با اطمینان نمی‌توان گفت كه این عكس‌ها نقاشی یا عكس‌اند، كلا‌سیك‌یا معاصراند، واقعی یا جعلی‌اند؛ اما به جرأت می‌توان گفت كه این عكس‌ها بسیار زیبایند...
 
امریكایی قدیمی شارون كر
با اطمینان نمی‌توان گفت كه این عكس‌ها نقاشی یا عكس‌اند، كلا‌سیك‌یا معاصراند، واقعی یا جعلی‌اند؛ اما به جرأت می‌توان گفت كه این عكس‌ها بسیار زیبایند.

امریكایی قدیمی عنوان نمایشگاهی در گالری یانسی ریچاردسون 1 واقع در نیویورك است كه این عكس‌ها در آن به نمایش درآمدند. آخرین عكس‌های شارون كر2 در ادامه جستجوهای پیشین وی درباره رابطه میان نقاشی و عكاسی، اصل‌ها و اقتباس‌ها ساخته شده‌اند. این آثار بر پایه نقاشی‌های طبیعت بیجان اوایل قرن نوزدهم و بویژه، آثار رافائل پیل3 شكل گرفته‌اند. امریكایی قدیمی بازگوكننده وجوهی از بازنمایی، تقلید هنری و حافظه و تاریخ هنراند، همان طور كه عكاس خود بیان می‌كند: “معنای این عكس‌ها همانجایی خلق می‌شود كه از وجود فاصله‌ها می‌گوید: فاصله میان نقاشی و عكاسی، میان نقاشی و نور، میان گذشته و اكنون، میان اصالت و فقدان آن.” كر اساساً دانش‌آموخته نقاشی است كه جاذبه‌ای میان دوگانگی تصویرگرایی نقاشانه و واقع‌گرایی عكاسانه را برقرار نموده و عمل رایج نقاشی كردن از روی عكس را وارونه كرده است. در امریكایی قدیمی، كر، واقعیت نقاشی‌های طبیعت بیجان را در زمانه‌ای پیش از اختراع عكاسی، ساختارشكنی كرده است.

در ادامه، مجموعه‌های پیشین او، با عنوان تی‌باد4، بر پایه نقاشی از مناطق سواحلی واین تی‌باد بود. او در جستجوی موضوعی نمادین، تصویرسازانه و فارغ از شبیه‌سازی عكاسانه بود و علا‌قه‌اش به پیل، اولین نقاش امریكایی طبیعت بیجان، پس از عزیمت وی به منطقه تاریخی هادسن ولی5 اتفاق افتاد و مقارن با كشف كاتالوگی بود كه به اولین نمایشگاه طبیعت بیجان‌هایش اختصاص داشت.

پس از گذشت یك سال كر خود را وقف تحلیل وسواسانه كار پیل و بررسی دقیق جهان‌بینی اوایل قرن نوزدهمی او كرد. مطالعه‌ای نه برای یادگیری سبك هنری وی، بلكه همچنان كه خود می‌گوید: “جهان‌بینی او، قهرمان‌پروری را به خاطر علا‌قه به جهان فیزیكی رد می‌كند و اصلی روان‌شناختی را در رویكرد صمیمانه به فضا به دست می‌آورد.” بر خلا‌ف مجموعه تی‌باد، كر، نقاشی‌های بخصوصی را كپی نكرده است. او تلا‌ش كرده است تا سبك پیكتورئالیستی هنرمند را به دست آورد. وی برای رسیدن به درك دقیق نقاشی‌های پیل، آنها را از نظر موضوع، تركیب‌بندی، رنگ‌بندی، نور و اندازه، جزء‌به‌جزء تحلیل می‌كند، سپس برای خلق آثاری جدید، به كنش هنری اقدام می‌نماید.

در ضمن، كر با سرمایه شخصی به ایجاد باغ و احیای گلخانه متروكی اقدام نموده و برای كشت میوه‌ها و سبزیجات تحقیق كرده و حتا ظروف شیشه‌ای، چینی و كاردوچنگال اصیل همان دوره را به دست آورده است. خلق دوباره نوری كه در نقاشی‌های پیل یافت می‌شود، نكته مهمی برای موفقیت این تصاویر به شمار می‌رود. كر از طریق رسانه عكاسی نوری را خلق می‌كند كه ضرب قلم رنگ سفید در نقاشی را تقلید می‌كند. رنگی كه نقاش برای ایجاد نور سرزنده سطوح براق یا برای خطوط محیطی ظروف شیشه‌ای به كار می‌برد.

 
 
كر در نیواورلئان به دنیا آمد و در جورجیا رشد یافت. او دارای مدرك كارشناسی نقاشی از دانشگاه جورجیا و كارشناسی ارشد عكاسی از دانشگاه ییل است. وی نمایشگاه‌هایی را در موزه گوگنگهایم، موزه هنر معاصر، موزه شانگهای و موزه پوشكین مسكو برپا داشته است.
 
 
 
 


 پی نوشت
1. Yancey Richardson Gallery.
 2. Sharon Core.  
 
3-  Raphael Peale (1814-1774)؛ نقاش سرشناس امریكایی كه به عنوان بنیان‌گذار نقاشی طبیعت بیجان شناخته شده است. او در زمانی خود را وقف این نوع از نقاشی كرد كه طبیعت بیجان تنها برای تازه‌كارها و غیرحرفه‌ای‌ها به كار می‌رفت. طبیعت‌های بیجان پیل غالباً با نوعی سودازدگی ظریف همراه هستند كه زندگی و هنر وی را بیان می كند. وی یك الكلی بود كه از اثرات آرسنیك و سم جیوه در كارگاه پدرش آسیب دیده بود، و به همین دلیل در پنجاه‌ویك‌سالگی در گذشت.
4. Theibaud.
5. Hudson Valley. 

 
 
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس/ زیبا مغربی
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
تئو یانسن را با مجسمه‌های متحرک جالبش بشناسید!+تصویر
هنرمندی با پوسترهای به‌یادماندنی
 عکسهایی بسیار حیرت‌انگیز!!(2)
بهترین پوسترهای تاریخ سینمای جهان (3)
نقاشی‌های کودکانه‌ استاد از جن‌های مهربان!