فیلمی که اشک میلیون ها ایرانی را در آورد: مستند زندگی استاد شجریان
در این فیلم می توانید زندگی استاد شجریان را از تولد تا معروف شدن, تا شرح درد سرطان مشاهده نمایید.

به بهانه زادروز استاد بی بدیل آواز ایران استاد محمدرضا شجریان

در ادامه میتوانید مستند زندگی استاد شجریان را مشاهده نمایید:

محمدرضا اولین فرزند خانواده شجریان بود و در یك خانواده پرجمعیت بزرگ شد (چهار برادر و یك خواهر) و احمدعلی، امیر، نسرین، سیامك و علیرضا دیگر اعضای این خانواده را تشكیل می‌دهند.نكته جالب درباره همایون و پدرش این است كه علاوه بر رابطه پدر و فرزندی وی، باجناق پدرش هم است، او خواهر همسر دوم شجریان را برای همسری برگزیده است.نام بزرگترین نوه استاد شجریان، « آوا » است كه علاقه ویژه‌ای هم به عكاسی و شعر دارد، نوه دوم او « آیین » است، « آیین و آوا » فرزندان افسانه و پرویز مشكاتیان هستند. مژگان، دختر كوچك خانواده یك دختر به نام « مهر » و دوپسر دو قلو به نام « سام » و « سپهر » دارد.یكی از برادران استاد سال‌هاست كه در آمریكا زندگی می‌كند و حتی چند سال قبل هم آلبومی را منتشر كرد.

شجریان, ابتهاج و لطفی

شجریان, ابتهاج و لطفی

 شجریان عاشق گل، گیاه و طبیعت است، نزدیك هشتگرد كرج، زمین وسیعی دارد و بیشتر تعطیلات آخر هفته را در تنهایی در آنجا می‌گذراند. گل‌های مختلف را خوب می‌شناسد و به كشاورزی كاملا آشناست، به گل‌هایش رسیدگی می‌كند و برای خودش آواز می‌خواند. از صدای خوانندگان قدیمی، اغلب به آواز قصر و تاج اصفهانی یا ظلی گوش می‌دهد و از خوانندگان خارجی آواز ام‌كلثوم و پاواراتی را همیشه با علاقه شنیده و آن را توصیه كرده است. او به عكاسی هم علاقه‌مند است و گهگاه عكاسی هم می‌كند. در خلوت برای خودش سنتور می‌نوازد و به جای اینكه صدای خودش را از میان انبوه آلبوم‌های منتشر شده و منتشر نشده گوش دهد، برای خودش آواز می‌خواند.شجریان درباره شهرت می‌گوید: واقعا سخت است! من از روی دوستانی كه عاشقانه نسبت به كار من ابراز علاقه می‌كنند و می‌خواهند یك بار شجریان را ببینند، اما نمی‌توانند، شرمنده‌ام. ممكن است آنان ناراحت شوند، انسان واقعا نمی‌تواند جواب این همه محبت را بدهد. شهرت و محبوبیت كه زیاد می‌شود نمی‌توان جوابگوی محبت مردم شد. استاد می‌تواند بدون ساز، دو ساعت كنسرت برگزار كند.

استاد شجریان در حال کشاورزی

استاد شجریان در حال کشاورزی

  " چون پدرم را خیلی‌ها در مشهد می‌شناختند و مردم مشهد با نام « شجریان » تا حدود زیادی آشنا بودند، به همین دلیل بهتر دیدم كه در سال‌های اول فعالیتم نام « سیاوش بیدكانی » را انتخاب كنم و با این نام آواز بخوانم. كم‌كم « بیدكانی » را هم حذف كردند و نام مستعار من به « سیاوش » تبدیل شد. در سال‌های بعد در اثر یكی، دو اشتباهی كه به عمل آمد، نام اصلی من از رادیو پخش شد و به این ترتیب موضوعی كه اصرار داشتم در پرده بماند، علنی شد. پدرم وقتی موضوع را فهمید خیلی ناراحت شد، اما بعدها كه دید مثل همیشه علاقه‌مند به معتقدات مذهبی و اخلاقی‌ام، نگرانی‌اش كم شد. "

عکس همایون شجریان و مادرش

عکس همایون شجریان و مادرش

21 ساله بود كه ازدواج كرد، استاد می‌گوید: « با دختری ازدواج كردم كه او هم معلم دبستان بود، همسرم خیلی با من همراه بود و با كمك او بر مشكلات مالی یك زندگی بسیار محقر پیروز شدیم. عقدكنانم با «فرخنده گل‌افشان» در 21 مهرماه سال 1340 بود و در 20 مردادماه سال 1341 ازدواج‌‌مان را در مشهد جشن گرفتیم، زندگی خانوادگی كه حاصل آن سه دختر و یك پسر بود...پس از ازدواج، استاد از بخش رادكان به روستای شاه‌آباد مشهد به عنوان مدیر دبستان شاه‌آباد مشغول به كار شد. دختر بزرگش «راحله» در مهرماه سال 1342 در مشهد به دنیا آمد، دومین دخترش افسانه در اردیبهشت سال 1344 در مشهد به دنیا آمد (افسانه شجریان بعدها با پرویز مشكاتیان ازدواج كرد).«در همان سال بود كه از شاه‌آباد به مشهد منتقل شدم و به تدریس در دبستان پرداختم، آن زمان‌ها والیبال هم بازی می‌كردم و در مسابقات والیبال معلمان مشهد هم حضور داشتم. پس از تدریس در دبستان عبداللهیان مشهد، در سال 1345 به تهران منتقل شدم و به تدریس در دبیرستان صفوی پرداختم.در اردیبهشت سال 1348، دختر سومم مژگان به دنیا آمد.پسرم همایون هم در اردیبهشت سال 1354 به دنیا آمده است.

استاد شجریان و کتایون خوانساری

استاد شجریان و کتایون خوانساری

استاد در سال 71 با همسر دومش كتایون خوانساری ازدواج كرد كه ثمره این ازدواج یك پسر به نام «رایان» است كه در سال 76 در ونكوور كانادا به دنیا آمد.

بیشتر بدانید : همایون شجریان: هیچ وقت به کسی نگفته‌ام برایت می‌میرم!

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ