پیشنهاد به مسافران نوروزی
دوربین، ابزاری است كه با استفاده از آن بهتر میتوان شكرگزار موهبتی به نام زیبایی بود. دوربین عكاسی به ما یاری میدهد كه زیباییهای نهفته را كشف كنیم و دریابیم كه چگونه در مقام یك عكاس میتوانیم تاثیرات این زیباییها را بر بینندگان شدت بخشیم. بخش بزرگی از زیباییهای طبیعت، در بطن موضوعهای كوچكی مانند گلها نهفته است. از آنجا كه زیبایی گلها حقیقتا نفسگیر است، عكس آنها نیز باید تكاندهنده باشد و بیننده را وادارد كه با دیدی نو بر گل و گیاه بنگرد.
درباره عكاسی از طبیعت نظرهای مختلفی وجود دارد، عدهای میگویند همین كه چمدانت را بستهای و راه افتادهای به سمت جاده و قصد سفر كردهای زیاد به دوربین همراهت دل نبند.
چرا كه با عكاسی از طبیعت اطرافت لذت خود طبیعت را از دست میدهی، خودمانیاش میشود این كه به جای این كه در بند نور و كادر و دوربینت باشی بدان كه چشمانت بهترین دوربین است و به جای اینكه حرص ثبت كردن منظره روبهرویت را داشته باشی از آن لذت ببر. عدهای دیگر درست نظر مخالف این را دارند.
به این مفهوم كه معتقدند سفر بدون دوربین مثل غذاخوردن بدون دست است! هر چند شاید تشبیه مناسبی به نظر نرسد و اغراق در این مثال بیشتر تعصب روی عكاسی در سفر را نشان دهد، اما این نكته نشاندهنده آن است كه شما در سفر حالت میانهای ندارید و باید یكی از این دو راه را انتخاب كنید.
اما وقتی كفه ترازو به نفع گروه دوم سنگینی میكند كه بدانیم این روزها تقریبا همه تلفنهای همراه مجهز به دوربینهای چندین مگاپیكسلی است و دوربین عكاسی یكی از دمدستترین وسایلی است كه میتوان در سفر همراه خود برد.
حالا اگر قرار است به صورت جدی و در روزهای تعطیل نوروز و در سفر عكاسی كنید چند توصیه را در این راه جدی بگیرید كه بعدها با دیدن این عكسها نهتنها آن سفر برایتان یادآور شود، بلكه بتوانید قطعهای از این مناظر و طبیعت را قاب كنید روی دیوار اتاقتان.
عكاسی با قلبتان
در واقع دوربین، ابزاری است كه با استفاده از آن بهتر میتوان شكرگزار موهبتی به نام زیبایی بود. دوربین عكاسی به ما یاری میدهد كه زیباییهای نهفته را كشف كنیم و دریابیم كه چگونه در مقام یك عكاس میتوانیم تاثیرات این زیباییها را بر بینندگان شدت بخشیم.
بخش بزرگی از زیباییهای طبیعت، در بطن موضوعهای كوچكی مانند گلها نهفته است. از آنجا كه زیبایی گلها حقیقتا نفسگیر است، عكس آنها نیز باید تكاندهنده باشد و بیننده را وادارد كه با دیدی نو بر گل و گیاه بنگرد.
این كار را میتوان با استفاده از رنگ، فرم، نحوه چیدن موضوع و حتی نور طبیعی یا نور مصنوعی انجام داد. عكاسی در صورت برخورداری از دیدی عمیق میتواند از نمای بیرونی گلها عبور كند و زیباییهای درونی آنها را آشكار سازد.
برای نیل به این هدف باید از دانش فنی، تجربه و خلاقیت برخوردار باشیم. ابتدا باید تصویری را كه در نظر داریم حاصل شود پیش چشم آوریم، یعنی قبل از گرفتن عكس، بتوانیم آن را در ذهن خود بیافرینیم.
داشتن دیدی روشن، قبل از عكس گرفتن، برای دستیابی به این نتیجه كه یك گل چگونه به نظر خواهد رسید، لازم و ضروری است.
فقط در صورت برخورداری از چنین قدرت زیبایی شناختی است كه عكاس میتواند مهارتهای فنی خود را برای تهیه عكس مناسب و موفق به دانسته هایش بیفزاید.
باید بیاموزیم كه چه وقت تصمیمی قطعی بگیریم. ارنست هاس این نكته را به بهترین شكل بیان میكند: «شما به مدد مغز و عقلتان عكاسی نمیكنید، بلكه از قلبتان الهام میگیرید!»
از رنگ به رنگ
زمان مناسب و هیجانانگیز برای عكس گرفتن از گلها و باغ، به هنگام تغییر آب و هواست. این موقعیت ویژه چون از نظر بصری نامانوس است، اغواكنندهتر است.
دود و ابر و مه به عكاس این فرصت را میدهد كه موضوع را در حالتی غیرمتعارف ثبت كند. درختان احاطه شده توسط مه در هالهای از رمز و راز فرو میروند. موضوعهای داخل مه و بخار از آنچه به نظر میرسد، روشنتر است بنابراین نورسنجی از این موضوعها به دقت بیشتری نیاز دارد تا كمتر از حد طبیعی نور داده نشود.
در عكاسی از گل و گیاه، رنگ نیز از جمله تركیبهای مهم و حیاتی بهشمار میآید. عدهای برای دست یافتن به فرم صرف، حتی برای ثبت موضوعهایی رنگین مانند گلها، فیلم سیاه و سفید را ترجیح میدهند. اما اكثر عكاسان، رنگ را بخش اصلی و جدانشدنی گلها میدانند و آرزویشان است كه بتوانند آنها را با تمام شكوه و عظمتشان به تصویر بكشند.
برای درك رنگ، انسان باید نور را بشناسد؛ زیرا رنگ به سهم خود محصول فرعی عملكرد نوری است كه از روی اشیا و جهانی كه پیرامون ما را فرا گرفته است، منعكس یا منكسر میشود.
نور آفتاب، روشنایی بخش تمام كره زمین است، اما همین نور سفید قبل از رسیدن به چشم ما دچار دگرگونی و تغییر میشود. هر عاملی، از بخار آب گرفته تا ابرها و درختان و بوتهها بر رنگ نور تاثیر میگذارد.
همچنین باتوجه به این كه نور خورشید ساعت به ساعت با زوایایی گوناگون میشكند، رنگ قسمتهای مختلفی از طیف نور سفید خورشید، ممكن است بر بقیه مسلط شود.
نور سحرگاهان نوری تخت و به رنگ خاكستری است كه بتدریج به آبی چشم نوازی تبدیل میشود. با طلوع خورشید رنگها نیز در مسیر گرم شدن به زرد، صورتی و نارنجی تغییر مییابند.
در عكاسی از مناظر سعی نكنید عكستان را با سوژه اصلی پر كنید. سعی كنید از نماهای باز و گسترده استفاده كنید، حتی اگر چیزی به جز یك فضای خالی وجود نداشته باشد.
چشمهایتان را عادت دهید كه در منظرهها بهدنبال خطوط، نقشها و اشكال محو شده در دل منظره باشند، اینگونه عناصر است كه به عكس شما ساختار میدهد، سعی كنید در تركیب بندی طوری عمل كنید كه این عناصر چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت كند.
استفاده از چارچوبهای موجود در منظره در پیشزمینه تصویر چشم بیننده را مستقیم به سمت سوژه اصلی هدایت میكند، به دنبال چارچوبهایی با شكلها و اندازههای متفاوت باشید، حالا حتما لازم نیست كه یك پنجره یا دروازه باشد، بلكه میتواند ردیفی از درختان باشد.
همیشه سعی كنید خط افق در وسط كادر قرار نگیرد بلكه اگر آسمان برایتان مهم است خط افق را پایین كادر بگیرید و اگر زمین برایتان مهمتر است آن را در بالای كادر بگیرید.
دوربین، ابزاری است كه با استفاده از آن بهتر میتوان شكرگزار موهبتی به نام زیبایی بود. دوربین عكاسی به ما یاری میدهد كه زیباییهای نهفته را كشف كنیم و دریابیم كه چگونه در مقام یك عكاس میتوانیم تاثیرات این زیباییها را بر بینندگان شدت بخشیم. بخش بزرگی از زیباییهای طبیعت، در بطن موضوعهای كوچكی مانند گلها نهفته است. از آنجا كه زیبایی گلها حقیقتا نفسگیر است، عكس آنها نیز باید تكاندهنده باشد و بیننده را وادارد كه با دیدی نو بر گل و گیاه بنگرد.
درباره عكاسی از طبیعت نظرهای مختلفی وجود دارد، عدهای میگویند همین كه چمدانت را بستهای و راه افتادهای به سمت جاده و قصد سفر كردهای زیاد به دوربین همراهت دل نبند.
چرا كه با عكاسی از طبیعت اطرافت لذت خود طبیعت را از دست میدهی، خودمانیاش میشود این كه به جای این كه در بند نور و كادر و دوربینت باشی بدان كه چشمانت بهترین دوربین است و به جای اینكه حرص ثبت كردن منظره روبهرویت را داشته باشی از آن لذت ببر. عدهای دیگر درست نظر مخالف این را دارند.
به این مفهوم كه معتقدند سفر بدون دوربین مثل غذاخوردن بدون دست است! هر چند شاید تشبیه مناسبی به نظر نرسد و اغراق در این مثال بیشتر تعصب روی عكاسی در سفر را نشان دهد، اما این نكته نشاندهنده آن است كه شما در سفر حالت میانهای ندارید و باید یكی از این دو راه را انتخاب كنید.
اما وقتی كفه ترازو به نفع گروه دوم سنگینی میكند كه بدانیم این روزها تقریبا همه تلفنهای همراه مجهز به دوربینهای چندین مگاپیكسلی است و دوربین عكاسی یكی از دمدستترین وسایلی است كه میتوان در سفر همراه خود برد.
حالا اگر قرار است به صورت جدی و در روزهای تعطیل نوروز و در سفر عكاسی كنید چند توصیه را در این راه جدی بگیرید كه بعدها با دیدن این عكسها نهتنها آن سفر برایتان یادآور شود، بلكه بتوانید قطعهای از این مناظر و طبیعت را قاب كنید روی دیوار اتاقتان.
عكاسی با قلبتان
در واقع دوربین، ابزاری است كه با استفاده از آن بهتر میتوان شكرگزار موهبتی به نام زیبایی بود. دوربین عكاسی به ما یاری میدهد كه زیباییهای نهفته را كشف كنیم و دریابیم كه چگونه در مقام یك عكاس میتوانیم تاثیرات این زیباییها را بر بینندگان شدت بخشیم.
بخش بزرگی از زیباییهای طبیعت، در بطن موضوعهای كوچكی مانند گلها نهفته است. از آنجا كه زیبایی گلها حقیقتا نفسگیر است، عكس آنها نیز باید تكاندهنده باشد و بیننده را وادارد كه با دیدی نو بر گل و گیاه بنگرد.
این كار را میتوان با استفاده از رنگ، فرم، نحوه چیدن موضوع و حتی نور طبیعی یا نور مصنوعی انجام داد. عكاسی در صورت برخورداری از دیدی عمیق میتواند از نمای بیرونی گلها عبور كند و زیباییهای درونی آنها را آشكار سازد.
برای نیل به این هدف باید از دانش فنی، تجربه و خلاقیت برخوردار باشیم. ابتدا باید تصویری را كه در نظر داریم حاصل شود پیش چشم آوریم، یعنی قبل از گرفتن عكس، بتوانیم آن را در ذهن خود بیافرینیم.
داشتن دیدی روشن، قبل از عكس گرفتن، برای دستیابی به این نتیجه كه یك گل چگونه به نظر خواهد رسید، لازم و ضروری است.
فقط در صورت برخورداری از چنین قدرت زیبایی شناختی است كه عكاس میتواند مهارتهای فنی خود را برای تهیه عكس مناسب و موفق به دانسته هایش بیفزاید.
باید بیاموزیم كه چه وقت تصمیمی قطعی بگیریم. ارنست هاس این نكته را به بهترین شكل بیان میكند: «شما به مدد مغز و عقلتان عكاسی نمیكنید، بلكه از قلبتان الهام میگیرید!»
از رنگ به رنگ
زمان مناسب و هیجانانگیز برای عكس گرفتن از گلها و باغ، به هنگام تغییر آب و هواست. این موقعیت ویژه چون از نظر بصری نامانوس است، اغواكنندهتر است.
دود و ابر و مه به عكاس این فرصت را میدهد كه موضوع را در حالتی غیرمتعارف ثبت كند. درختان احاطه شده توسط مه در هالهای از رمز و راز فرو میروند. موضوعهای داخل مه و بخار از آنچه به نظر میرسد، روشنتر است بنابراین نورسنجی از این موضوعها به دقت بیشتری نیاز دارد تا كمتر از حد طبیعی نور داده نشود.
در عكاسی از گل و گیاه، رنگ نیز از جمله تركیبهای مهم و حیاتی بهشمار میآید. عدهای برای دست یافتن به فرم صرف، حتی برای ثبت موضوعهایی رنگین مانند گلها، فیلم سیاه و سفید را ترجیح میدهند. اما اكثر عكاسان، رنگ را بخش اصلی و جدانشدنی گلها میدانند و آرزویشان است كه بتوانند آنها را با تمام شكوه و عظمتشان به تصویر بكشند.
برای درك رنگ، انسان باید نور را بشناسد؛ زیرا رنگ به سهم خود محصول فرعی عملكرد نوری است كه از روی اشیا و جهانی كه پیرامون ما را فرا گرفته است، منعكس یا منكسر میشود.
نور آفتاب، روشنایی بخش تمام كره زمین است، اما همین نور سفید قبل از رسیدن به چشم ما دچار دگرگونی و تغییر میشود. هر عاملی، از بخار آب گرفته تا ابرها و درختان و بوتهها بر رنگ نور تاثیر میگذارد.
همچنین باتوجه به این كه نور خورشید ساعت به ساعت با زوایایی گوناگون میشكند، رنگ قسمتهای مختلفی از طیف نور سفید خورشید، ممكن است بر بقیه مسلط شود.
نور سحرگاهان نوری تخت و به رنگ خاكستری است كه بتدریج به آبی چشم نوازی تبدیل میشود. با طلوع خورشید رنگها نیز در مسیر گرم شدن به زرد، صورتی و نارنجی تغییر مییابند.
در عكاسی از مناظر سعی نكنید عكستان را با سوژه اصلی پر كنید. سعی كنید از نماهای باز و گسترده استفاده كنید، حتی اگر چیزی به جز یك فضای خالی وجود نداشته باشد.
چشمهایتان را عادت دهید كه در منظرهها بهدنبال خطوط، نقشها و اشكال محو شده در دل منظره باشند، اینگونه عناصر است كه به عكس شما ساختار میدهد، سعی كنید در تركیب بندی طوری عمل كنید كه این عناصر چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت كند.
استفاده از چارچوبهای موجود در منظره در پیشزمینه تصویر چشم بیننده را مستقیم به سمت سوژه اصلی هدایت میكند، به دنبال چارچوبهایی با شكلها و اندازههای متفاوت باشید، حالا حتما لازم نیست كه یك پنجره یا دروازه باشد، بلكه میتواند ردیفی از درختان باشد.
همیشه سعی كنید خط افق در وسط كادر قرار نگیرد بلكه اگر آسمان برایتان مهم است خط افق را پایین كادر بگیرید و اگر زمین برایتان مهمتر است آن را در بالای كادر بگیرید.
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:
مطالب پیشنهادی:
چطور از چهره عکاسی کنیم؟! (+عکس)
عکاسی فوق العاده از کودکان به همراه نکات حرفه ای
10 راهکار ساده برای گرفتن یک عکس خوب!
چگونه از موضوعات ساده عکسهای زیبا بگیریم؟!!
چگونه از کودک خوابیده عکسهای متفاوت و خلاقانه بیندازیم؟!!