امسال به جز هنرمندان ایرانی، هنرمندانی از بنگلا‌دش، پاكستان و تركیه در كارگاه‌ها شركت كرده‌اند. به علت وسعت برنامه‌های امسال فرهنگسرای نیاوران...
 

هر سال، مقارن با فراسیدن ایام دهه فجر، تهران میزبان جشنوارههای تئاتر، سینما، موسیقی و شعر است. جای خالی هنرهای تجسمی این بار مدیران فرهنگی را به صرافت انداخت كه هنرهای تجسمی نیز در یادمان فجر شركت داشته باشد، سنتی كه از 1358 تا كنون به شكل پراكنده از طرف نهادهای فرهنگی گرامی داشته شده است. اینبار معاونت تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصمم شد تا در سیامین سالگرد انقلاب این رخداد به وقوع بپیوندد.

محمود شالویی نیز راساً برگزاری این جشنواره را مدیریت كرد تا بالاخره در 12 بهمن 1387، نخستین جشنواره تجسمی فجر آغاز به كار كرد.

محمدحسین صفار هرندی، در پیامی كه به توسط مشاورش محمدحسین نیرومند در روز افتتاحیه قرائت شد، ضمن پاسداشت این تولد خجسته و جای خالی این مهم به همت معاونت هنری و تجسمی، یادآور شد: “امیدوارم با تلاش مضاعف و توكل بر خداوند بزرگ این مهمان نورسیده جایگاه و اعتبار درخور خویش را پیدا كرده و در كمال رونق و جذابیت، منشأ خیر و بركات بیشتر و اقبال فرهیختگان در موزه هنرهای تجسمی كشور باشد.”

محمدحسین ایمانی خوشخو- معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- از امكان برپایی این جشنواره در كنار دیگر جشنوارههای فجر ابراز خرسندی كرد. وی معتقد است حق هنر و هنرمندان تجسمی تاكنون به طور شایستهای ادا نشده است و برای اثبات این مدعا گفت: “بودجه حمایتی بخش تجسمی تنها دومیلیارد تومان است، در حالی كه سینما بودجهای سیمیلیارد تومانی در اختیار دارد. این در حالی است كه- طبق آخرین آمار موجود در كشور- بیشترین تعداد هنرمندان كشور در حوزه تجسمی فعالیت دارند و در سه دهه انقلاب نزدیك به هفتصد جایزه معتبر را از جشنوارههای جهانی به ایران آوردهاند.”

محمود شالویی سخنران بعدی این مراسم در حضور هنرمندان وعده داد كه: “برگزاری جشنواره تجسمی فجر به منزله نادیده گرفتن دوسالانههای تخصصی نیست و دوسالانهها همچنان با قوت به كار خود ادامه میدهند. اما، جشنواره فجر از همه آنها بزرگتر است.”

دبیر امسال جشنواره فجر - غلامعلی طاهری - درباره بخشهای جنبی این دوره گفت: “همایش فجر با حضور ده كارشناس و صاحبنظر ایرانی، فرانسوی، آلمانی و استرالیایی طی چهار روز برگزار شد. مدیریت این همایش را دكتر حسینیراد بر عهده داشتند. همچنین دو كارگاه نقاشی در اطراف موزه خواهیم داشت.”

امسال به جز هنرمندان ایرانی، هنرمندانی از بنگلادش، پاكستان و تركیه در كارگاهها شركت كردهاند. به علت وسعت برنامههای امسال فرهنگسرای نیاوران، مجموعه فرهنگی آزادی و خانه هنرمندان در كنار موزه هنرهای معاصر به نمایش آثار فجر اختصاص پیدا كردهاند، به گونهای كه بعضی از برنامههای از پیش تعیین شده قبلی را برای این ایام لغو كردند و در حدود یك ماه در خدمت مركز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد قرار گرفتند.

مسئولین برگزاری نمایشگاه فجر مقرر كردند تا از میان برگزیدگان آثار هر یك از رشتههای نقاشی،گرافیك، عكس، كاریكاتور، مجسمه یك اثر با مشورت هیأت داوران انتخاب و قیمتگذاری شده و به گنجینه موزه هنرهای معاصر اضافه گردد. همچنین نفرات اول در هر بخش، بجز دریافت تندیس و لوح افتخار، جهت بازدید یكهفتهای از پنجاهوسومین دوسالانه ونیز اعزام میشوند.

بودجه اختصاصی در اولین جشنواره تجسمی فجر و مقایسه آن با دیگر جشنوارهها جدیت وزارت ارشاد را نسبت به این سالانه نشان میدهد.

در این دوره از جشنواره از چهلوپنج طراح در بخش گرافیك، سی كارتونیست و سیودو عكاس و چهل خطاط برای نمایش در بخش مدعوین دعوت به عمل آمده بود.

دبیران این دوره در بخش عكس كریمی صارمی، در بخش نقاشی كاظم چلیپا، در بخش مجسمه نادر قشقایی و در بخش پوستر فرزاد ادیبی بودند. دبیری بخش كاریكاتور را نیز مسعود شجاعی طباطبایی بر عهده داشت. همچنین ناصر جواهرپور مسؤولیت دعوت از خوشنویسان سراسر كشور را بر عهده داشتند.
 
همایش تجسمی فجر از 14 بهمن آغاز به كار كرد و با میزگردی در 17 بهمن به كار خود پایان داد.
 
 
 
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
به بهانه سومين سوگواره پوستر عاشورا
نگاهی به نقاشی‌های شیما اسفندیاری در گالری آریا
تلاش برای مهربانی (به بهانه نمایشگاه شهین بارور)
از حاشیه تا متن اکسپوی عکس ایران
به بهانه دومین سال خاموشی هنرمند معاصر، عمران صلاحی