نمایشگاه جدید هنرمندی که بر صورتش شعر می‌نویسد! + عکس
این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاهی است که آثار ده سال اخیر این عکاس و فیلم‌ساز ایرانی-آمریکایی را به نمایش خواهد گذاشت، آثاری که تا به حال در هیچ موزه و گالری به نمایش در نیامده‌اند.
 
نمایشگاه جدید هنرمند ایرانی-آمریکایی «شیرین نشاط» درموسسه هنری دترویت آمرکیا به نمایش گذاشته خواهد شد.

شیرین نشاط که همواره به خاطر عکس، فیلم و چیدمان‌های سیاسی‌ و جنسی‌اش شناخته می‌شود، در این نمایشگاه نیز از سوی نهادهای مختلف امریکایی حمایت می‌شود.


این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاهی است که آثار ده سال اخیر این عکاس را به نمایش خواهد گذاشت، آثاری که تا به حال در هیچ موزه و گالری به نمایش در نیامده‌اند.

شیرین نشاط متولد ۱۳۳۶ شهر قزوین است. او در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیای برکلی به تحصیل هنر پرداخت. او در طول دهه ۸۰ میلادی مدیر شرکت نمایشگاه هنر و معماری نیویورک بود.

او برندهٔ تندیس شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز به عنوان بهترین کارگردان به‌خاطر فیلم زنان بدون مردان است.


در سال ۲۰۰۱ فلیپ گلاس (Philip Glass) آهنگساز معاصر آمریکایی از او خواست فیلمی بسازد که او برای آن آهنگ بسازد. او تحت تاثیر مشاهده تصاویر تلویزیونی برخوردهای فلسطینی‌ها و سربازان اسرائیلی، فیلم رنگی یازده و نیم دقیقه‌ای گذرگاه خمیده (passage)، را ساخت که با موسیقی گلاس همراه شد. در همین سال او چیدمان سیاه و سفید ویدیوئی دیوانه (possessed) را دربارهٔ جدایی و شور، و نبض (Pulse) را در بارهٔ هویت‌های خصوصی و عمومی ساخت. از آثار دیگر او می‌توان از یک اثر تلفیقی بر مبنای منطق‌الطیر عطار، نام برد.

آثار او دارای ریشه بومی از زندگی و جامعه ایران است و به‌ویژه آثار فراوانی پیرامون زندگی و موقعیت زنان ایرانی خلق کرده‌است.[۱] او در آثار خود از نقوش زنانه که زنان ایرانی با آن‌ها تأثرات روحی‌شان را به صورت شعر بر کف دست و پای خود نقش می‌کنند استفاده می‌کند



تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ

 

مطالب پیشنهادی:
عسل بدیعی در قاب تصاویر به یادماندنی + عکس‌ها
انتقاد شدید لحن از «پایتخت» در صحن علنی مجلس!
بهرام رادان خطاب به «عسل بدیعی»: سلام من را به خسرو شکیبایی برسان
گزارش تصویری: بغض و اشک‌های بی پایان دوستداران «عسل بدیعی»
وداع پسر با مادر؛ بدرقه «عسل بدیعی» به سوی خانه ابدی