بزرگترین ارکستر جهان با همنوازی 12 هزار نوازنده + تصاویر
بزرگ‌ ترین ارکستر موسیقی دنیا با ۱۲ هزار نوازنده در کشور ونزوئلا روی صحنه رفت

بزرگ‌ ترین ارکستر تاریخ در ونزوئلا به صحنه رفت

حدود ۱۲ هزار نوازنده جوان که از سراسر ونزوئلا به پایتخت این کشور آمده بودند، روز شنبه در حیاط آکادمی نظامی ونزوئلا و با هدف ثبت کارشان در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان «بزرگترین ارکستر جهان» به اجرای برنامه پرداختند.

ونزوئلا از سال ۱۹۷۵ میلادی برنامه‌ای تحت عنوان «El Sistema» را به ابتکار خوزه آنتونیو آبرئو، رهبر ارکستر و پیانیست مشهور ونزوئلایی که سیاستمدار نیز بود، به اجرا گذاشته که در چهارچوب آن آموزش موسیقی برای همه کودکان بویژه هزاران کودک از طبقات پایین جامعه ممکن شده است. در پی موفقیت این برنامه ابتکاری، سال‌هاست که بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین نیز موسیقی را جزو برنامه‌های آموزشی کودکان در همه گروه‌ها قرار داده‌اند.

تصاویر بزرگ ترین ارکستر جهان
تصاویر بزرگ ترین ارکستر جهان 

در جریان اجرای کنسرت منحصربفرد روز شنبه، در مجموع هشت قطعه اجرا شد که در میان آنها اثاری از چایکوفسکی، آهنگساز سرشناس روسی نیز وجود داشت.

رهبری این ارکستر بزرگ را آندره دیوید آسکانیوی ۳۴ ساله برعهده داشت که پیش از پایان آخرین تمرین، برای جلوگیری از به خطر افتادن رکورد، به نوازندگان تاکید می‌کرد حتی اگر اجرای نتی را از دست دادند، متوقف نشوند و با تکیه به حافظه خود ادامه دهند تا خللی در کار ارکستر ایجاد نشود.

بزرگ ترین ارکستر دنیا در ونزوئلا
بزرگ ترین ارکستر دنیا در ونزوئلا

در جریان این مراسم، علاوه بر ۲۶۰ نماینده گینس که بر اجرای درست مقررات ثبت رکورد نظارت داشتند، برخی شخصیت‌های سیاسی ونزوئلا از جمله دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهوری نیز حضور داشتند.

گینس ظرف ده روز آینده اعلام خواهد کرد که آیا ونزوئلا بزرگترین ارکستر جهان را اجرا کرده است یا خیر.

اکستر بزرگ ونزوئلا
اکستر بزرگ ونزوئلا

رکورد فعلی در این موضوع به ارکستری متشکل از ۸۰۹۷ نوازنده در سن‌پترزبورگ روسیه تعلق دارد که در سال ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسید.

پیش از این در چهارچوب برنامه «El Sistema» بیش از ۱۰ هزار نوازنده ونزوئلایی در زمان مرگ خوزه آنتونیو آبرئو به اجرای برنامه پرداخته بودند اما از آنجا که مدارک درخواستی گینس در مهلت مقرر تحویل داده نشده بود، رکورد آن اجرا به ثبت نرسید.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: per.euronews.com