صنایع دستی و سوغات خوشمزه ایلام + عکس
در این گزارش قصد داریم شما را با ۱۰ صنایع دستی و سوغات خوشمزه ایلامی ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید

معرفی صنایع دستی و سوغات ایلام

سوغات و صنایع دستی ایلام، شهرت ملی و جهانی دارد. بعید است به نمایشگاه گردشگری اقوام ایران بروید و اثری از آثار جذاب صنایع دستی و سوغات ایلامی ها را مشاهده نکنید. ایلام سرزمین تاریخی و دیدنی غرب کشور، آنطور که شایسته و بایسته ظرفیت های تاریخی و گردشگری این دیار است، مورد توجه قرار نگرفته و برای رونق گردشگری و محرومیت زدایی، دولت و مردم باید توجه ویژه ای به این نقطه درد کشیده کشور داشته باشند. دیار آلامتو و سربازان قهرمان، یکی از مقصدهای شکم گردی در ایران است و برای گردشگران خودمانی و طبیعت گردها، جشنواره ای دیدنی از فرهنگ و سبک زندگی را به ارمغان می آورد.

این استان دارای ۱۵۰۰ اثر تاریخی است که ۷۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است و ۳ اثر آن نیز کاندیدای ثبت جهانی در میراث یونسکو است. این استان دارای ۳۳ رشته اختصاصی صنایع دستی بوده و پتانسیل خوبی برای مهاجران داخلی جهت سرمایه گذاری دارد. چهار محصول تولیدی این دیار شامل گلیم نقش برجسته، آش مانشت، بژی برساق و کله‌کنجی است که هولوگرام ملی دریافت کرده اند و بارها در نمایشگاه های داخلی و بین المللی به نمایش درآمده است.

این محصولات به‌عنوان سوغات و برند اختصاصی استان ثبت ملی شده و در جلب و جذب گردشگران نقش زیادی دارد. توجه داشته باشید که این استان دارای صنایع‌دستی و غذاها و شیرینی‌های سنتی و محلی متعددی است که در سرویس گردشگری روزیاتو به شماری از آن اشاره کرده ایم. فرش کرکی، فرش ابریشم، نمد، جاجیم، روغن حیوانی، عسل طبیعی و کره محلی از مهم‌ترین صنایع‌دستی و غذاهای محلی استان ایلام به شمار می رود. همه ساله در نمایشگاه گردشگری تهران، ایلامی ها حضور پر رنگی دارند. در این گفتار شما را با ۱۰ صنایع دستی و سوغات خوشمزه ایلامی ها آشنا میکنیم.

حلوای بگل: سوغات خوشمزه مقوی ایلام

حلوا ارده و دیگر نوع حلواها در ایران، طرفداران زیادی دارد و در ۳۱ استان کشور میتوانید با جشنواره ای از حلوها که به مناسبت  های مختلف پخت میشود آشنا شوید.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
حلوای بگل شیرینی سنتی استان ایلام


از شیرینی‌های سنتی استان ایلام حلوای بگل است. از آنجا که این شیرینی ارزش غذایی بالایی دارد، علاقه مندان بسیاری به آن روی می‌آورند. زنان باسلیقه و هنرمند ایلامی با ترکیب موادی چون کنجد سفید، کشک پودر شده (بگل)، خرمای مرغوب و روغن محلی (دان) این حلوای بی‌نظیر را طبخ می‌کنند. حلوای بگل سوغات بسیار خوبی برای گردشگران می‌تواند باشد. خرید حلوای بگل در مغازه های مرکز استان ایلام در دسترس خواهد بود.

نان ساجی (نان محلی)

ایران زمین را باید یکی از پایتخت های نان های سنتی آسیا دانست. اگر مسافر سمنان یا اراک شدید،  از نان های سنتی آنها استفاده کنید. ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
نان محلی ساجی سوغات ایلام


نان ساجی از شیرینی‌های سنتی استان ایلام است که بانوان این شهر با دستان ظریف و هنرمندشان آن را طبخ می‌کنند. این نان محلی رنگ و عطر زیبایی به سفره‌های مردم استان ایلام می‌دهد و طبق گفته‌ی کارشناسان تغذیه، سرشار از مواد مغذی است. کدبانوهای هنرمند ایلامی نمک، مایه خمیر، آرد و آب را با هم مخلوط می‌کنند و خمیری به‌دست می‌آید. سپس این خمیر را داخل ساج که نوعی تنور است، قرار می‌دهند و نان سنتی لذیذی طبخ می‌کنند.

بژی برساق ایلامی ها با طعمی لذیذ

اگر تابستان میخواهید به ایلام بروید، بژی برساق را فراموش نکنید که شیرینی مخصوص نوروز ایلام  است که شهرت دیرینه دارد. گردشگرانی که این شیرینی را میل می‌کنند، عاشق طعم و عطر آن می‌شوند و به عنوان سوغات برای اقوام و دوستان خود خریداری می‌کنند.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
شیرینی مخصوص نوروز ایلام بژی برساق


شیرینی سنتی بژی برساق از شکر، رازیانه، روغن محلی (دان)، زردچوبه تخم‌مرغ، شیر، زیره و آرد تهیه می‌شود. اگر به استان ایلام سفر کردید حتما از این شیرینی تست کنید.

نان پپگ: از نان های سنتی ایلام

یکی دیگر از شیرین‌ های سنتی و قدیمی استان زیبای ایلام، نان پپگ نام دارد که مخصوص این شهر است. زنان خوش‌ ذوق ایلامی با ترکیب نمک، آرد، پیاز و آب خمیری نسبتا پهن و بزرگی درست کرده و آن را زیر خاکستر ذغال قرار می‌دهند.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
نان پپگ سنتی ایلام


بعد از چند دقیقه نان پپگ تهیه می‌شود. گردشگران این نان خوشمزه را با عشق و علاقه میل می‌کنند و به عنوان سوغات خریداری می‌کنند و در مغازه های مرکز استان ایلام به وفور یافت می شود.

نان گرده و شله کینه: سوغات ارزان ایلام

شله کینه یکی از شیرینی‌های مقوی سنتی استان ایلام است که همانند بسیاری از نان‌ها و شیرینی‌های استانی، با قرار دادن روی ساج طبخ می‌شود

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
نان گرده و شله کینه شیرینی‌ مقوی سنتی استان ایلام


نان گرده یکی دیگر از نان‌های بومی و سنتی استان ایلام به شمار می رود که اکثرا در شب‌ بلند یلدا مهمان خانه‌های مردم این منطقه از کشور است. زنان استان ایلام موادی چون آب، شیر، شکر و زردچوبه را با یکدیگر ترکیب کرده و خمیری را درست می‌کنند. سپس آن را روی ذغال سرخ شده می‌گذارند تا پخته شود. نان گرده سوغاتی بسیار مناسبی برای گردشگران به حساب می‌آید و توجه کنید که زردچوبه هم برای سلامتی مفید است.

صنایع دستی ایلام

بیش از ۷۰ درصد مردم ایلام به خصوص جامعه غیور و خدوم عشایر و زنان خانه‌دار در این زمینه مشغول هستند. گلیم های نقش برجسته از جمله صنایع دستی معروف ایلام است و دارای بیش از ۲۰ نقشه بومی در ایلام بوده و  رشته گلیم  بافی به صورت تخصصی از سال ۱۳۶۸ در استان شکل گرفته و تاکنون نیز ادامه داشته و مورد استقبال قرار دارد. استان ایلام علاوه‌بر گلیم نقش برجسته دارای ۳۳ رشته صنایع‌دستی است که از جمله آن‌ها می‌توان به معرق چوب، نمدمالی، گیوه‌ بافی، جاجیم‌ بافی، سیاه‌ چادر بافی و چیت‌ بافی اشاره کرد. اگر به این استان سفر کردید، برای حمایت از تولید ملی، رونق اقتصاد استان و هم چنین حمایت از میراث کهن ایرانیان در منطقه ایلام، از صنایع دستی آن خرید کنید.

گلیم برجسته ایلام

از صنایع دستی استان ایلام می‌توان به گلیم برجسته اشاره کرد که شهرتی کهن دارد و سوغاتی بی‌نظیری برای گردشگران به حساب می‌آید. این صنعت از ترکیب گلیم و قالی بدست می‌ آید و رنگ‌ ها و نقوش زیبای را روی آن حکاکی می‌کنند. گلیم برجسته‌ی استان ایلام وزن سنگینی ندارد و به راحتی قابل جابه‌جایی است. اگر به ایلام رفتید، بدون گلیم برجسته آنجا را ترک نکنید. سوغاتی فوق العاده برای مهمانان داخلی و خارجی شما خواهد بود.

بیشتر بدانید : تاریخچه گلیم نقش ‌برجسته سرزمین آلامتو

چیغ بافی

چیغ بافی جزو صنایع دستی استان سرسبز ایلام به حساب می‌آید که از نی تهیه می‌شود. مردم عشایر استان ایلام برای استراحت خود چادر می‌زنند و سقف آن را از پشم بز درست می‌کنند و دیوار‌های چادر از حصیری به اسم چیغ ساخته می‌شود. امروزه در برخی خانه‌ها از این صنعت در پارتیشن بندی استفاده می‌کنند.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
چیغ بافی ایلام

گیوه

صنعت گیوه بافی در استان ایلام طرفداران بسیاری دارد و استادان ماهر این شهر گیوه‌های نرم و سبکی می‌سازند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. به خاطر اینکه رطوبت باران و آب وارد گیوه نمی‌شود، این کفش در مکان‌های سرد مورد استفاده‌ی بیشتری قرار می‌گیرد. کسانی که به استان ایلام سفر می‌کنند از گیوه برای خود و اقوامشان سوغات می‌برند. اگر در  تابستان های داغ، گیوه بپوشید، تفاوت آن را با کفش های امروزی درک خواهید کرد.

سفالگری

محصولات سفالی دارای كاربردهای مصرفی وتزئین هستند وبا استفاده از این تكنیك فرم های مختلف از جمله كوزه ، كاسه ، بشقاب، گلدان ، لوحهای نقش برجسته و انواع مجسمه های سفال ساخته و پرداخته می شود.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
سفالگری و نقاشی روی سفال


ناگفته نماند كه در بیشتر موارد فرم های سفالی پس از تهیه و پخت در كوره نقاشی می شوند.

نمدمالی

از دیگر صنایع دستی معروف استان توانمند ایلام میبایست به نمد اشاره کرد. بافت عشایری استان سبب شده تا تامین مواد اولیه مورد نیاز برای نمد مالی در داخل منطقه افزایش پیدا کند و رونق  به نسبت خوبی را تجربه کند. از اول تابستان تا ابتدای پاییز به مدت ۴ ماه در سال انجام م گیرد و فرایند تولید شامل تنیدن الیاف طی مراحل حلاجی كردن پشم لوله كردن و كوبیدن آن است كه در نهایت منجر به تولید نمد زیرانداز ، كلاه نمدی و پالتو نمدی خواهد شد. نمدها در ایلام ارزان است و سوغات خوبی برای هدیه دادن به دوستان و آشنایان در داخل و خارج از کشور به شمار می رود.

صنایع دستی ایلام,سوغات ایلام,سفر به ایلام,شیرینی های خوشمزه ایلام,نان های سنتی ایلام
نمدمالی ایلام


اگر شما هم با صنایع دستی ایلام آشنایی دارید، تجارب خود را در اختیار سرویس گردشگری روزیاتو قرار دهید. توجه داشته باشید که خرید صنایع دستی، حمایت از میراث کهن ایرانیان است و بس.

 

بیشتر بدانید : لباس سنتی مردم ایلام (1)

بیشتر بدانید : فرهنگ و هنر بومی ‌ایلام

بیشتر بدانید : پوشاك سنتی مردان ایلام

بیشتر بدانید : صنایع دستی، میراث هزاران ساله ایلام



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com