ونسان ون گوک واقعا به خاطر یک زن گوش هایش را برید؟!
در داستان ها گفته شده ون گوک در اثر دیوانگی و بیماری های روحی گوش خودش را برید. اما با نگاهی دقیق تر به حقایق مربوط بهان شب متوجه می شویم حقیقت چیز دیگری است

ونسان ون گوک واقعا گوشش را از دست داد؟

ونسان ون گوک سال 1888 چند روز مانده به کریسمس گوشش را از دست داد. تاریخ شناسان هنس کافمن Hans Kaufmann و ریتا ویلدگانز Rita Wildegans  در کتاب جدیدشان یک تیوری جدید در مورد اینکه او چرا به اینجا رسید را بررسی می کنند.

نقاش هلندی افسرده
در داستان ها گفته شده ون گوک در اثر دیوانگی و بیماری های روحی گوش خودش را برید. اما با نگاهی دقیق تر به حقایق مربوط بهان شب متوجه می شویم حقیقت چیز دیگری است.

اینکه ون گوک از بیماری روحی رنج می برده بر مسی پوشیده نیست. او قطعا اضطراب و افسردگی داشته است. تعداد زیادی از تاریخ شناسان معتقدند که او بیماری دو قطبی هم داشته است. بنابراین داستان رایج این است که این بیماری ها نقاش را تا مرز جنون کشانده است.

ون گوک,ونسان ون گوک,بریدن گوش,بیماری روحی,گوگن

پرتره ونسان ون گوک


بیوگرافی
واضح است که پل گوگن نقاش فرانسوی و دوست ون گوک در این قضیه درگیر بوده است. آیا یک استدلال تخریب گر دوستش ون گوک را به این سمت سوق داده که گوشش را با تیغ ببرد؟

آنچه ازین داستان گوگن استنباط می شود این است که ون گوک به یک فاحشه خانه رفته، گوش بریده شده اش را در کف دستانش به زنی که دوست داشته تقدیم کرده، به خانه برگشته و در دریایی از خون خوابیده. او روز بعد در رختخوابش بیهوش پیدا شده و بعد فوت کرده است.

شمشیر در مقابل گوش
وقتیکه ون گوک به بیمارستان می رسد، او فورا می خواهد دوستش گوگن را ببیند. تاریخ شناسان کافمن و ویلدگان فکر می کنند در دعوایی که بین ون گوک و گوگن نزدیک فاحشه خانه درگرفته گوش ون گوک بریده شده است.

ون گوک,ونسان ون گوک,بریدن گوش,بیماری روحی,گوگن
دعوای ون گوک و گوگن


اجتماع شمشیر باز ویکتوریایی
گوگن شمشیر باز ماهری بوده که هرجا می رفته شمشیر خود را نیز همراه می برده. کافمن و ویلدگان باور دارند که گوگن در این دعوا شمشیرش را از غلاف در اورده و یا از روی قصد یا تصادفی گوش ون گوک را بریده است.

پیمان سکوت
گوگن هیچ وقت در بیمارستان به دیدن ون گوک نیامد، و این دو دوست بعد این حادثه هرگز همدیگر را ملاقات نکردند.

این دو نفر از زندگی با هم در حومه شهر ناراضی بودند. گوگن اواخر تصمیم گرفته بود به خانه اش در فرانسه برگردد. ون گوک احساس می کرد رها شده است.

ون گوک,ونسان ون گوک,بریدن گوش,بیماری روحی,گوگن
نامه های ون گوک و گوگن


در نامه هایی که بین این دو رد و بدل می شد از «پیمان سکوت» صحبت شده بود. و در نامه های بعدی در مورد این پیمان به توافق رسیده بودند.

آیا ون گوک نمی خواست گوگن به خاطر این جنایت به دردسر بیفتد. هرقدر هم که ون گوک با گوگن اختلاف داشت، اما به نظرش این اتفاق ارزش رسوایی عمومی نداشته.

کافمن می گوید شواهد زیادی وجود دارد که می توانیم ثابت کنیم اینکه ون گوک به خودش آسیب رسانده فرضیه غلطی است، اما هیچ کدام از این دو دوست حاضر نشدند پیمان سکوتشان را بشکنند.

بیشتر بدانید : ونسان ونگوگ نقاش، دیوانه نبود!

بیشتر بدانید : کشف ملخ مرده روی تابلویی که ون گوگ یک سال پس از کشیدن آن خودکشی کرد + عکس

بیشتر بدانید : ونسان ونگوگ بخاطر شکست عشقی گوش خود را برید!



تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ