او دوربینش را سر دوشش نمی‌اندازد تا به باغ و دشت و صحرا برود و ساعت‌ها منتظر نوری مناسب برای عكس گرفتن بنشیند؛ او در كارگاهش، بدون استفاده از دوربین و عدسی...
 
نه در باغ و دشت و صحرا
«این واقعاً یك گل است؟ آیا من در تمام زندگی‌ام، نابینا بوده‌ام؟»
این حرف را «رابرت بولتمن» می‌گوید؛ هنرمند عكاسی كه معتقد است اگر با دقت به چیزهایی نگاه كنیم كه برایمان آشنا هستند، در آنها آن‌قدر چیزهای ناآشنا پیدا می‌كنیم كه انگار پیش از این آنها را ندیده‌ایم. از چیزهای آشنایی كه بولتمن هر بار به آنها نگاه می‌كند، به‌نظرش تازه و پر از شگفتی می‌آیند، گل‌ها و گیاهان هستند، به‌خصوص رنگ‌ها و شكل‌هایشان؛ او دوست دارد این رنگ‌ها و شكل‌ها را همان‌طور كه هستند، در عكس‌هایش ثبت كند. به همین دلیل است كه به شیوه معمول عكاسی نمی‌كند.  او دوربینش را سر دوشش نمی‌اندازد تا به  باغ و دشت و صحرا برود و ساعت‌ها منتظر نوری مناسب برای عكس گرفتن بنشیند؛ او در كارگاهش، بدون استفاده از دوربین و عدسی، به شیوه‌ای خاص، از گل‌ها و گیاهان عكس می‌گیرد؛ شیوه‌ای سخت، پیچیده و خطرناك كه حتی اگر كسی بتواند همه مراحل آن  را با دقت و موبه‌مو اجرا كند، جرئت ندارد امتحانش كند. 
 
نمونه‌هایی از عكس‌های رابرت بولتمن
 
گل
 
گل
 
گل
 
گل

بولتمن كارش را با تراشیدن برگ‌ها، گلبرگ‌‌ها و شاخه‌های ریزی شروع می‌كند كه از ساقه یا شاخه جدا شده‌اند. او آنها را به‌طور عرضی، با یك تیغ تیز مخصوص، آن‌قدر می‌تراشد تا ازشان  لایه‌ای نیمه شفاف باقی بماند. بعد این لایه‌ها را روی فیلمی شفاف قرار می‌دهد و برای این كه جزئیات بهتر دیده شوند روی آنها را با نوعی فیلم مخصوص می‌پوشاند. او این مجموعه را روی یك ورق فلز می‌گذارد، همه اینها را در میان لایه‌ای از پِلِكسی‌گلاس می‌پیچاند و ساندویچ درست‌شده را در سیلیكُن مایع شناور می‌كند. در مرحله بعد او به مجموعه آماده شده، برق 80 هزار ولتی وصل می‌كند؛ این‌طوری تمام الكترون‌های مجموعه به حركت در‌می‌آیند و باعث  می‌شوند تصویر گل‌ها و گیاه‌ها روی صفحه فیلم ثبت شود. فقط تصورش را بكن اگر این برق، الكترون‌های بدن بولتمن را هم به حركت درآورد، چه می‌شود! خیلی حیف است اگر عكاسی نتواند نتیجه زحمت‌هایش را ببیند،‌ نه؟
 
«كانای قرمز»، اثری از جرجیا اُكیف
 
«از دریاچه»، اثری از جرجیا اُكیف
 
در این روند، گازهای اطراف گیاه‌ها یونیزه می‌شوند و دور آنها هاله‌ای روشن به وجود می‌آورند. در مرحله نهایی، بولتمن با اشعه‌ای از نور سفید به باریكی موی انسان، عكس‌ها را تزیین می‌كند. او با این كار می‌تواند 150 نمونه مختلف از یك عكس به وجود بیاورد.
می‌بینی، بی دلیل نیست كه عكس‌های بولتمن را تركیبی از «فرانكشتاین» و «جرجیا اُ كیف» می‌دانند، فرانكشتاین را كه حتماً می‌شناسی؛ او شخصیت اصلی رمانی است به همین نام: دانشمندی كه سعی می‌‌كند در آزمایشگاهش موجودی قوی‌تر و بزرگ‌تر از انسان‌های معمول بسازد؛ اكیف هم هنرمند قرن بیستمی است كه تصویرهای لطیف و رنگارنگش از گل‌ها و گیاهان، مشهور است.
      
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ماه متعلق به همه‌ست!! (هنر عکاسی)
جزئیات ساده ولی بسیار زببای طبیعت در هنر عکاسی!!
گزارش تصویری: بازی آب و طبیعت در هنر عکاسی!!
گزارش تصویری: جادوی عکاسی انعکاسی! (2)
شاهکارهای عکاسی هنرمندان جهان! (2)