عکس های خانه زیبایی که متعلق به یک آقازاده است!
خانه آقازاده و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و در ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو واقع شده. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. از سال ۱۳۹۳، اسکناس‌های ۲۰هزار ریالی با طرحی از نمای این خانه تاریخی در ایران منتشر شده‌است

خانه‌ی زیبا و منحصربفرد تاریخی آقازاده در ابرکوه

خانه، محلی امن برای انسان است؛ جایی برای کسب آرامش و دور شدن از دغدغه‌های زندگی. خانه‌های ایرانی در جغرافیاهای مختلف با شیوه‌ای خاص و هنرمندانه بنا شده اند؛ اما خانه‌های ساخته شده در بخش مرکزی و کویری ایران یک ویژگی منحصر به فرد دارند: سادگی بیرون، شکوه درون! اما این خانه‌های زیبا را کجا می‌توان یافت؟

یکی از زیباترین خانه های تاریخی خانه‌ی آقازاده
یکی از زیباترین خانه های تاریخی: خانه‌ی آقازاده

 یکی از این خانه‌های زیبا، خانه‌ی آقازاده است که در ابرکوه یزد قرار دارد. خانه آقازاده و بادگیر آن مربوط به دوره‌ی قاجار است و در ابرکوه، محله دروازه و در میدان ابرقو واقع شده است.

زیباترین بادگیر ایران در خانه آقازاده ابرکوه یزد
زیباترین بادگیر ایران در خانه آقازاده ابرکوه یزد

این مکان متعلق به سید حسین ابرقویی یکی از ثروتمندان ابرکوه بوده که ۸۲۰ مترمربع مساحت دارد. خانه آقازاده، بنایی دو طبقه است که مانند سایر خانه‌هایی که در بخش‌های کویری ایران ساخته می شوند، از مصالح بومی مثل خشت و آجر بهره گرفته است. همچنین برای تزییناتِ خانه، درها و پنجره‌ها از چوب و برای گچ‌بری‌ها از ملات گچ استفاده شده است.

مجموعه تاریخی آقازاده ابرکوه
مجموعه تاریخی آقازاده ابرکوه

از قسمت‌های اینجا می‌توان به کلاه فرنگی و تالاری مزین به قطار مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های زیبا و بادگیری منحصر به فرد و متمایز و حیاطی مصفا اشاره کرد.

تالار مزین به قطار مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های زیبا در مجموعه تاریخی ابرکوه یزد
تالار مزین به قطار مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های زیبا در مجموعه تاریخی ابرکوه یزد

بادگیر این خانه یکی از بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه محسوب می‌شود که ۱۸ متر ارتفاع دارد و مساحت آن ۱۸ مترمربع است و در دهانه‌ی بادگیر، ۱۹ دریچه‌ی تنظیم هوا نیز وجود دارد که با بادگیر دوم هماهنگی و ارتباط دارد.

نمایی از خانه آقازاده در یزد
نمایی از خانه آقازاده در یزد

قسمت شاخص و جالب توجه بنا، بادگیر دو طبقه و کلاه فرنگی است که در نوع خود بی‌نظیر است. بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی فضای زیرین و تالار خانه را انجام می دهند.

خانه آقازاده یزد با زیباترین بادگیر ایران
خانه آقازاده یزد با زیباترین بادگیر ایران

تصویر بادگیر ابرکوه زینت بخش بسیاری از کالاهای صادراتی کشور است. اگر می خواهید زیباترین بادگیر ایران را ببینید، کافی است در سفر به شهر تاریخی ابرکوه به خانه‌ی آقازاده سر بزنید. از سال ۱۳۹۳، اسکناس‌های ۲۰ هزار ریالی با طرحی از نمای این خانه‌ی تاریخی در ایران منتشر شده است.

بیشتر بدانید : عکس جدید اسکناس 2000 تومانی با یک اثر تاریخی!

بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه در خانه آقازاده یزد
بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه در خانه آقازاده یزد

آدرس خانه‌ی آقازاده:

یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم، مجموعه خانه‌های تاریخی آقازاده، خانه تاریخی آقازاده.
 

 سفر به یزد خانه آقازاده ابرکوه
سفر به یزد: خانه آقازاده ابرکوه

 

 

بیشتر بدانید : با تعدادی از «ترین‌های» ایران و جهان در «یزد» آشنا شوید

بیشتر بدانید : دردانه‌یی در دل کویر ایران

بیشتر بدانید : نقاط فراموش شده برای سفرهای نوروزی را می‌شناسید؟!



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:  lastsecond.ir