ماجرای کنسرت لیلا، شادمهر و اندی در "شب فارسی" عربستان!
روزنامه اصولگرای صبح نو به کنسرت لیلا فروهر، ابی، اندی، شهرام شب‌پره، شادمهر عقیلی و آرش در جشن زمستانی پادشاهی عربستان سعودی واکنش نشان داد

کنسرت بزرگ خوانندگان ایرانی در جشن زمستانی پادشاهی عربستان سعودی

عربستان سعودی در چند سال گذشته سخت کوشیده است تا تحولی بزرگ در صنعت گردشگری خود ایجاد کند. برای اولین بار ویزاهای گردشگری صادر می‌شود و برای بسیاری از اتباع خارجی روادید در فرودگاه اعطا صادر می شود. اخیرا حتی گزارش سفر اولین گردشگر اسرائیلی به عربستان نیز در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد.

از جمله پرجلوه‌ترین رویدادهایی این کشور که برای جذب گردشگر برگزار می‌شود، جشنواه زمستانی طنطوره است که برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در حال حاضر نیز در جریان است و تا نیمه ماه مارس نیز ادامه پیدا می کند. جشن «طنطوره» در شهر کهن العلا در شمال غربی عربستان برگزار می‌شود و نام خود را از یک ساعت خورشیدی می‌گیرد که مردم محل سال‌هاست از آن برای تعیین تغییر فصل استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید : تصاویر اولین کنسرت به خوانندگی یک زن در عربستان

فستیوال امسال طنطوره هفته آینده برنامه‌ای دوشبه به نام «کنسرت ترانه‌های فارسی» دارد که در روزهای پنج و شش مارس برگزار می‌شود. مجری مراسم قرار است سینا ولی‌الله باشد و از جمله ستاره‌هایی که در آن اجرا می‌کنند ابی، لیلا فروهر، شهرام‌ شب‌پره، شادمهر عقیلی، لیلا فروهر، اندی، آرش و ساسی مانکن هستند. این نام‌ها البته شاید برای ما ایرانی‌ها هیجان‌انگیز باشد اما طنطوره امسال شاهد اجراهای ستاره‌های بزرگ‌تر جهانی هم بوده و خواهد بود: از انریکه ایگلسیاس و جیپسی کینگز تا لایونل ریچی و یانی، آهنگساز یونانی محبوب در ایران.

بیشتر بدانید : کنسرت احلام و بلقیس در عربستان + تصاویر

بیشتر بدانید : کنسرت خواهر مایکل جکسون در عربستان! + تصاویر

 

کنسرت‌های متعددی که در یکی دو سال اخیر در پی اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد، برگزار شده، باعث شگفتی بسیار در بین مردم کشورهای منطقه شده است. در کشوری بشدت محافظه‌کار که تا همین اواخر حتی یک سالن سینما هم در آن نبود اینک از خوانندگانی مانند نیکی میناژ برای اجرای کنسرت دعوت می شود (گرچه کنسرت میناژ در آخر به علت جنجال‌های پیش‌آمده لغو شد).

بیشتر بدانید : آیا کنسرت نیکی میناژ در عربستان لغو شد؟! + جزئیات

مهمترین جلوه شبهای ایرانی حضور هنرمندان سرشناس ایران برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در عربستان سعودی است. آنچه که در بیانیه مطبوعاتی این جشن به نشر رسیده است تکیه بر معرفی فرهنگ شرق به غرب و ایجاد ارتباط و دوستی بین مردم و کشورها از طریق اجرای مراسم فرهنگی دارد. با توجه به قطع روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، بدیهی است که از ایران هیچ مهمانی در این برنامه شرکت نخواهد داشت.

اما شنیده ها حاکی از آن است که تعدادی از ایرانیان مقیم خارج برای شرکت در این جشنواره حضور خواهند داشت.

کنسرت ترانه های فارسی در عربستان و واکنش روزنامه صبح نو

روزنامه اصولگرای صبح نو در گزارشی درباره برگزاری کنسرت خوانندگان ایرانی در جشنواره طنطوره عربستان نوشت: جشنواره زمستانه سیاحتی-فرهنگی «طنطوره» که از 19 دسامبر 2019 در عربستان سعودی آغاز شده و تا 7 مارس سال جاری ادامه خواهد داشت، حالا به مرحله میزبانی از خوانندگان لس‌آنجلسی ایرانی رسیده است.

رویدادی است که تحت عنوان «شب فارسی» در دو شبِ پنجم و ششم مارس یعنی پنجشنبه و جمعه شب هفته آینده برگزار خواهد شد. در این دو شب برخلاف سایر کنسرت‌ها که یک خواننده به اجرای چند قطعه می‌پردازد، در شب اول، چهار خواننده شامل شب‌پره، شادمهر عقیلی، فروهر و اندی به اجرای برنامه خواهند پرداخت و در شب دوم نیز ساسی مانکن، آرش لباف و ابی قطعات خود را اجرا خواهند کرد.

* گرفتن ویزای سیاحتی به عربستان سعودی برای ایرانی‌ها تقریباً غیرممکن است. تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، احتمال استقبال ایرانی‌های مقیم خارج از کشور برای حضور در کنسرت‌های این خوانندگان لس‌آنجلسی است.

* صبح‌نو مدعی‌ست که:«این افراد در داخل ایران دیگر نه‌تنها پایگاه اجتماعی بلکه محبوبیت جنس موسیقی خود را نیز از دست داده‌اند و شنوندگان احتمالی آن‌ها عموماً در سنین بالاتر هستند و به وجه نوستالژیک قطعه‌های آن‌ها توجه دارند»

*  عربستان مایل است گوی سبقت را در مرجعیت فرهنگی از ایران برباید، موضوعی نیست که حالا با نزدیک‌شدن به یک دهه از آغاز اصلاحات بن‌سلمان بر کسی پوشیده باشد. نکته اضافه اما این است که عربستان سعودی خیز برداشته تا برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها هم برنامه فرهنگی جدی داشته باشد و مرکزیت هدایت آنان را به جای رقبای غربی خود برعهده گیرد. این اراده در عربستان سعودی پس از شروع به کار مجدد شبکه MBC پرشیا هم آشکار شد اما برگزاری یک شب ویژه و مستقل تحت عنوان «شب فارسی»

بیشتر بدانید : مهناز افشار، ابی، آرش: رقیبان جدید تلویزیون ! + عکس

بیشتر بدانید : اندی خواننده لس آنجلسی، به همراه جولیا رابرتز و بتمن صاحب ستاره می شوند

بیشتر بدانید : تصویر احضاریه دادگاه انقلاب برای گوگوش، هایده، حمیرا و لیلا فروهر

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: independentpersian.com/ روزنامه صبح نو