یک برقکار تابلوهای پیکاسو را دزدید!!
این برقکار و همسرش متهم شدند که ۲۷۱ اثر هنری پیکاسو اعم از نقاشی پرتره و آبرنگ، طراحی و لیتوگراف را که در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۲ خلق شده اند، به سرقت برده‌اند.

برقکار پابلو پیکاسو که متهم بود آثار این نقاش اسپانیایی را بدون اجازه تصاحب کرده، از سوی دادگاه محکوم شده که این آثار را بازگرداند.

دادگاهی در فرانسه پیر لو گونک را به اتهام در اختیار داشتن اموال مسروقه مجرم شناخته و حکم داد که بیش از ۲۰۰ قطعه نقاشی از پیکاسو را که در اختیار دارد پس بدهد.

پیر لو گونک، ۷۵ ساله و همسرش، دانیل همچنین به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.

دو ماه پیش این برقکار و همسرش متهم شدند که ۲۷۱ اثر هنری پیکاسو اعم از نقاشی پرتره و آبرنگ، طراحی و لیتوگراف را که در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۲ خلق شده اند، به سرقت برده‌اند.

این آثار بیش از ۴۰ سال در اختیار این زوج در خانه‌شان در جنوب فرانسه بوده است. آنها مدعی بودند که این آثار را خود پیکاسو پیش از مرگش در سال ۱۹۷۳ به آنها داد.

این آثار که ده‌ها میلیون دلار ارزش دارد در اختیار بنیاد پیکاسو قرار می‌گیرد.

هنوز ارزش تقریبی این آثار مشخص نشده، اما پرتره دورا مار، معشوقه پیکاسو که در سال ۱۹۴۲ ترسیم شده، سال گذشته بیش از ۲۲ میلیون دلار فروخته شد.

بنیاد پیکاسو گفته بود که ادعای این زوج مسخره است و به همین دلیل از آنها به خاطر در اختیار داشتن غیرقانونی این آثار شکایت کرده است.

کلود، پسر پیکاسو گفته بود که پدرش هرگز این تعداد کار را به کسی نداده است.

پیر لو گونک در سال ۱۹۷۰ به عنوان برقکار و مسئول امور فنی خانه پیکاسو در جنوب فرانسه مشغول به کار شد. دانیل لو گونک می‌گوید که یاد دارد که همسرش با کیسه‌ای پر به خانه آمد و گفت پیکاسو آثارش را به آنها داده است.

این آثار که تاکنون به نمایش عمومی گذاشته نشده، دست نخورده در گاراژ لو گونک نگهداری می‌شد تا اینکه این زوج در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفتند تا تکلیف اموال‌شان را پیش از مرگ مشخص و بین فرزندان‌شان تقسیم کنند.

به گفته وکیل آنها، پیر لو گونک نگران سرنوشت این آثار پس از مرگش بود. در سپتامبر ۲۰۱۰ او به پاریس رفت تا اصالت این آثار را تایید کند اما پس از آنکه کارشناسان اصالت این آثار را تائید کردند، پلیس این زوج سالمند را به ظن در اختیار داشتن اموال مسروقه بازداشت کرد.

در میان این آثار یک نقاشی آبرنگ مربوط به مجموعه «دوره آبی» و ۹ نقاشی دوره کوبیسم او دیده می‌شود که تخمین زده می‌شود حدود ۳۰ میلیون یورو ارزش داشته باشند.

همچنین پرتره اولگا، همسر اول این نقاش سرشناس هم در این مجموعه است.

آقا و خانم لو گونک بلافاصله پس از بازداشت بدون تفهیم اتهام آزاد شدند و هشت ماه بعد پس از تکمیل تحقیقات رسما متهم شدند.

دادستان برای این زوج درخواست پنج سال حبس کرده بود.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com