عکس‎های دیده نشده از جنگ تحمیلی!
عکاسی که شاهد بسیاری از اتفاقات هشت سال دفاع مقدس بوده، از سه سال پیش پروژه‌ای را آغاز کرده که هدفش به تصویر کشیدن امروز چهره‌هایی است که حماسه‌های سال‌های دفاع را رقم زدند.

تصاویر یک عکاس از جنگ

27ساله بود که دوربینش را برداشت و راهی خرمشهر شد تا عکاسی کند، فکرش را هم نمی کرد که جنگ 8 سال طول بکشد و او هم 8 سال تمام از این محور عملیاتی به آن محور عملیاتی برود، جنوب، غرب، کویر، هور، کوه، حلبچه، شرق بصره و...هرجا که خبری بود و عملیاتی و اتفاقی او هم با دوربینش حاضر بود.

جنگ تمام شد و سعید صادقی هم برگشت سر خانه زندگی‌اش، اما آن روزها و آن آدم‌ها رهایش نکردند، زمان گذشت، 10 سال، 20 سال، 30 سال و ...دوباره دست به کار شد، این بار 60 سال داشت و موهایش سفید شده بود، اما نگاهش و قاب دوربینش مثل همان وقت‌ها دنبال جاودانه کردن لحظات بود.

این بار سعید صادقی  به جای خاکریز و هور و کوهستان و سنگر، راهی خانه ها شد، از سیستان و بلوچستان گرفته تا بندر عباس و خرمشهر و ورامین. خانه به خانه هرجا که ردی از رزمنده ای می‌یافت به سراغش می رفت. عکس‌هایی را که سه دهه‌ی پیش گرفته بود با حال و روز امروز آن آدم‌ها تطبیق می داد تا دیروز و امروز آدم‌هایی را به تصویر بکشد که دین بزرگی به گردن همه‌ی ما دارند. آدم‌هایی که بدون هیچ چشمداشتی دل به دریا زده بودند تا از وجب به وجب این خاک دفاع کنند.

برنامه‌اش را خودش ریخته بود، اول عکس ها را گلچین می‌کرد با وسواس و دقت همیشگی اش، بعد عکس‌ها را در خبرآنلاین منتشر می‌کردیم، لحظه به لحظه پیگیر بود ببیند که مخاطبان خبرآنلاین چهره‌ای را شناسایی کرده‌اند، آدرسی شماره تماسی گذاشته اند، اوایل کار ما هم باورمان نمی شد که این جستجو در دنیای مجازی و واقعی نتیجه بدهد، اما داد، اولین نفر که پیدا شد، چشمهایش برق می‌زد، تا شماره را گرفت، قرار را گذاشت و دوربین به دست به دیدار آدم‌هایی رفت که سال‌های سال در زل زده بود به تصاویرشان.


تا امروز که سه سال از آغاز جستجویش می گذرد 27 رزمنده‌ را پیدا کرده، برخی شهید شده بودند، برخی جانباز بودند، برخی هم با خاطرات آن‌سال ها در گوشه ای از این آب و خاک به سختی روزگار می‌گذراندند.

حالا دوباره دست به کار شده، دوباره می‌خواهد از همه‌ی کسانی که این تصاویر را می‌بینند بخواهد که خوب به این چهره‌ها نگاه کنند، کسی را اگر شناختند به صورت تلفنی  او را در جریان بگذارند تا کار بزرگش به ثمر برسد.

سعید صادقی این بار چهار عکس را در اختیار ما گذاشته از جوانان و نوجوانان آن‌سال‌ها.

کاربران محترمی که از نام و نشانی رزمندگان این عکس‌ها اطلاعاتی در دست دارند، از  راه زیر می توانند ما را آگاه سازید:


با شماره تلفن‌های 64 - 88939560داخلی 213 و 214 تماس بگیرند.

تصویر یک: بهمن سال 1362، جزیره‌ی شمالی مجنون کنار رود دجله

تصویر یک: بهمن سال 1362، جزیره‌ی شمالی مجنون کنار رود دجله

15-9-23-133682_copy_copy.jpg

تصویر دو: خیابان 40 متری خرمشهر سال 1359

15-9-23-1338433_copy.jpg

تصویر سه : بهمن 1365 عملیات کربلای 5 کانال منطقه‌ی دوئیچی


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir