هنرمند بااستعداد ایرانی که نقاشی هایش را بدون اجازه خارج از کشور می فروشند! + عکس
گفت و گو با ذبیح‌الله محمدی، هنرمند خودآموخته‌ای که برخی خریدارهایی که در گذشته آثارش را خریداری کرده بودند، آنها را در نمایشگاه‌های خارجی بدون ذکر نامش به فروش گذاشتند، اما او شکایتی نکرده و آن‌ها را به خدا واگذار کرده است

ذبیح الله محمدی، نقاش خودآموخته که ادبیات کهن را به تصویر می کشد

ممکن است سواد آکادمیکشان کم باشد و از ابزارهای لازم بی‌بهره باشند؛ ممکن است مانند بسیاری از هنرمندان امکانات و آتلیه نداشته باشند، اما دلشان پاک است. آن‌ها هنرمندان خودآموخته‌ای هستند که نقش‌های ساده بر بوم می‌نشانند اما همین نقش‌های ساده ارزشمندند و دنیای تازه‌ای را رو به مخاطبان می‌گشایند. بسیاری از آن‌ها تا آخر عمر ناشناخته می‌مانند اما برخی‌هایشان هم این فرصت را پیدا می‌کنند که آثار خود را برای نمایش عموم ارائه کنند.

نقاش معاصر,ذبیح‌الله محمدی
نقاشی های ذبیح‌الله محمدی

ذبیح‌الله محمدی نقاش خودآموخته معاصر ایرانی است. او همواره طی سال‌هایی که نقاشی کرده، تمرکزش را بر روی افسانه‌ها٬ داستان‌های ایرانی و قصص قرآن گذاشته است. در نقاشی‌های محمدی می‌توان فرهنگ و تاریخ ایران را مشاهده کرد. محمدی تحصیلات خود را در دوم ابتدایی رها کرده است.

برای گفت‌وگو با این هنرمند خودآموخته که نمایشگاه آثارش در خانه هنرمندان در حال برگزاری است، با او تماس گرفتیم.

از آنجا که این هنرمند مشکل شنوایی دارد، دخترش از زبان او پاسخگوی سوالات است که چنین اظهار می‌کند:

«از وقتی به‌ یاد دارم، پدرم همیشه نقاشی می‌کرد. زمانی که بزرگتر شدم و ارزش کارهای او را دریافتم، تصمیم به جمع‌آوری آثارش گرفتم.»

«نقاشی را خودم به تنهایی یاد گرفتم و با ابتدایی‌ترین ابزار مثل خودکار، ماژیک و یا مداد رنگی هم این کار را انجام می‌دهم.»

«از ده سالگی نقاشی کردن را آغاز کردم. هر زمان که وقت خالی داشتم به نقاشی می‌پرداختم و بیشتر آثارم تحت تأثیر داستان‌های شاهنامه است؛ چراکه در مکتب‌خانه داستان‌های شاهنامه را به ما آموزش می‌دادند و از همان‌جا به داستان‌های آن علاقه‌مند شدم.»

این‌ها بخشی از سخنان ذبیح‌الله محمدی، نقاش معاصر ایرانی است؛ او در همین راستا می‌گوید:
بچه سال که بودم کتاب‌هایی که دایی و پدرم از شهر می‌آورند را می‌خواندم و به آنها علاقه‌مند شدم. با کتاب‌هایی که ‌خوانده‌ام زندگی کرده و آنها را به تصویر کشیده‌ام.»

نقاش خودآموخته,نقاش معاصر,ذبیح‌الله محمدی
نقاشی ذبیح‌الله محمدی هنرمند خودآموخته

او اشاره می‌کند که دخترش تلاش زیادی برای نمایش آثارش در گالری‌های مختلف کرده. ولی به‌ دلیل اینکه رقابت برای نمایش آثار هنرمندان در گالری‌ها بسیار زیاد است و باید پول زیادی پرداخت کرد خیلی موفق به برگزاری نمایشگاه انفرادی نشده‌اند.

این نقاش ادامه می‌دهد:
با این حال خانه هنرمندان سال گذشته آثارم را در نمایشگاهی تحت عنوان «از آوردگاه و از بزم و از داستان» برای معرفی سبک و سیاق کارم به نمایش گذاشت. نمایشگاه با استقبال خوبی روبه‌رو شد و بیشتر آثار نیز به فروش رفتند. در واقع خانه هنرمندان تنها نهادی است که تا به الان از من و هنرم حمایت نشان داده است.

او همچنین یادآور می‌شود که خانه هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه هزینه‌ای را از آنها مطالبه نمی‌کند و تنها در پایان درصدی از فروش را برمی‌دارد.

نقاش خودآموخته,نقاش معاصر,ذبیح‌الله محمدینقاشی ادبیات کهن اثر ذبیح‌الله محمدی

محمدی اشاره می‌کند که آثارش در برخی نمایشگاه‌های گروهی بدون اینکه به او اطلاع داده شود در کشورهای خارجی به نمایش گذاشته شده‌اند. آثارش در این نمایشگاه‌ها فروخته شده‌ ولی هیچ اسمی از او در این نمایشگاه‌ها ذکر نشده است و خانواده‌ او از طریق شبکه‌های مجازی از این جریان اطلاع پیدا کرده‌اند. با این حال وی ترجیح داده از مقصران این موضوع شکایتی نکند و آنها را به خدا بسپارد.

او ادامه می‌دهد:
برخی آثارم در کشورهایی همانند پرتغال و هلند به نمایش گذاشته شده‌اند. در حال حاضر نیز یک نمایشگاه گروهی از نقاشی‌هایم در کشور پرتغال در حال برگزاری است. این نمایشگاه تا اواخر مهر ماه بر پا خواهد بود. 

محمدی در پایان بیان می‌کند که عنوان نمایشگاه امسال را «شهر ایران» گذاشته است، درباره علت آن چنین توضیح می‌دهد:

«اکثر آثارم برگرفته از داستان‌های اساطیری و کهن ایرانی هستند؛ البته در بین کارهایم آثاری برگفته از داستان‌های عامیانه بین قومیت‌های مختلف ایرانی و مذهبی همانند «براق حضرت محمد(ص)» نیز وجود دارد.

 نمایشگاه «شهر ایران» روز جمعه ـ نهم شهریور ماه ـ با حضور این هنرمند، (ذبیح‌الله محمدی) ساعت 5 بعدازظهر در خانه هنرمندان افتتاح شد. 


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir