چرا «داوینچی» لبخندهای مرموز کشیده است؟
لبخند در تابلو «پرنسس زیبا» اثر لئوناردو داوینچی اخیرا موضوع بحث برخی از متخصصان آثار هنری شده است.

درمورد تابلو «مونالیزا» بیش از هر اثر هنری دیگری قلم‌فرسایی شده، بیش از هر اثر هنری دیگری از آن دیدن شده و بیش از هر اثر هنری دیگری از آن برای کشیدن تابلوهایی کمیک استفاده شده است.

با این همه متخصصان نقاشی معتقد هستند لبخند مرموز سوژه این تابلو فقط مختص این نقاشی نیست.
 
تابلو «پرنسس زیبا» که پیشتر از نقاشی معروف داوینچی کشیده شده نیز لبخندی مرموزی را نشان می‌دهد که با تغییر زاویه دید، حالت آن تغییر می‌کند.
 
به گفته متخصصان داوینچی پیش از آنکه از تکنیک خود (تغییر حالت چهره نقاشی با تغییر زاویه دید) در معروف‌ترین و مرموزترین اثر خود استفاده کند، در تابلوهای کمتر مشهور خود آن را به کار برده بود تا ضعف‌هایش را رفع کند.
 

وقتی از روبرو به تابلو «پرنسس زیبا» نگاه کنی، گوشه‌های لب‌ها رو به پایین هستند اما با تغییر زاویه، گوشه‌های لب‌ها رو به بالا حرکت می‌کنند و تنها وقتی بطور زاویه‌دار به تابلو نگاه کنید متوجه لبخند سوژه می‌شوید، و این درست شبیه کاری است که داوینچی در تابلو «مونالیزا» هم انجام داده است.
 
گفته می‌شود سوژه تابلو «پرنسس زیبا» داوینچی بیانکا سفورزای 13 ساله دختر لودویکو سوفرزا دوک میلان پیش از ازدواجش با فرمانده ارتش میلان است. این پرنسس چند ماه پس از ازدواج فوت کرد، احتمال می‌رود دلیل مرگ او اختلال‌های بارداری بوده باشد.
 
 
الساندرو سورانزو، استاد روانشناسی دانشگاه هالام شفیلد که یکی از نویسندگان تحقیق جدیدی درمورد داوینچی است، گفت: «نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که در تابلو «پرنسس زیبا» تاثیر «توهم شیوه-نگاه» وجود دارد. البته جای این سئوال باقی است که آیا داوینچی هنگام کشیدن این تابلو از این تاثیر آگاه بوده یا خیر، چراکه او در تابلو «مونالیزا» به کمال در این تکنیک می‌رسد.»
 
مایکل پیکارد، دیگر نویسنده این مقاله که در دانشگاه ساندرلند تدریس می‌کند، افزود: «با توجه به اینکه داوینچی از اوضاع متشنج دربار میلان باخبر بوده، عجیب نیست که خواسته با این تکنیک ناآرامی ذهنی پرنسس را نشان دهد. او سعی داشته جوانی این دختر و گذارش به زنانگی را در تابلو نشان دهد.»
 
تابلو «مونالیزا» 500 سال سن دارد و یکی از محبوب‌ترین تابلوهای موزه لوور پاریس است. این تابلو چهره لیزا ژرداردینی اهل فلورانس را نشان می‌دهد. در موزه لوور شش هزار تابلو به دیوار است اما 90 درصد مردم برای دیدن این اثر به لوور می‌روند.
 
باستان‌شناسان اکتبر سال گذشته دو اسکلت در منطقه توسکانی ایتالیا پیدا کردند و احتمال می‌دهند یکی از آنها متعلق به لیزا ژرداردینی باشد. مدتی بعد از این کشف نیز، بنیادی در سویس از تابلویی رونمایی کرد که ادعا می‌شد نسخه اولیه تابلو «مونالیزا» بوده است.
 
این تابلو که «ایزل‌ورث مونالیزا» نام گرفته در ژنو به نمایش عمومی درآمد، اما بعد از مدتی مشخص شد این تابلو حداقل 10 تا 12 سال زودتر از تابلوی اصلی کشیده شده است.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
«میترا حجار» سوار بر ترک موتور «محمدرضا فروتن»
برگزاری جشن عقد با حضوز «نیوشا ضیغمی» و همسرش
13 فیلمی که از جشنواره خط خوردند + خلاصه داستان
سبیل نیچه‌ای، افه روشنفکری یا جریان سیال فرهنگی؟!
بزرگداشت نابغه‌ای هنرمند که سواد خواندن و نوشتن نداشت!