موزه «لوور» پربازدیدترین موزه جهان در سال 2012 + جدول پربازدیدها
حدود 10 میلیون نفر در سال 2012 از موزه لوور در فرانسه بازدید کردند. همچنین ژاپنی‌ها رکورد پربازدیدترین نمایشگاه سال 2012 را از آن خود کردند...

تحقیق سالانه نشریه «آرت نیوزپیپر» نشان می‌دهد که سال گذشته میلادی 9.7 میلیون نفر از موزه لوور در فرانسه بازدید کرده‌اند که این رقم یک میلیون نفر بالاتر از بازدیدکنندگان این موزه در سال 2011 است.
 
موزه هنر متروپالیتن نیویورک نیز دومین موزه هنری پربازدید سال است و جایگاه سوم تا پنجم این فهرست در اختیار موزه‌های لندن است.
 
پربازدیدترین نمایشگاه سال 2012 نیز نمایشگاه «اساتید قدیم هلندی» بود که در موزه هنر متروپالیتن توکیو برپا شد. این نمایشگاه از ژوئن تا سپتامبر 2012 برگزار شد و نمایش آثاری مثل «دختری با گوشواره مروارید» اثر سال 1665 ورمیر روزانه 10 هزار و 500 نفر را به این موزه کشاندند.
 
موزه لوور از سال 2007 تا کنون پربازدیدترین موزه هنری دنیا بوده و امسال افزوده شدن بخش هنرهای اسلامی موجب اشتیاق بیشتر بازدیدکنندگان برای سر زدن به این موزه شد. بخش هنرهای اسلامی موزه لوور بزرگترین محل نمایش آثار هنری اسلامی در اروپا است. در این بخش حدود 3000 اثر هنری اسلامی به نمایش درآمده‌اند که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به قرن هفتم میلادی است.
 
این درحالی است که دومین موزه پربازدیدکننده سال، موزه متروپالیتن در نیویورک بود که 6.1 میلیون نفر بازدیدکننده داشت (100 هزار نفر بیشتر از رکورد سال قبل این موزه). به گفته مسئولان این موزه با افتتاح بخش هنر اسلامی متروپالیتن، آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه رشد چشمگیری داشته است.
 

به گفته خاویر پِز، معاون سردبیر نشریه «آرت نیوزپیپر»: «دلیل این استقبال علاقه و دغدغه مردم به دانستن درمورد کشورهای اسلامی و ارتباط ما با این کشورهاست. این نمایشگاه‌ها نشان می‌دهند اسلام چه کمک بزرگی به تمدن بشر کرده است.»
 
موزه‌های بریتانیایی سال گذشته به لطف برپایی المپیک در لندن با افزایش نرخ بازدیدکندگان روبرو شدند. موزه «تیت مدرن» با برپایی نمایشگاه آثار دمین هرست، هنرمند جنجالی با 5.3 میلیون نفر بازدیدکننده در مقام چهارم ایستاد. «تیت مدرن» سال 2011 4.8 میلیون نفر بازدیدکننده داشت.
 
«نشنال گالری» هم در رتبه پنجم قرار گرفت.
 
یک اتفاق جالب
اما نکته جالب در سال گذشته این بود که هیچکدام از 20 نمایشگاه پربازدیدکننده سال در موزه‌ها یا گالری‌های پربازدیدکننده برپا نشده بودند. نام شهر توکیو در این فهرست 20تایی دوبار آمده است؛ یک بار برای نمایشگاه آثار اساتید قدیم هلندی و یک بار هم برای نمایشگاه هنر اروپایی.
 
نام مرکز هنری «بانکو دو برزیل» در شهر ریو نیز سه بار در این فهرست آمده است. نمایشگاه «آمازون: چرخه مدرنیته» با هفت هزار و 928 بازدیدکننده در روز، دومین نمایشگاه پربازدیدکننده سال بود. نمایشگاه «Still Being» آنتونی گورملی با شش هزار و 909 نفر بازدیدکننده در روز و «هند» با شش هزار و 347 بازدیدکننده در روز دیگر نمایشگاه‌های پربازدیدکننده این موزه بودند.
 
نمایشگاه نقاشی‌های قرن نوزدهم ایتالیا در موزه «آرمیتاژ» در سن پترزبورگ سومین نمایشگاه پربازدیدکننده سال با هفت هزار و 747 بازدیدکننده در روز بود.
 
در لندن نمایشگاه «تصویر بزرگ‌تر» دیوید هاکنی در «آکادمی سلطنتی هنر» که در آن آثار بسیار بزرگ روی بوم و یک آی‌پاد به نمایش درآمد با هفت هزار و 512 بازدیدکننده در روز، پنجمین نمایشگاه پربازدیدکننده سال بود.



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



مطالب پيشنهادي:
بازیگر «مریم مقدس» از ایران رفت
«مهناز افشار» مچ جیگر را گرفت! + عکس
حراج «نامه‌» خودکشی «مرلین مونرو» در آمریکا + تصاویر
بازیگر فیلم‌های «هری پاتر» درگذشت + عکس
عکس‌های تازه منتشر شده از «مریلا زارعی» و نوزادش در فیلم «چ»