بسیاری از افراد به هنگام عکاسی تعصبات خاص خود را دارند. همچنین برخی دیگر فکر میکنند عکاسی همان انتخاب فریم مناسب و فشردن دکمه شاتر است. اما برای آن هایی که به طور جدی تری عکاسی را دنبال میکنند قضیه فرق دارد، آن ها به چیزهایی که در پس عکاسی است چشم دارند. آن ها همواره به دنبال روش ها و تکنیک های گوناگونی برای هر چه جذابتر نمودن عکسهایشان میباشند و در این راه ممکن است از افکت های مختلف عکس استفاده کنند و یا که حتی به دنبال تجربه نمودن افکتی جدید به هنگام ساختش باشند. هدف از تمام این کارها ارتقای کیفیت عکس ها و به نوعی متمایزتر کردن آن ها میباشد.
امروزه دیگر خیلی کم تر از تاریک خانه ها (dark rooms) و اسلایدها برای توسعه عکاسی استفاده میشود. ما هم اکنون در عصر عکاسی دیجیتال قرار داریم، اما به سبب افکت های عکاسی ای که مورد استفاده قرار میگیرند کماکان همان افکت هایی را که قبلا در تاریک خانه ها مورد استفاده قرار میدادیم را به کار میبریم. صرفنظر از آن افکت های قدیمی، افکت های جدیدی در دسترس هستند که هم اکنون عکاسان برای ارتقای عکس هایشان از آن ها استفاده میکنند. در این پست قصد داریم به معرفی ۱۵ افکتی بپردازیم که عکاسان میبایست با آن ها آشنا باشند و آن ها که در آینده قصد دارند عکاسی کنند نیز نیاز دارند آن ها را بشناسند.
1. افکت بوکه
این اصطلاح از واژه ژاپنی "boke” برگرفته شده که به معنای غبار و یا تاری است. از اینرو، بوکه به کیفیتِ زیبا شناختیِ تاری در خارجِ از ناحیه فوکوسِ یک تصویر اشاره میکند. این "تاری” حاصل تفاوت میان انحرافات لنز و شکل های دیافراگم میباشد. در صورتی میتوان گفت بوکه ی شما خوب از آب درآمده که باعث پرت شدن حواس بیننده نگردد. در برخی تصاویر که حاوی افکت بوکه هستند، بوکه ها آن چنان گسترده شده اند که توجه بیننده به جای موضوع اصلیِ عکس به آن ها معطوف میگردد. یک بوکه ی خوب باعث افزایش توجه و تاکید بر موضوع اصلیِ تصویر شده و باعث ارتقای آن میگردد.
2. افکت لوموگرافی
تصویر نهایی در این شیوه دارای گستره زیادی از گوناگونی در شدت رنگ (اشباع) و تابش نور میباشد و این گونه به نظر میرسد که از لنزهای تصادفی و نوردهی مضاعف استفاده شده است.
"این اسم [لوموگرافی] از نام یک دوربین قدیمی روسی بنام لومو (Lomo) مشتق شده است اما هرگز به آن معنا نیست که حتما باید با چنین دوربینی ثبت شود بلکه میتواند یک عکاسی تصادفی باشد با هر نوع دوربین قدیمی. مشخصات اصلی لوموگرافی رنگهای بشدت اشباع و سیر شده، سوژه هایی با رنگهای رنگین کمانی، نوردهی نایکنواخت، بلور شدن و هر آنچه که در یک عکاسیِ با فکر و صحیح بد تلقی میشود! در یک کلام لوموگرافی یک عکاسی بدون کوچکترین تفکر قبلی است و بی خیال قوانین عکاسیِ صحیح شدن!…”
3. افکت Tilt-Shifting
حاصل این روش، صحنه هایی مینیاتوری میباشد. این روش دربرگیرنده دو نوع متفاوت از حرکات میباشد. نوع اول چرخش سطح لنز نسبت به سطح تصویر میباشد که tilt (کج شدن) نامیده میشود. نوع دوم، حرکت لنز موازی با سطح تصویر است که shift (جابجایی) نام گرفته است. tilt برای کنترل جهتِ سطوح مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که shift برای تنظیم موقعیت سوژه بدون حرکت دادن دوربین به عقب استفاده میشود.
4. پنینگ (Panning)
پنینگ تکنیکی قدیمی است که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار میگیرد. پنینگ به حرکات افقی، عمودی و یا چرخشیِ یک تصویر ثابت و یا ویدئو اشاره دارد. برای انجام این عمل به سوژه ای متحرک نیاز است که ابتدا میبایست آنرا درون فریم تصویر دنبال کرده و در ادامه دکمه شاتر را بفشارید. در این روش سوژه ی مورد نظر در پس زمینه ای مبهم قرار گرفته و خود برجسته میشود. این افکت حس حرکتِ سوژه را منتقل مینماید.
5.قانون یک/سوم ها
شما میتوانید این کار را با استفاده از تقسیم ذهنی تصویر منظره یابتان به ۹ بخش انجام دهید. در ادامه به دنبال نقاط مشخصی که میخواهید بر روی آن ها فوکوس کنید، بگردید و تصویر دوربینتان را با آن نقاطی که درون شبکه ی فرضی جای گرفته اند مطابقت دهید، حال دکمه شاتر را بفشارید. حاصل کار حس حرکت و نیز جذابیتی خواهد بود که در تصاویرتان به چشم میخورند
6. افکت پردازش ضربدری
این اثر نتیجه توسعه پرینت رنگ و یا اسلاید فیلم در محلول شیمیایی اشتباه میباشد. در این افکت رنگ ها به گونه ای متفاوت به نظر میرسند. تصویر دارای رنگ منحصر بفردی وحشی (wild) و کنتراست های متنوع میباشد. هرچند که رنگ اصلی تصویر دستکاری شده است اما تصویرِ حاصل بسیار خوب به نظر میرسد.
7. عکاسی در ساعت طلایی
ساعت طلایی اشاره دارد به زمان گرفتن عکس. منظور از ساعت طلایی اولین ساعت طلوع و آخرین ساعت غروب خورشید میباشد. نوری که در این ساعت از خورشید تابیده میشود افکتی متفاوت و دراماتیک به عکس میدهد. در عکاسی، تصویر نهایی با توجه به زمانی از روز که عکس گرفته شده متغیر میباشد.
8. عکاسی مادون قرمز
تنها تصور کنید دارید به یک تصویر سرشار از رنگ مینگرید. مطمئنا رنگ های واضحی همچون قرمزیِ گل های رز و سبزی چمن ها را مشاهده خواهید نمود. اما اگر افکت مادون قرمز را مورد استفاده قرار دهید، تصویری متفاوت به همراه رنگ هایی متفاوت مشاهده خواهید کرد. این همان شیوه ای است که برخی حیوانات جهان پیرامونشان را بدان گونه مشاهده میکنند.
9. عکاسی با نوردهی طولانی
یک عکاس با استفاده از یک روزنه دیافراگمِ باریک و سرعت شاتر طولانی میتواند تصاویر مناسبی از پرتوهای نور، ستاره ها و حتی مِه تهیه کند. این کار به منظور ایجاد مناظری رویایی و تهیه تصاویری از عناصر ثابت به همراه عناصر متحرکی که محو به نظر میرسند، استفاده میشود. در این روش معمولا تصاویر در نور اندک شب تهیه میشوند. همچنین از این افکت برای به تصویر کشیدن آب های جاری و مِه نیز استفاده میشود.
10. عکاسی شبح گونه
برای این افکت، منبع نور به منظور دستیابی به نتیجه ای شبح مانند درست پشت سر سوژه قرار میگیرد. شما میتوانید با این روش تصاویری با کنتراست بالا داشته باشید.
لازم به ذکر است که نام دیگر این افکت Contre-jour میباشد. این اصطلاح فرانسوی به معنای "در مقابل نور” میباشد. در این روش جزئیات حدفاصل سوژهی عکاسی و اَشکال پنهان میشوند. این افکت در عکاسی مناظر و طبیعت بسیار متداول میباشد و اغلب برای اضافه کردن حالتی دراماتیک تر و تشدید عناصر و نقوش محیط به صحنه ی مورد نظر استفاده میشود.
11. عکاسی ماکرو
در صورتی که دوربینتان دارای لنز ماکرو باشد میتوانید این نوع تصاویر را تهیه کنید. در این روش میبایست در نزدیک ترین فاصله ای که ممکن است بر روی سوژه فوکوس نمایید. حتی چیزهای کوچک نیز میتوانند با استفاده از شیوه عکاسی ماکرو بزرگ به نظر یرسند و میتوان گفت این روش با تاکید بر روی جزئیاتِ چیزها، آن ها را بزرگتر نشان میدهد.
12. افکت Sabatier
این افکت همچنین تحت عنوان Solarization نیز نامیده میشود. در این روش علت منحصر بفرد بود عکس ها در نواحی روشنی که تیره به نظر میرسند و نواحی تیره ای که روشن جلوه میکنند، میباشد. با اندکی دقت میتوانید در نواحی ای که دچار کنتراست شده اند خطی باریک را مشاهده نمایید. این اتفاق (افکت) هنگامی رخ میدهد که در تاریک خانه فیلمی دچار نوردهی بیش از حد شده باشد.
۱۳- افکت Fill Flash
این افکت در این موارد مورد استفاده قرار میگیرد: هنگامیکه نور بیشتری در پس زمینه به نسبت پیش زمینه وجود داشته باشد، وقتی که بیش از اندازه به سوژه نزدیک هستید و نیز به هنگامیکه بر روی سوژه سایه افتاده باشد (یا حداقل قسمتی از آن دارای سایه باشد). در این مواقع برای روشن نمودن مناطقی که در سایه قرار گرفته اند میبایست با استفاده از فلاش نسبت به پر کردن آن بخش های تیره اقدام نمود. در عکس های پایین، پس زمینه به نسبت سوژه روشن تر میباشند. در زمانی که از فلاش به منظور روشن تر کردن پیش زمینه استفاده میشود حتی در صورتی که به پس زمینه نور تابیده شود باز هم کیفیت آن حفظ خواهد شد.
14. افکت Sepia
عکس هایی با این افکت از یک مجموعه رنگ تکفام قهوه ای استفاده میکنند که نمایی روستایی و دراماتیک به آن ها میبخشند. استفاده از این افکت باعث اضافه شدن گرما و زندگی به یک عکس میشود. تصاویر "سپیا” نسبت به همتاهای رنگی اشان عمیق تر و با جزئیات بیشتر دیده میشوند.
15. افکت سیاه و سفید
این افکت نمایی کلاسیک را از تصاویر به نمایش میگذارد. عکس های سیاه و سفید اولین عکس هایی بودند که در گذشته به آن ها دسترسی داشتیم اما امروزه از آن ها به منظور تاکید بیشتر بر جزئیات یک سوژه استفاده میشود.
خب، آیا این عکس ها خیره کننده نیستند؟ با استفاده از افکت های مختلف میتوانید تصاویرتان را به سطحی بالاتر ارتقا دهید. این افکت ها میتوانند با استفاده از نرم افزار فتوشاپ اجرا شوند و برخی از آن ها نیز از قبل در دوربین های دیجیتال تان موجود بوده اند. بغیر از آن ها، افکت های دیگری نیز هستند که میتوانند باعث جذاب تر شدن عکس های تان شوند.
1. افکت بوکه
این اصطلاح از واژه ژاپنی "boke” برگرفته شده که به معنای غبار و یا تاری است. از اینرو، بوکه به کیفیتِ زیبا شناختیِ تاری در خارجِ از ناحیه فوکوسِ یک تصویر اشاره میکند. این "تاری” حاصل تفاوت میان انحرافات لنز و شکل های دیافراگم میباشد. در صورتی میتوان گفت بوکه ی شما خوب از آب درآمده که باعث پرت شدن حواس بیننده نگردد. در برخی تصاویر که حاوی افکت بوکه هستند، بوکه ها آن چنان گسترده شده اند که توجه بیننده به جای موضوع اصلیِ عکس به آن ها معطوف میگردد. یک بوکه ی خوب باعث افزایش توجه و تاکید بر موضوع اصلیِ تصویر شده و باعث ارتقای آن میگردد.
تصویر نهایی در این شیوه دارای گستره زیادی از گوناگونی در شدت رنگ (اشباع) و تابش نور میباشد و این گونه به نظر میرسد که از لنزهای تصادفی و نوردهی مضاعف استفاده شده است.
"این اسم [لوموگرافی] از نام یک دوربین قدیمی روسی بنام لومو (Lomo) مشتق شده است اما هرگز به آن معنا نیست که حتما باید با چنین دوربینی ثبت شود بلکه میتواند یک عکاسی تصادفی باشد با هر نوع دوربین قدیمی. مشخصات اصلی لوموگرافی رنگهای بشدت اشباع و سیر شده، سوژه هایی با رنگهای رنگین کمانی، نوردهی نایکنواخت، بلور شدن و هر آنچه که در یک عکاسیِ با فکر و صحیح بد تلقی میشود! در یک کلام لوموگرافی یک عکاسی بدون کوچکترین تفکر قبلی است و بی خیال قوانین عکاسیِ صحیح شدن!…”
حاصل این روش، صحنه هایی مینیاتوری میباشد. این روش دربرگیرنده دو نوع متفاوت از حرکات میباشد. نوع اول چرخش سطح لنز نسبت به سطح تصویر میباشد که tilt (کج شدن) نامیده میشود. نوع دوم، حرکت لنز موازی با سطح تصویر است که shift (جابجایی) نام گرفته است. tilt برای کنترل جهتِ سطوح مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که shift برای تنظیم موقعیت سوژه بدون حرکت دادن دوربین به عقب استفاده میشود.
پنینگ تکنیکی قدیمی است که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار میگیرد. پنینگ به حرکات افقی، عمودی و یا چرخشیِ یک تصویر ثابت و یا ویدئو اشاره دارد. برای انجام این عمل به سوژه ای متحرک نیاز است که ابتدا میبایست آنرا درون فریم تصویر دنبال کرده و در ادامه دکمه شاتر را بفشارید. در این روش سوژه ی مورد نظر در پس زمینه ای مبهم قرار گرفته و خود برجسته میشود. این افکت حس حرکتِ سوژه را منتقل مینماید.
شما میتوانید این کار را با استفاده از تقسیم ذهنی تصویر منظره یابتان به ۹ بخش انجام دهید. در ادامه به دنبال نقاط مشخصی که میخواهید بر روی آن ها فوکوس کنید، بگردید و تصویر دوربینتان را با آن نقاطی که درون شبکه ی فرضی جای گرفته اند مطابقت دهید، حال دکمه شاتر را بفشارید. حاصل کار حس حرکت و نیز جذابیتی خواهد بود که در تصاویرتان به چشم میخورند
این اثر نتیجه توسعه پرینت رنگ و یا اسلاید فیلم در محلول شیمیایی اشتباه میباشد. در این افکت رنگ ها به گونه ای متفاوت به نظر میرسند. تصویر دارای رنگ منحصر بفردی وحشی (wild) و کنتراست های متنوع میباشد. هرچند که رنگ اصلی تصویر دستکاری شده است اما تصویرِ حاصل بسیار خوب به نظر میرسد.
ساعت طلایی اشاره دارد به زمان گرفتن عکس. منظور از ساعت طلایی اولین ساعت طلوع و آخرین ساعت غروب خورشید میباشد. نوری که در این ساعت از خورشید تابیده میشود افکتی متفاوت و دراماتیک به عکس میدهد. در عکاسی، تصویر نهایی با توجه به زمانی از روز که عکس گرفته شده متغیر میباشد.
تنها تصور کنید دارید به یک تصویر سرشار از رنگ مینگرید. مطمئنا رنگ های واضحی همچون قرمزیِ گل های رز و سبزی چمن ها را مشاهده خواهید نمود. اما اگر افکت مادون قرمز را مورد استفاده قرار دهید، تصویری متفاوت به همراه رنگ هایی متفاوت مشاهده خواهید کرد. این همان شیوه ای است که برخی حیوانات جهان پیرامونشان را بدان گونه مشاهده میکنند.
یک عکاس با استفاده از یک روزنه دیافراگمِ باریک و سرعت شاتر طولانی میتواند تصاویر مناسبی از پرتوهای نور، ستاره ها و حتی مِه تهیه کند. این کار به منظور ایجاد مناظری رویایی و تهیه تصاویری از عناصر ثابت به همراه عناصر متحرکی که محو به نظر میرسند، استفاده میشود. در این روش معمولا تصاویر در نور اندک شب تهیه میشوند. همچنین از این افکت برای به تصویر کشیدن آب های جاری و مِه نیز استفاده میشود.
برای این افکت، منبع نور به منظور دستیابی به نتیجه ای شبح مانند درست پشت سر سوژه قرار میگیرد. شما میتوانید با این روش تصاویری با کنتراست بالا داشته باشید.
لازم به ذکر است که نام دیگر این افکت Contre-jour میباشد. این اصطلاح فرانسوی به معنای "در مقابل نور” میباشد. در این روش جزئیات حدفاصل سوژهی عکاسی و اَشکال پنهان میشوند. این افکت در عکاسی مناظر و طبیعت بسیار متداول میباشد و اغلب برای اضافه کردن حالتی دراماتیک تر و تشدید عناصر و نقوش محیط به صحنه ی مورد نظر استفاده میشود.
در صورتی که دوربینتان دارای لنز ماکرو باشد میتوانید این نوع تصاویر را تهیه کنید. در این روش میبایست در نزدیک ترین فاصله ای که ممکن است بر روی سوژه فوکوس نمایید. حتی چیزهای کوچک نیز میتوانند با استفاده از شیوه عکاسی ماکرو بزرگ به نظر یرسند و میتوان گفت این روش با تاکید بر روی جزئیاتِ چیزها، آن ها را بزرگتر نشان میدهد.
این افکت همچنین تحت عنوان Solarization نیز نامیده میشود. در این روش علت منحصر بفرد بود عکس ها در نواحی روشنی که تیره به نظر میرسند و نواحی تیره ای که روشن جلوه میکنند، میباشد. با اندکی دقت میتوانید در نواحی ای که دچار کنتراست شده اند خطی باریک را مشاهده نمایید. این اتفاق (افکت) هنگامی رخ میدهد که در تاریک خانه فیلمی دچار نوردهی بیش از حد شده باشد.
این افکت در این موارد مورد استفاده قرار میگیرد: هنگامیکه نور بیشتری در پس زمینه به نسبت پیش زمینه وجود داشته باشد، وقتی که بیش از اندازه به سوژه نزدیک هستید و نیز به هنگامیکه بر روی سوژه سایه افتاده باشد (یا حداقل قسمتی از آن دارای سایه باشد). در این مواقع برای روشن نمودن مناطقی که در سایه قرار گرفته اند میبایست با استفاده از فلاش نسبت به پر کردن آن بخش های تیره اقدام نمود. در عکس های پایین، پس زمینه به نسبت سوژه روشن تر میباشند. در زمانی که از فلاش به منظور روشن تر کردن پیش زمینه استفاده میشود حتی در صورتی که به پس زمینه نور تابیده شود باز هم کیفیت آن حفظ خواهد شد.
عکس هایی با این افکت از یک مجموعه رنگ تکفام قهوه ای استفاده میکنند که نمایی روستایی و دراماتیک به آن ها میبخشند. استفاده از این افکت باعث اضافه شدن گرما و زندگی به یک عکس میشود. تصاویر "سپیا” نسبت به همتاهای رنگی اشان عمیق تر و با جزئیات بیشتر دیده میشوند.
این افکت نمایی کلاسیک را از تصاویر به نمایش میگذارد. عکس های سیاه و سفید اولین عکس هایی بودند که در گذشته به آن ها دسترسی داشتیم اما امروزه از آن ها به منظور تاکید بیشتر بر جزئیات یک سوژه استفاده میشود.
www.seemorgh.com/culture
بیشتر بدانید : این عکس های بی نظیر کار استادان عکاسان هوایی هستند (قسمت2)
بیشتر بدانید : این عکس های بی نظیر کار استادان عکاسان هوایی هستند (قسمت1)
منبع: gooyait.com
مطالب پیشنهادی:
چطور از چهره عکاسی کنیم؟! (+عکس)
چگونه از کودک خوابیده عکسهای متفاوت و خلاقانه بیندازیم؟!!
10 راهکار ساده برای گرفتن یک عکس خوب!
چگونه از موضوعات ساده عکسهای زیبا بگیریم؟!!
گزارش تصویری: تاثیر فتوشاپ در زندگی مشترک!!