10 نكته درباره جان لنون كه شاید ندانید!
مكان خاكستر لنون هرگز فاش نشد. فرضیه ای هست كه گفته می‌شود خاكستر وی جزء دارایی های یوكو اونو می‌باشد اگرچه گمانه زنی دیگر این است كه مقداری از خاكسترش....

اسراری درباره جان لنون

تنها برخی از زندگیها به اندازه زندگی جان لنون بزرگ مورد بررسی و سوال قرار گرفته است. با نوشتن بیوگرافی های طولانی در اندازه یك كتاب كه دامنه ای به گستردگی روایت رذیلانه آلبرت گولدمن و روایت  دقیق ری كولیمان و كتاب قطور و برجسته اخیر فیلیپ نورمن دارد بخشی از این بررسیها می‌باشد.  اما در این نوع كتابها آنچه كه مخفی می‌ماند یك مقداراطلاعاتی است كه حتی گاهی اوقات از نگاه تیز بین سینه چاك ترین هواداران هم پنهان می‌ماند.  به عنوان مثال آیا می‌دانید كه آپارتمان لنون در داكوتا  صحنه فیلمبرداری فیلم ترسناك سال 1968 رومن پولنسكی  با نام بچه رزماری بوده است. در ذیل، چند نمونه دیگر از این دست اطلاعات كه تا به حال نشنیده اید را بازگو می‌كنیم.

بیشتر بدانید : گذری بر تاریخچه گروه بیتلز و زندگی جان لنون

در سال 1980 پل مك كارتنی جان لنون را از بازنشستگی درآورد

اگرچه وانمود می‌كرد كه از كار پست بیتل  یار آهنگسازی قبلی اش نفرت دارد اما لنون فعالیتهای موسیقی مك را كاملاً زیر نظر داشت. آن طور كه شایع شده است پس از شنیدن تك نوازی گروه مك كارتنی  در سال 1980، لنون گفته است كه می‌خواهد برگردد. بعداً هم اعتراف كرد آن آهنگ را دوست دارد.

آلبوم همیشگی مورد علاقه وی آلبوم The – B-52s بود

گفته می‌شود كه در سال 1970 زمانی كه لنون این آلبوم راك لابستر (Rock Lobester) را برای اولین بار در دیسكوی برمودا شنید فورا تشخیص داد كه خواننده آهنگ پایانی خود با عنوان جیغ  را  به احترام یوكو اونو خوانده است. اونو گفته است زمانی كه او و لنون در حال ضبط آهنگهای آلبوم مشتركشان به نام خیال پردازی دو نفره بودند این آهنگ را گوش كردند. آنچه كمتر عنوان شده است این است كه لنون قبل از مرگش اعتراف كرد این آلبوم تنها آلبوم مورد علاقه وی بوده است.

با بازی در فیلم كمدی فرانك اشتاین جوان  عنوان بهترین بازیگر مرد را از آن خود كرد

پیتر بویل همسرش لورین آلترمن را زمانی ملاقات كرد كه لورین به عنوان گزارشگر  مجله رولینگ استون با مجموعه هنرمندان فیلم فرانك اشتاین مصاحبه می‌كرد. لورین دوست یوكو بود، در نتیجه این دو زوج هنری دوستان نزدیك هم شدند. به دنبال مرگ لنون، بویل قسم یاد كرد كه هرگز در فیلمهایی كه خشونت را زیبا جلوه می‌دهند شركت نكند.

6 سال قبل از اینكه برنامه گزارش ورزشی خبر فوت وی را اعلام كند مهمان برنامه ماندی نایت فوتبال بود.

9 دسامبر 1974 لنون به همراه رونالد ریگان  -كه بعدها فرماندار كالیفرنیا گردید – مهمان برنامه ماندی نایت فوتبال بوند. بعدها گزارشگر آن برنامه می‌گفت در آن برنامه ریگان با هیجان هر چه تمامتر قوانین فوتبال را برای لنون توضیه می‌داد. در 8 دسامبر 1980 قرعه به نام هووارد كوسلی- خبرنگار ورزشی معروف – افتاد كه درطی یك برنامه تلویزیونی از شبكه MFN به جهانیان اعلام كند كه جان لنون كشته شده است. این گزارشگر افسانه ای این اتفاق را یك تراژدی غیر قابل بیان خواند.  

او یادگارهای گروه "بیتل ها" را جمع آوری كرد

لنون هوادار و حامی‌ مشتاق گروه بیتل ها كه از اواسط دهه 1970 بر سر زبانها افتادند بود  و اغلب برای تهیه گزارش از اجراهای جذاب این گروه دستیارانی می‌فرستاد. می‌پنگ (May Pang ) – دوست دختر سابق لنون - در اولین اجراهای گروه بیتل ها حضور به هم رساند و همان جا اتفاقی با Jurgen Volmer  – دوست قدیمی‌ لنون كه از اجرای بیتل ها در هامبورگ عكس های خیره كننده ای گرفته بود برخورد كرد. لنون یكی از این عكسها را برای پشت جلد آلبوم سال 1970 خود  استفاده كرد. یكی دیگر از دارایی های لنون مجموعه عروسكهای گروه بیتل ها بود كه توسط ایتن جان  به او اهدا شده بود.

پس از جدا شدن گروه Fab Four از همدیگر لنون تنها 3 آهنگ گروه بیتل ها را در كنسرتش اجرا كرد

در سال 1972 لنون در شوی مشهور خود در مدیسون اسكوئر گاردن  تنها یكی از آهنگهای گروه بیتل ها به نام  Come Together  را اجرا كرد. در 1975 با دوست خوبش ایتون جان قرارداد خوبی امضا كرد و استیج سالن گاردن را اجاره كرد و اجرای دونوازی  دو آهنگ دیگر بیتل ها با نامهای (I Saw Her Standing There)  و "Lucy In The Sky With Diamonds" پرداخت.  لنون با گروه (Plastic Ono) دو آهنگ دیگر از بیتل ها با نامهای "Yer Blues " و " Give peace a Chance" را هم اجرا كرد اما در آن موقع گروه بیتل ها  بطور رسمی‌ از هم جدا نشده بودند.

طرفدار گروه Bing Crosby  بود.

اولین اجرای بزرگ بیتل ها "Please Please me"  با الهام از یك خط آهنگی  (Please lend me a little ear to my please " كه گروه بینگ كراسبی می‌خواندند بود. در 1978 یوكو اونو به مناسبت تولد لنون یك گرامافون سكه ای درب شیشه ای مارك Wurlitzer به او كادو داد كه لنون آن را از تمام آهنگهای بیتل ها پر كرد.

اولین عضو از بیتل ها بود كه به تك نوازی پرداخت

لنون همواره از جداشدن مك كارتنی از بیتل ها عصبانی بود اما در حقیقت خود لنون اولین كسی بود كه از گروه جدا شد. اگر چه لنون می‌توانست خودش را با این حقیقت دلداری دهد كه خود او اولین كسی بود كه بدون یارانش به اجرای برنامه پرداخت. اولین حضورش بدون حضور بیتل ها در دسامبر 1968 با  فیلم     رولینگ استون Rock and Roll Circus بود. در سپتامبر همان سال در شویی در تورنتو با گروه Plastic Ono  به اجرای live Peace پرداخت.

محل خاكستر جسد وی مشخص نیست

مكان خاكستر لنون هرگز فاش نشد. فرضیه ای هست كه گفته می‌شود خاكستر وی جزء دارایی های یوكو اونو می‌باشد اگرچه گمانه زنی دیگر این است كه مقداری از خاكسترش در بنای یادبود استرابری واقع در سنترال پارك نیویورك بر باد داده شده باشد. مهم تر اینكه با توجه به مرگ لنون،  یوكو اونو و پل مك كارتنی هر دو درخواست كرده اند كه هرگز نام قاتل وی را تكرار نكنید. این كار كمك می‌كند تا خواسته یك شخص دیوانه برای رسوایی محقق شود.

تنها عضو گروه بیتل ها بود كه در اجراهای پل مك كارتنی حاضر نشد

رینگو استار در اجرای 1974 مك كارتنی حضور یافته بود و جورج هریسون  هم در اجرای 1993 وی حضور به هم رسانید.  اگر چه هر دو اینها از حضور بر روی استیج  امتناع كردند اما لنون تنها كسی بود كه هرگز در هیچ یك از برنامه های مك كارتنی شركت نكرد اما ملاقات با مك كارتنی در نیو اورلئان در طول آخرین جلسات ضبط آلبوم ونوس و مریخ را عمیقاً مورد بررسی قرار داد. اینكه لنون در این آلبوم حاضر بوده است یا نه حدس دیگری است.  

 

بیشتر بدانید : عکس ‌های نادر از جان لنون و همسرش که ندیده بودید!!

بیشتر بدانید : حراج دست نوشته‌های جان لنون، خواننده گروه بیتلز

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture   
اختصاصی سیمرغ