برتون در فیلم کلئوپاترا همبازی بود. آنها در سال ۱۹۶۴ ازدواج کردند و در سال ۱۹۷۴ طلاق گرفتند. آنها سال بعد بار دیگر با هم ازدواج کردند و دوباره در سال ۱۹۷۶ از هم جدا شدند.
 

او در سال ۱۹۷۶دوباره ازدواج کرد؛ این بار با جان وارنر که در آن زمان فرمانده نیروی دریایی آمریکا بود و سپس سناتور جمهوریخواه شد. این ازدواج تا سال ۱۹۸۲ دوام آورد.
 

در پی تلاش برای ترک اعتیاد در کلینیک بتی فورد، تیلور اعلام کرد که با لری فورتنسکی که قبلا بیمار همان کلینیک بوده، ازدواج می کند. آنها پنج سال بعد طلاق گرفتند.
  

در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تیلور در فیلم های چندانی بازی نکرد ولی همچنان یک ستاره بزرگ ماند. او ، به همراه جولی اندروز یک بازیگر دیگر، در سال ۱۹۹۹ از سوی ملکه بریتانیا به لقب دیم (Dame) مفتخر شد.
  

در سال های بعد، تیلور با مایکل جکسون خواننده آمریکایی رابطه دوستانه داشت.
 

 

علاوه بر مبارزه با اعتیاد به الکل و مواد مخدر، الیزابت تیلور سال‌ها درگیر بیماری بود. او دو بار مجبور شد استخوان لگنش را جراحی کند، تومور مغزی داشت. دچار نارسایی ریوی و مشکلات قلبی و انحراف ستون فقرات هم بود.
 

 

تا سال ۲۰۰۷،‌ تیلور دیگر فعالیت هنری نداشت هر چند وقت یک بار برنامه ای برای کمک به بیماران مبتلا به ایدز اجرا کرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com/ احسان دبیروزیری
 
مطالب پیشنهادی:
گرگوری پک: قهرمان نیکوکار+گزارش تصویری
 بیوگرافی ملکه هالیوود
 ساندرا بولاك با یك بغل جایزه (+عکس)
«آلن دلون» چهره‌ای مرموز و استثنایی!
مرد عبوس سینمای جهان