دردسرهای یک اثر تقلبی از هنرمند ایرانی در حراج جهانی + تصاویر
صادق تبریزی نقاش و خوش‌نویس ایرانی و از پیشگامان سبک نقاشی-خط که سابقه دوستی و همراهی چندین ساله با زنده‌یاد فرامرز پیلارام را داشته است، در خصوص ارائه تابلوی پیلا‌رام به چهاردهمین حراج کریستی مواردی را مطرح کرده است.
 صادق تبریزی نقاش و خوش‌نویس ایرانی و از پیشگامان سبک نقاشی-خط که سابقه دوستی و همراهی چندین ساله با زنده‌یاد فرامرز پیلارام را داشته است، در خصوص ارائه تابلوی پیلا‌رام به چهاردهمین حراج کریستی مواردی را مطرح کرده است.

صادق تبریزی اظهار داشت: به یاد دارم در سال 43 من و زنده یاد پیلارام به همراه یکی دیگر از دوستان در دفتر معماری‌مان در تهران نشسته بودیم، یکی از شاگردان پیلارام که به نظرم باید در حال حاضر حدود 70 سال داشته باشد، تابلویی را شبیه به آثار وی کشیده بود، که پیلارام از این کار او به شدت عصبانی شد و تابلو را پاره کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق در اوایل دهه 40 افتاد و من فکر می‌کنم تابلوی تقلبی ارائه شده در حراج کریستی چهاردهم همان اثر باشد، که احتمالا شاگرد پیلارام تکه‌های آن را به هم چسبانده است.

این هنرمند در ادامه اظهار داشت: البته شاگرد پیلارام نمی‌دانست که یکی از بخش‌های تابلوهای او امضای آنهاست که شاگرد پیل‌آرام آن را به شکلی دیگر بر روی کار آورده بود.

تبریزی با اشاره به اتهامات وارد شده به فرزند مرحوم پیلارام تاکید کرد: می‌گویند فرزند مرحوم پیلارام در هنگام مرگ پدرش دو سال بیشتر نداشت و چیزی به یاد ندارد، اما خود من تمام کارهای پیلارام را در سال‌های بعد، از طریق او جمع آوری کردم و حتی پنج سال پیش نیز نمایشگاهی با حدود 150 اثر از زنده یاد پیل آرام برپا کردم.

وی ادامه داد: علی پیلارام فرزند زنده یاد فرامرز پیلارام در جریان تمام کارهای پدرش است و بر روی آنها مطالعه دارد و با بسیاری از اساتید در مورد پدرش صحبت کرده و اطلاعات زیادی را به‌دست آورده است.

تبریزی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده توسط چند نفر از کارشناسان درباره اصیل بودن تابلوی مرحوم پیلارام گفت: اگر این کار تقلبی به فروش می‌رسید، مبلغ هنگفتی ضرر نصیب خریدار آن می‌شد. مطمئن باشید بازار فروش آثار پیلارام دچار مشکل نخواهد شد و اگر کارهای اصیل او را در جایی ارائه شود، خریداران و علاقه‌مندان با قیمت‌های بالا آنها را خریداری می‌کنند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: حتی دختر زنده یاد پیلارام تِز دانشگاهی خود را درباره کارهای پدرش نوشته بود و در این راه با 15 نفر از اساتید بنام هم‌چون پرویز تناولی، آیدین آغداشلو،‌ جواد مجابی‌، کریم امامی، مسعود عرب‌شاهی و... مصاحبه کرده بود که در تمام این مصاحبه‌ها علی پیلارام همراه خواهرش بوده است.

تبریزی تاکید کرد: در بین اظهارات مطرح شده، آیدین آغداشلو به صورت بی طرفانه و دقیق به این مساله نگاه کرده است. ایشان مواردی را کارشناسانه بیان کرده که از روی انصاف است.

وی با اشاره به موارد مطرح شده درباره شکایت مجموعه‌دار صاحب تابلوی پیلارام در حراج کریستی چهاردهم گفت: اتفاقا اگر مجموعه‌دار از ما شکایت کند، بسیار خوشحال می‌شویم، چون با این کار رسوایی خودش را رقم می‌زند. اصلا چرا اسم شاگرد پیلارام که گفته می‌شود تابلو از وی خریداری شده را مطرح نمی‌کنند. چرا تا کنون ادعای خسارت نکرده‌اند؟

تبریزی همچنین خاطرنشان کرد: برخی عنوان می‌کنند که این ماجرا به هنر ایران لطمه زده است، ولی مطمئن باشید اگر این موارد مطرح نمی‌شد به خریدار تابلو که آن را با قیمت بالا می‌خرید لطمه جدی وارد می‌شد.

این هنرمند همچنین به صحبت‌های یکی از کارشناسان درباره این اثر نیز اشاره کرد و گفت: این خانم که ادعای کارشناسی می‌کنند حرف‌های کارشناسانه نمی‌زنند. ایشان در کل مصاحبه خودش فقط ناسزا گفته‌ و دلیلی مبنی بر رد تقلبی بودن تابلو نیاورده است. دشنام دادن که کار کارشناسی نیست. ایشان دلیلی مبنی بر تقلبی نبودن کار نیاورده، در حالی که پسر مرحوم پیلارام دلایل زیادی را مبنی بر تقلبی بودن اثر ارایه کرده است.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید اگر پسر زنده‌یاد پیلارام چیزی نمی‌گفت، به پدرش خیانت کرده بود. اگر کسی بداند که یک کار تقلبی به حراجی کریستی وارد شده است و آن را رسوا نکند، حسادت و تنگ نظری کرده است؟ متاسفم که برخی از مدیران ما تا این اندازه سطح تفکر پایینی دارند. این کار افشاگری و رسوا کردن آدم‌های دروغ‌گو بود و کمک کردن به کسی که می‌خواست این تابلو را به اسم یک تابلوی واقعی بخرد.

تبریزی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره حراجی کریستی خاطرنشان کرد: این موسسه و موسسات دیگری چون ساتبی و بونامز محموله‌هایی از آثار هنری را که معمولا به صورت قاچاق به دیگر کشورها وارد می‌شوند، با قیمت‌هایی چندین برابری به فروش می‌رسانند. حتی در برخی از موارد کسانی با حراجی تبانی می‌کنند تا از کل فروش آن درصدی را کسب کنند.

این هنرمند اظهار داشت: در دوره‌های اخیر تعدادی از نقاشان تازه‌کار را به حراجی کریستی می‌برند و به همین خاطر نقاشان اصیل به مرور در حال حذف شدن از چرخه این حراج هستند.

تبریزی تصریح کرد: این‌ها مافیای هنر هستند که در حال غارت کردن آثار هنری ایران هستند.

وی همچنین به دوره مدیریت علیرضا سمیع‌آذر در موزه هنرهای معاصر نیز اشاره کرد و گفت: در طول هفت سالی که ایشان مدیر بود، قدم‌های مثبتی برای هنر ایران برداشت، اما پس از آنکه از وزارت ارشاد خارج شد، به مسیر دیگری کشیده شده است.

این هنرمند در عین حال به موضوع دیگری اشاره کرد و افزود: یک هنرمند واقعی هیچ گاه برای خرید اثرش التماس نمی‌کند. برای نمونه ونگوک در طول عمرش بیش از هزار تابلو خلق کرد اما هیچ‌گاه به کسی نگفت آنها را از من بخرید. هنرمند واقعی حتی اگر از گرسنگی هم بمیرد، برای فروش اثرش به کسی التماس نمی‌کند.

علی پیلارام فرزند مرحوم فرامرز پیلارام نیز طی نوشتاری بر تفاوت‌های امضای واقعی و آنچه که در این تابلو ارائه شده پرداخته است:

« به دلایلی بسیار این اثر نمی‌تواند مربوط به فرامرز پیلارام باشد.

1.تمامی آثار پیلارام هرگز امضای آن در بالای اثر نبوده و چنانچه تابلو وارونه چاپ شده باشد، باز هم محل امضا درست نیست.

(در گوشه راست پائین تابلو) بسیار کوچک چسبیده به انتهای پایین اثر و حقیرانه است در حالیکه در این دوره آثار پیلارام همواره امضا های دایره، نام پیلارام درون آن مانند (لوگو)قرار گرفته و در

محل مناسبی از تابلو جا دارد و حتی به منزله یک موتیف کاملا مشخص از خود اثر می‌باشد.

2.مهری که در این تابلو بکار رفته بسیار بزرگ ناهنجار و بی معنی است و انتخاب آن با سلیقه استاد پیلارام مطابقت ندارد. ضمنا کلیه مهرهایی که استاد در آثار خود بکار برده است نزد خانواده نگهداری می‌شود و این مهر در میان آنها نیست.


نمونه امضای واقعی فرامرز پیلارام

3.ترکیب بندی اثر بسیار زشت و اجرای آن بسیار ضعیف و با آثار استاد پیلارام فاصله بسیار دارد.

4.رنگ قرمز و لاجوردی در میان اثر ناشیانه، نا مربوط و نا متجانس است و مطلقا با اثر هماهنگی ندارد و چنین رنگ‌هایی در این آثار پیلارام دیده نشده است.

5.جاعل مطلقا متوجه نشده که امضای پیلارام لوگوی نام خود اوست لذا با توجه به قرار گرفتن مهرها که شبیه تمبر است امضای اثر وارونه نوشته شده که جعلی بودن آن توسط همین یک اشتباه قطعی است . ضمنا با مشاهده امضای آثار خود هنرمند (مربوط به این دوره) خوانایی نام او بدون هیچ کم و کاست مشخص است در حالی که در اثر جعلی ،جاعل در گمراهی بوده و کاریکاتوری از امضای پیلارام ارائه کرده در واژه ای مانند (علی) در میان نقطه ها به چشم میخورد که به نظر میرسد جاعل ابدا فرم واقعی امضا را نفهمیده است.


امضای ثبت‌شده پیلارام در کریستی

جای بسی تاسف است که کارشناسان و مسئولین حراجی کریستی مرتکب چنین عمل مفتضحانه‌ای شده باشند.»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
http://www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
«امین حیایی» به جمع الناز شاکردوست و سحر قریشی پیوست
سیصد سینماگر ایرانی سال گذشته گرین کارت آمریکا گرفته‌اند! + صحبت سینماگران
روزهای پایانی روایت «الهه، الهام» در الهیه + عکس
مادر «ابوالفضل پورعرب» مرتب اشک می‌ریخت + عکس
هشدار جدی «آنجلینا جولی» به «جورج كلونی»!