همایون خسروی در امریکا درگذشت + بیوگرافی و علت فوت
همایون خسروی، نوازنده ایرانی ویولنسل پس از دوره‌ای بیماری در لس‌آنجلس درگذشت

نوازنده شهیر ایرانی در لس‌ آنجلس درگذشت

همایون خسروی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل ۱۵ فروردین بر اثر بیماری سرطان در کشور امریکا دارفانی را وداع گفت.

به نقل از سایت خانه موسیقی، همایون خسروی متولد تهران بود و از طریق پدرش که نوازنده ویلن بود با موسیقی آشنا شد و سپس وارد هنرستان موسیقی شد و فراگیری ساز ویلنسل پرداخت و برای همکاری با ارکستر بزرگ رادیو به رهبری ایرج گلسرخی و فریدون شهبازیان دعوت شد.

او فعالیت‌هایش را با کار در ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات ادامه داد. وی همچنین دوره‌هایی را در آلمان و اتریش گذراند و سابقه تدریس در هنرستان موسیقی را در کارنامه‌اش داشت.

آثار همایون خسروی

از جمله آثار هنری او می‌توان به نوازندگی در آلبوم‌های موسیقی «شب،سکوت، کویر» به آهنگسازی کیهان کلهر و خوانندگی محمدرضا شجریان، «نگاه آسمانی» به آهنگسازی همایون رحیمیان و خوانندگی حسام‌الدین سراج، «گریه بی‌بهانه» به خوانندگی حسام‌الدین سراج و نوازندگی در موسیقی سریال‌هایی چون «سلطان صاحبقران» به آهنگسازی واروژان، «افسانه سلطان و شبان» به آهنگسازی بابک بیات و «امیرکبیر» به آهنگسازی کامبیز روشن‌روان اشاره کرد.

زندگی هنری همایون خسروی

همایون خسروی٬ در تهران متولد شد. پدرش نوازندهٔ ویلن بود و بدین سبب با موسیقی آشنا شد و به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و نواختن ساز ویلنسل را آغاز نمود. وی مدتی نیز نواختن ساز فرنچ هورن را نزد «مرتضی حنانه» فرا گرفت. از جمله استادان او می‌توان به «میشل خوتسیف»، «هوشنگ سنجری» و «محمد پورتراب» اشاره کرد.

او در سن ۱۴ سالگی به ارکستر بزرگ رادیو به رهبری ایرج گلسرخی و فریدون شهبازیان دعوت شد. پس از آن همکاری خود را با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات آغاز نمود. وی دوره‌های تخصصی نوازندگی ویلنسل را با بورسیه وزارت فرهنگ و هنر٬ در کشورهای آلمان و اتریش سپری کرد. او پس از شروع جنگ ایران و عراق٬ به منظور آشنایی با بازارهای موسیقی بین المللی ایران را ترک کرد و به آمریکا مهاجرت نمود. وی همچنین به عنوان مدرس ویلنسل٬ سابقهٔ همکاری با هنرستان موسیقی و هنرستان باغچه‌بان را در کارنامهٔ هنری خود داشت.

فعالیت‌های هنری همایون خسروی

از جمله فعالیت‌های هنری همایون خسروی٬ به موارد زیر می توان اشاره نمود:

همکاری با ارکستر سمفونیک تهران
همکاری با ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران و اجراهای متعدد در جشن‌های هنر شیراز و جشنواره‌های بین‌المللی
همکاری با کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان
تشکیل گروه‌ها کوچک ارکستر زهی در آمریکا
اجرا در بیش از ۱۰۰ کنسرت بین‌المللی همراه با «مایکل کراوفورد»
تهیه و اجرای برنامهٔ تلویزیونی «ضیافت» در شبکه تلویزیونی اندیشه


صدای ویولنسل او روی چند فیلم ‌ایرانی مانند گوزن‌ها، گاو و سریال سلطان و شبان شنیده می‌شود.

نوازندگی در شب، سکوت، کویر از دیگر آثار اوست.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir/ویکی پدیا