عکس‌های زیبای عکاس آمریکایی از انقلاب 57 ایران
دیوید بارنت عکاس خبری مشهور امریکایی که پرتره کلوزآپ وی از رهبر انقلاب به عکس برگزیده نشریه تایمز در سال ۱۹۷۹ بدل شد در خلال حوادث انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به ایران سفر کرد. وی عکس های خود از حوادث این دوران را...
دیوید بارنت عکاس خبری مشهور امریکا یکی از عکاسانی است که حوادث بهمن ۱۳۵۷ را با دوربین خود ثبت و روایت مصوری از انقلاب ایران تهییه کرده است.
 
«دیوید بارنت» عکاس خبری مشهور آمریکایی که پرتره کلوزآپ وی از رهبر انقلاب به عکس برگزیده نشریه تایمز در سال ۱۹۷۹ بدل شد در خلال حوادث انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به ایران سفر کرد. وی عکس های خود از حوادث این دوران را بعدها در مجموعه ای با عنوان ۴۴ روز از زمان خروج شاه از ایران تا پیروزی انقلاب منتشر کرد.
 


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days1.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days2.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days3.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days14.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days15.jpg
این عکاس امریکایی از لحظات پر التهاب شاه ایران در روزهای منتهی به خروجش از ایران، خیابان های نا آرام تهران و جوانان خشمگین، جنایات رژیم پهلوی، ورود رهبر انقلاب به ایران، استقبال مردم از آیت الله خمینی در فرودگاه و خیابان ها و ده روز پس از آن تا پیروزی انقلاب را عکاسی کرده است. عکس های مجموعه «۴۴ روز در ایران» مجموعه ای از عکس های رنگی و سیاه و سفید است که در کنار زیبایی بصری به لحاظ تاریخی واجد ارزش و جذابیت ویژه ای است.

 او در زمینه‌های مختلفی از جمله خبری، اجتماعی، منظره، ورزشی و حتی علمی عکاسی می‌کند و به عنوان عکاسی که از هیچ ماموریتی دست خالی بر نمی‌گردد معروف است. جوایز متعدد دیوید بارنت شامل جایزه عکاس مجله سال از سوی Picture of The Year، World Press Photo و جایزه رابرت کاپا می‌شود، عکس‌های درخشان او جوایز بسیار دیگری را نیز تا کنون از مسابقات عکاسی سراسر جهان نصیب وی کرده‌اند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days4.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days16.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days5.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days6.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days7.jpg
نمایشگاه های زیادی از آثار بارنت به ویژه در دانشگاه و کالج های عکاسی و فوتوژورنالیسم بر پا شده که از آن میان می توان به نمایشگاه مهم "سنجش زمان" که در چندین دانشکده و کالج ژورنالیسم برگزار شد اشاره کرد. در یک دوره یک ماهه از این نمایشگاه در مدرسه ژورنالیسم iu ۵۰ عکس از عکس های بارنت مربوط به جنگ ویتنام،انقلاب ایران،رقابت های المپیک و سیاست مداران واشینگتن به نمایش در آمد و خود بارنت نیز با حضور درمحل نمایش عکس ها به سخنرانی پرداخت.

بارنت در این نمایشگاه به دانشجویان یادآوری می کرد" سردبیر ها هنگام مشاهده و بررسی کارهای عکاسان جوان به دنبال استعداد و خلاقیت هستند نه داستان. آنها می خواهند ببینند شما به طور عمیق با یک سوژه چه می کنید ،این سوژه ممکن است مانند موضوع
افغانستان نباشد که هر کسی بتواند عکس های جالب و جذابی از آن تهیه کند."

بارنت با آنکه خود را عکاس ورزشی نمی دانسته اما در تابستان ۱۹۹۵ در پی ارجاع ماموریتی در مورد عکاسی از بازی های المپیک آتلانتا برای مجله تایم و آژانس contact تصمیم می گیرد به گفته خودش برای" یافتن راه های جدیدی برای ثبت اعجاز ورزش" تلاش کند. او در مقدمه عکس های ورزشی خود نوشته است" در حال حاضر تکنولوژی هر ساله با ارائه ابزار و ادوات جدید عکاسی به ما بیشتر کمک می کند ، امروزه دیگر هیچ اتفاقی چندان دور و دست نیافتنی نیست . لنزها بلند تر و سریعتر(والبته سنگینتر!) شده اند فیلم ها سریع تر و دارای گرین های بهتری شده اند و حتی دسترسی به سوژه ها در آن لحظه جادویی برای عکاسان ورزشی نزدیک و نزدیک تر شده است .

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days8.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days9.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days10.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days11.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days12.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/11/david-burnett-44-days13.jpg


عکاسان ورزشی به مدد تکنولوژی و ابزار و ادوات جدید به لحظه جادویی هماهنگی بدن ،کنش، کشش و احساس، نزدیک و نزدیک تر و در ثبت آن موفق تر شده اند. من برای آغاز کارم در این رقابت ها عکس های قدیمی را که چند دهه پیش از رویداد های ورزشی گرفته بودم بازبینی کردم تا ببینم آیا درس های جدیدی برای یادگرفتن از آنها وجود دارد یا نه؟ نگاه کردن به عکس های عکاسان خوب که در دوره های زمانی مختلف تهیه شده اند نیز اغلب آموزنده و الهام بخش است. ابزار و وسایلی که آنها مورد استفاده قرار می دادند در مقایسه با آنچه که ما امروزه استفاده می کنیم مقدماتی و ابتدایی به نظر می رسد و آنها در خلق عکس های بزرگ و ماندگار خود بر دید و قوه ابتکار خود تکیه می کردند تا ابزار مورد استفاده شان.

چیزی که در عکاسی ورزشی معاصر مرا آزار می دهد تلاش برای نزدیک کردن بیننده به رویداد، به قیمت از دست رفتن درک چگونگی و محل اتفاق آنست. من تصمیم گرفتم برای عکاسی از صحنه های ورزشی با جزییات بیشتر از لنزهای کوتاهتر و در عوض از فرمت medium استفاده کنم. در این سری عکس ها پس زمینه و مکان رویداد های ورزشی عناصر بسیار قوی و پر رنگی هستند و شما می توانید حضور آنها را در عکس های ورزشی من مشاهده کنید.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture



مطالب پیشنهادی:
احمدی نژاد چطور به مجری تلویزیون خط می‌داد؟ + ویدئو پشت صحنه
حاشیه‌های دیشب جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت
رضا عطاران، علی پروین و دخترش در نشست خبری «کلاشینکف» + تصاویر
اصغر فرهادی و دخترش در کاخ جشنواره فیلم فجر + تصاویر
تذکرات گشت ارشاد به پوشش خانم‌ها در کاخ جشنواره!!