واکنش هنرمندان به سیل در شبکه های اجتماعی/ از نیکی کریمی تا شهاب حسینی
پس از سیل استان‌های گلستان، مازندران، فارس، لرستان، خوزستان و...، سیل پیام‌های همدردی، عکس‌ها و فیلم‌ها در صفحات شخصی هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی جاری شد

هنرمندان به وقوع سیل واکنش نشان دادند


 هنوز سیل در استان‌ گلستان فروکش نکرده بود که ظهر دیروز، سیلابی ویرانگر، شهر شیراز را درهم کوبید و فاجعه آفرید.

اینک چندین استان کشور از جمله گلستان، مازندران، فارس، لرستان، خوزستان و ... درگیر طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل و تبعات ناشی از آن هستند.

مردم ایران درحالی سال نو خورشیدی را آغاز کرده‌اند که به شدت تحت تاثیر اخبار این رویداد سهمگین قرار گرفته‌اند و خود را در اندوه و مشکلات آسیب‌دیدگان شریک می‌دانند. هنرمندان هم از جمع مردم جدا نیستند و نسبت به جاری شدن سیل و بروز این فاجعه واکنش نشان داده‌اند.

در زیر با نگاهی به صفحات چهره‌های هنری در شبکه‌های اجتماعی، برخی از این واکنش‌ها را آورده‌ایم.

رضا کیانیان، بازیگر سینما و تئاتر ضمن اشاره به این‌که مردم می‌توانند کمک‌های غیرنقدی و نقدی خود را از طریق جمعیت هلال احمر به سیل‌زدگان برسانند، در یک پست اینستاگرامی نوشته است: «مردم زیر آب در روز جهانی آب؛ دوم فروردین روز جهانی آب بود، روزی که اهمیت آب را به جهان یادآوری می‌کند. اما در کشور ما در همین روز کشاورزانی از کمبود آب و ورشکستگی آبی گله‌مندند و در سوی دیگر مردم دوست داشتنی شمال کشور که هر سال در این فصل، میزبان هموطنان دیگر هستند، در معرض سیلی ویرانگر قرار گرفته‌اند.»

او ادامه داده است: «چه در این سو و چه در آن سو، ویرانگر اصلی نه خود طبیعت، بلکه انسان‌های سودجویی هستند که با تخریب طبیعت، مثل سدسازی بی‌رویه، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، شهرسازی بی‌ضابطه، کوه‌خواری و جنگل‌خواری، رودخواری، تجارت درختان و منابع طبیعی و ساخت‌وسازهای بی‌جا و سیاست‌های نامناسب و برنامه‌های توسعه اشتباه و ناپخته، هموطنان خود را در سراسر ایران به خطر انداخته‌اند. کاش از خطاهایمان درس می‌گرفتیم و کاش این سیل آخرین قسمت کابوس آبی این سرزمین بود.»

البته این آرزوی کیانیان برآورده نشد و پس از بروز فاجعه سیل در شیراز او دوباره نوشته است: «سیل امروز شیراز و گلستان را فراموش نکنیم. آماده باشیم در استان‌های دیگر هم امکان وقوع سیل هست.»

واکنش هدیه تهرانی، به حادثه سیل از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده  شد و او را برای امدادرسانی به سیل‌زدگان به استان گلستان کشاند. او در این‌باره نوشته است: «از آنجایی که خودم شخصاً در گرگان مستقر هستم و امکان دسترسی و حضور مکرر در مناطق سیل‌زده را دارم، به همراه تعدادی از دوستان در حال ایجاد کمپینی برای کمک به هموطنان آسیب دیده ناشی از این حادثه هستیم، چرا که پس از فرونشست آب، گل و لای و رسوبات باقی می‌ماند و خانواده‌های خسارت دیده و مستأصل که نیاز به توجه و کمک جدی برای بازسازی زندگی خود دارند. بنابراین تمرکز کمک‌های کمپین مورد نظر بر همراهی و همیاری با این خانواده‌هاست تا پس از فروکش کردن هیجانات رسانه‌ای، در گذشت ایام به فراموشی سپرده نشوند.»

او همچنین از مردم خواسته است تا کمک‌های غیرنقدی را به مرکز جمعیت هلال احمر تحویل دهند.

پرویز پرستویی هم در صفحه شخصی خود به این اتفاق واکنش نشان داده و در اینستاگرام نوشته است: «متاسفانه در آستانه سال نو تعداد زیادی از هموطنان ما در استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران و گلستان دچار سیل و آب‌گرفتگی شدند. اخبار رسیده حاکی از شرایط سخت و بحرانی تعدادی از سیل‌زده‌ها دارند. امیدوارم مسئولین با اخذ تدابیر لازم به سرعت به کمک هموطنان سیل‌زده بروند و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند.»

او همچنین به همراهی با نهادهایی مانند هلال احمر در کمک رسانی به سیل‌زدگان تاکید کرده است.

اما امیرمهدی ژوله، بازیگر و نویسنده از مردم خواسته است به دلیل نداشتن تخصص به مناطق آسیب‌دیده نروند تا اخلالی در روند امدادرسانی صورت نگیرد و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را توسط هلال‌احمر به دست سیل‌زدگان برسانند.

کمال تبریزی، کارگردان سینما با اشاره به نیاز مبرم در کمک رسانی به هلال احمر از مردم خواسته است کمک‌هایی مانند پتو، چادر اسکان، آب آشامیدنی، انواع کنسرو، خرما، مواد غذایی خشک، شیر خشک، نوار بهداشتی را به مراکز این سازمان امدادی تحویل دهند.

همچنین تهمینه میلانی در واکنش به سیل شیراز نوشته است: «شهر محبوبم، شیراز! هولناک، دردناک و غم‌انگیز. دوستان عزیزم چند روز به اینترنت دسترسی نداشتم تا با مردم مصیبت دیده ترکمن صحرا همدلی کنم و حالا که اینترنت دارم با مردم کل ایران همدردی می‌کنم. وای وای وای بر ایران، با مسئولینی که نه تنها جهت مقابله با حوادث طبیعی آماده نیستند، بلکه با اجازه دادن به تخریب جنگل‌ها، حفر چاه‌ها و در کل عدم رعایت استاندارهای ایمنی، فجایع قابل پیش بینی را عمق می‌بخشند. وای وای وای بر ما!»

علی زندوکیلی، خواننده موسیقی سنتی و تلفیقی هم نوشته است: «دروازه قرآن شهرم شیراز، هم درد با مردم گلستان، مسئولین محترم خواهش می‌کنم رسیدگی بفرمائید، خدایا خودت رحم کن»

شهاب حسینی با متنی متفاوت نسبت به این فاجعه واکنش داده و نوشته است: «باز هم بلا. باز هم امتحانی دشوار. آیا حکمت آن را می‌دانیم؟ نمی‌دانم. تنها اندوه و درد دل را می‌دانم. خدایا مردمم پناهی جز تو ندارند. یاری‌شان کن که تنها یاورشان تویی.»

حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی ایرانی، این‌چنین به سیل ویرانگر واکنش نشان داده است: «امسال سال رحمت است اما خدا کند نقطه بر «ر…» رحمت سوار نشود. پس از مردم عزیز گلستان حالا مردم نازنین شیراز. امیدواریم مسئولین بتوانند شرایط بحران را جمع کنند و به سامان برسانند.»

پریناز ایزدیار، بازیگر سینما در پستی اینستاگرامی، خیلی کوتاه از شیوه مدیریت بحران انتقاد کرده است.

امین حیایی در متنی کنایه گونه نوشته است: «گویا غافلگیر شدن در کشور ما، از وظایف ستاد بحران است! جای غافلگیری به داد مردم گرفتار برسید. آن چه می‌تواند نعمت الهی باشد، گوشه گوشه کشورمان بلای جان مردم شده... دست بگشاییم به یاری هموطنان مصیبت‌زده خود که زمان ثابت کرده جز خودمان هیچ کس و هیچ نهادی یاری رسان نیست؛ امید به خدا که از این شرایط با کمک هم عبور کنیم. خدایا خودت رحم کن.»

احسان خواجه‌امیری، خواننده موسیقی پاپ نوشته است: «دیدن این صحنه‌ها قلب آدم رو به درد میاره. امیدوارم به یاری خدا و تلاش مسئولین ستاد بحران در سریع‌ترین زمان زندگی هموطنانم به حالت عادی برگردد.»

حجت اشرف‌زاده، دیگر خواننده موسیقی ایرانی است که چنین واکنش نشان داده است: «سیل جان تعدادی از هم وطنان رو گرفته و به جان و مال و عده‌ای از هم وطنان آسیب زده، از شمال تا جنوب، لرستان، مازندران، خراسانی‌ها … همه و همه گرفتار شدن، تسلیت می‌گم… کنار همیم و هم وطنان را تنها نمی‌گذاریم. خدایا صبر برای اون‌هایی که جان و مال‌شون صدمه دیده»

هادی حجازی‌فر، بازیگر سینما این متن را منتشر کرده است: «هشدار کافی نیست. به والله کافی نیست. به گفته خودتون اینجا مسیر اصلیِ خروجیِ شیراز به سمت اصفهان هست. هی میگید هشدار دادیم، شما که احتمال خطر میدادین چرا جاده رو نبستید؟ بلی سیل همه جای دنیا هست و تلفات هم داره اما آخه در مسیرهای اصلی؟ نمیدونم. خدا صبر بده به خانواده‌های قربانیان. به مسافرانی که با هزار مشکلات و به امید بهتر شدن حالشون سمت شیراز اومدن و در یک اتفاق قابل پیشگیری جانشون رو از دست دادند. امیدوارم دادستان‌های محترم که معمولاً باید حافظ جان و مال مردم باشند در این دست مسائل هم حضور فعال داشته باشند و وکیل مدافع مردم و حق الناس باشند. کلافه و خسته شدیم به خدا، اما نباید عادت کنیم.»

مهراوه شریفی‌نیا، بازیگر سینما و تلویزیون هم خیلی کوتاه نوشته است: «وحشتناکه... متاسفانه ما در برابر بحران انگار هیچ برنامه‌ای نداریم! خدایا شما رحم کن، به شمال، به جنوب، به مردم ما رحم کن.»

خشایار اعتمادی، خواننده موسیقی پاپ چنین واکنش نشان داده است: «چرا؟ چی شد؟ چه پیش آمد؟ خدایا با ما قهر کردی!؟ خدایا به هم میهنانم رحم کن. این عید به مذاق‌مان تلخ شد. خدایا دستی در کار است؟ عذاب است یا امتحان؟ مگر ندیدی که ما در تمام امتحانات رفوزه شدیم؟ ما را ببخش و به ما رحم کن.»

داریوش فرضیایی، معروف به عمو پورنگ هم این درخواست را از مردم کرده است: «هموطنان عزیزم ترو خدا این چند روز رو بیخیال مسافرت بشید. این‌همه هواشناسی داره اعلام هشدار و وضعیت اضطراری می‌کنه بازم یه سری از عزیزان راهیی سفر میشن. بخدا ارزشش رو نداره، بخصوص بچه‌های بینوا که با دیدن این صحنه‌ها بدترین آسیب روحی و جسمی رو تجربه می‌کنن. تو رو بخدا مراقب خودتون باشید، شما که می‌بینید مدیریت بحران در کشورمون چقدر قوی عمل می‌کنه!»

نیکی کریمی هم نسبت به این فاجعه طبیعی واکنش نشان داده و نوشته است: «هشدارها را جدی بگیرید و مسئولین فقط هشدار ندهند و جاده‌ها خطرناک را ببندند.»

همچنین حامد همایون، خواننده موسیقی پاپ نوشته است: «دوستان عزیزم سلام. فکرکنم این پست مهم‌ترین پست چندماه گذشته باشه. لطفاً لطفاً و لطفاً عزیزانی که در توانشون هست حتماً همراهی کنند. حتی اگر کمک در حد ۱۰۰۰ تومن هم باشه میتونه تأثیرگذار باشه. دست به دست هم بدهم و امسال رو برای هم بسازیم. یا علی. از خودمون شروع کنیم. هم وطن ما تنها نیست»

 

بیشتر بدانید : شهاب حسینی و نیکی کریمی در افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم شهر

بیشتر بدانید : همدردی هنرمندان به حادثه دیدگان زلزله : از رامبد جوان تا بهرام رادان و..

بیشتر بدانید : واکنش تعدادی از هنرمندان به فاجعه اسفبار امروز ساختمان پلاسکو

بیشتر بدانید : جملاتی که جز تتلو هیچ انسان دیگری پس از وقوع زلزله غرب کشور بر زبان نخواهد راند


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir