کشف حیرت انگیز محققان هلندی در رابطه با تابلوی مشهور نقاشی
پژوهشگران هلندی و بلژیکی با تحقیق روی تابلوی معروف "گل های آفتابگردان" اثر شاخص نقاش شهیر هلندی "ونسان ون گوگ" به نتایج حیرت انگیزی رسیده اند.

تاثیر گذر زمان بر شاهکار ون گوگ

بررسی‌های اشعه ایکس روی مجموعه نقاشی‌های «ونسان ون‌گوگ» نشان می‌دهد که این نقاش نامدار هلندی از تکنیکی جالب استفاده کرده که در آن رنگ گلبرگ‌ها و ساقه‌های آفتابگردان به تدریج و در طول سال‌ها از زرد به رنگ زیتونی ـ قهوه‌ای تغییر کل می‌دهد و ظاهری پژمرده به نقاشی می‌دهد. بر اساس نتایج حاصل از این بررسی، «ون‌گوگ» در این نقاشی‌ها از دو کروم متفاوت رنگ زرد استفاده کرده که یکی از آنها در مقابل نور آفتاب دوام و استقامت کمتری دارد و به تدریج رنگ خود را از دست می‌دهد. این تغییرات در این نقاشی که در سال ۱۸۸۹ کشیده شده و یکی از آثار از مجموعه معروف «گل‌های آفتاب‌گردان» ون گوگ است هنوز با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست اما در طول زمان نقاشی بخشی از طراوت و درخشش خود را در رنگ زرد پس زمینه و همچنین گلبرگ‌ها و ساقه‌ها از دست می‌دهد. بخش نارنجی رنگ این تابلوی نقاشی در مقابل نور و گذر زمان احتمال فرسایش کمتری دارد چرا که «ون گوگ» در این قسمت‌ها از رنگ زرد با حساسیت کمتر در مقابل نور و همچنین سولفور کمتری استفاده کرده است.

«فردیک وانمرت» متخصص علوم مواد در این باره توضیح داد:
اعلام این که چقدر طول می‌کشد تا این تغییرات را بتوان با چشم تشخیص داد بسیار دشوار است و به عوامل متعدد خارجی بستگی دارد. ما در بررسی متوجه شدیم که «ون‌گوگ» در چه بخش‌هایی از رنگ‌ زرد با حساسیت بیشتر در مقابل نور استفاده کرده است. همچنین استفاده وی از رنگ سبز زمردی و رنگ قرمز سربی در بخش‌هایی کوچک از نقاشی نیز تشخیص داده شده که در طول زمان سفیدتر و روشن‌تر خواهند شد. این کشف، نتیجه‌ی دو سال پژوهش علمی محققان هلندی و بلژیکی در موزه آمستردام است که محل نگهداری بزرگترین مجموعه آثار این نقاش نامدار هلندی است. این موزه پنج سال پیش میزان نور گالری‌های خود را کاهش داد تا شرایط بهتری برای حفظ و نگهداری ۲۰۰ نقاشی و ۴۰۰ طراحی ایجاد کند. «ونسان ون‌گوگ» نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل به‌ سر برد، اما اکنون به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در زاندرت در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خود را به‌عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین کارهای او در سه سال پایانی عمرش خلق شدند. او فقط در دو ماه پایانی عمرش، ۹۰ نقاشی از خود باقی گذاشت. خالق «شب‌های پرستاره» و «گل‌های آفتابگردان» در ۲۹ جولای ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی در میان کشتزارها بر اثر شلیک گلوله‌ای به سینه‌اش درگذشت.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir