جان لنون در اظهارات جنجال برانگیزش اظهار داشت که «آنها از مسیح هم بزرگتر بودند و میزان جنون و عشق و دلبستگی که در هوادارانشان به وجود آوردند...
 
به گفته مورخان، گروه بیتلز فقط کاپیتالیست بودند، نه قهرمانانی جوان!...
جان لنون در اظهارات جنجال برانگیزش اظهار داشت که «آنها از مسیح هم بزرگتر بودند و میزان جنون و عشق و دلبستگی که در هوادارانشان به وجود آوردند آنها را هم ردیف خواندگان دهه 60 قرار داد».
اما مورخان دانشگاه کمبریج امروزه ادعا می‌کنند که گروه بیتلز قهرمانانی ضد فرهنگ نبودند، اما کاپیتالیستهایی بودند که از فرهنگ جوانان به نفع خود و برای سود تجاری بهره گرفتند. دیوید فاولر (David Fowler) ادعا می‌کند آنها به اندازه‌ای که گروه "اسپایز گرلز" (Spice Grils) در  دهه 1990برای نشان دادن خواسته‌ها و علایق قشر جوان کشور تلاش کردند، کاری انجام ندادند.
 
فاولر همچنین اظهار می‌کند که تعداد زیادی از گزارشگران دهه 1960 فرهنگ جوانان این دوره را شبیه فرهنگ گروه بیتلز می‌دیدند. اما او دلیلش را فقط این می‌داند که آنها به طرز شگفت‌انگیزی مشهور بودند- شاید بزرگتر از مسیح- همانطوری که جان لنون در سال 1966 عنوان کرد؛ و این موضوع نمی‌تواند آنها را تبدیل به راهنمای نسل‌های بعدی کند.
فاولر در عوض رالف اگردینر (Rolf Gardiner) پدر جان الیوت گاردینر (رهبر ارکستر) را پیشرو فرهنگ جوانان بریتانیای مدرن می‌داند.
او معتقد است بیشتر ادعاهایی که راجع به گروه بیتلز در نوشته‌ها آمده (به عنوان مثال اینکه آنها پیشرو یک جنبش فرهنگی در جوانان بودند) حقیقت ندارد.
او می‌گوید آنها کاپیتالیستهایی بودند که در حالیکه بی هدف فریاد می‌کشیدند و چیزی نبودند جز مصرف کنندگان نوجوان بی اراده،  با یاری رساندن به گروه‌های طرفدارشان از فرهنگ جوانان سوءاستفاده می‌کردند.
فاولر خاطرنشان می‌کند که بیتلز همانگونه که مورکمبه (Morecambe) و وایز (Wise) در سال 1963 در تلویزیون اجرا داشتند، در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شدند. درحقیقت آنها بیشتر از آنکه بتوانند در فرهنگ جوانان تاثیر بگذارند، گروهکهایی بودند که فقط مردم را سرگرم می‌کردند.
 
فاولر به همان خوبی که کذب بودن افسانه‌های مربوط به بیتلز را نشان می‌دهد، در مورد مُدها mod (جوانان شیک پوش موتور سوار دهه 60 در بریتانیا) تحقیق و بررسی می‌کند. این گروه جنبشی بود که در حومه‌های شمالی لندن آغاز شد؛ مثل هیل استامفورد (Stamford Hill) و استوک نوینگتون (Stoke Newington) و بیش از سه سال (67-1964) در بریتانیا ادامه داشت، اگرچه مدهای شمالی ظاهرا موی سرشان را بلند می‌کردند تا شبیه مدهای جنوبی نباشند!
 
فاولر ادعا می‌کند که مدها نسبت به گروه بیتلز پدیده‌های فرهنگی مهم تری بودند؛ زیرا آنها اولین حرکت و تغییر جغرافیایی را ایجاد کردند. این جنبش ملی جوانان هزاران نفر از دختران و پسران جوان را تحت تاثیر خود  قرار داد.
او اظهار می‌کند که Bands مثل بیتلز و رولینگ استون (Rolling stone) تمایلی نداشتند که سخنگوی نسل جوان باشند.
 
همین طور مایک جگر (Mick Jagger) در برنامه تلویزیونی که با ویلیام ریز-ماگ (William Rees-Mogg) داشت، عنوان کرد که آنها دوست داشتند رکوردها را واگذار کنند.
" گروه بیتلز به هیچ وجه ایجاد کننده فرهنگی در نسل جوان نبودند؛ فقط گروهی از طرفداران نوجوان و بی تفاوت (که اکثر آنها دختر بودند) و هنگامی‌که گروه بیتلز در سال 1965 به قصد سیر و سیاحت و گردش بریتانیا را ترک گفت، آنها تبدیل به افرادی زائد و بی فایده شدند".
گاردینر که بخش عمده‌ای از کتابها را به خود اختصاص داده، کسی بود که فاولر ادعا می‌کند قهرمان فرهنگی نسل جوان بوده است.
درحالیکه گاردینر در کمبریج ایده‌هایی را برای ایجاد "گروه فرهنگی نسل جوان" طرح ریزی کرد که جوانان در آن بتوانند نظراتشان را آزادانه تر از قبل مطرح کرده و نظریه‌های افراد مسن‌تر از خود را به چالش بکشانند.
 
او مجذوب Jugendkultur  شده بود. کسی که بزرگ شده ایالت ویمار آلمان بود- با خوابگاه‌های دانشجویی همراه با قوانین سفت و سختش، پیاده روی‌ها و پرتاب نیزه... و سعی کرد با جوانان آلمانی به وسیله گرفتن گروهش از رقاصان محلی جوانان انگلیس آنجا برای تور کشورهای کاتدرال  پل‌هایی را بسازد.
گاردینر در کمبریج بدش نمی‌آمد که در رودخانه کم آبتنی کند و ساعت 6.30 صبح از خواب بیدار می‌شد که تمرینات طراحی‌اش را از روی مدلهای برهنه انجام دهد.
این متفکر سعی بر این داشت که فرهنگ اصیل و شریف را با فرهنگ رعیتی و کشاورزی مخلوط کرده و رقاصانش را نیز به طور کامل از زندگی آرام و طبیعی شان جدا کرده و مسئولیت دشوار کار در معدن انگلیس را بهشان واگذار کند.
فاولر گفت «او این شاگردان بسیار اصیل را را به مکانهایی نظیر- اسکلتون شمالی در یورکشایر شمالی، دورهام و شهرهای دیگر برد. او تلاش می‌کرد درخلال این کلاسهای اجتماعی، فرهنگ جوانان و مسئولیتهای آنان را توسعه بخشد».
گاردینر در میان معدنچیان  و دوستان بسیار زیادی که در مراسم عروسی او حضور داشتند جای خود را باز کرد.
 
باوجود این طی سالهای بعد به خاطر اینکه گفته می‌شود از طرفداران نازی بوده، شهرت و محبوبیتش را از دست داد.
فاولر با این اظهارات مخالف است و می‌گوید «او نوشته‌هایی راجع به نازی‌ها دارد، ولی این نوشته‌ها خیلی خیلی گمراه کننده اند. او سعی می‌کرد گروه دوستانه ای تشکیل دهد و فقط یک ایده آلیست بود».
 
 
تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
تاریخچه گروه موسیقی بیتلز
صداهایی که در گلو خفه شدند!
صد خواننده برتر تاریخ موسیقی
معرفی گروه پینک فلوید
تاریخچه و بیوگرافی گروه موسیقی متالیکا
 
 
 
 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
X