بیش از دویست هنرمند از شهرستان‌های مختلف کشور در گرگان دور هم جمع شدند تا شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی ‌جوانان ایران را برپا کنند. این جشنواره...
 
گزارشی از اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی‌ جوانان
بیش از دویست هنرمند از شهرستان‌های مختلف کشور در گرگان دور هم جمع شدند تا شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی ‌جوانان ایران را برپا کنند. این جشنواره، که از 1387 میزبانی آن بر عهده گرگان گذاشته شد، به مدت پنج سال در این شهر برگزار خواهد شد.

محمود شالویی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ایران، در این مورد گفت: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی‌ جوانان ایران، در 1387، برای نخستین بار به صورت بین‌المللی برپا شد، ولی تعداد کشورهای شرکت کننده کم بود. امسال بیش از چهل هنرمند از بیست کشور جهان در این جشنواره شرکت کردند، که از میان آنها پنجاه وشش اثر از سی و یک هنرمند برای حضور در جشنواره شانزدهم انتخاب شد. وی در ادامه گفت: هنرمندانی از کشورهای چین، پاکستان، کویت، سنگال، افغانستان، قرقیزستان، کنیا، ترکمنستان، قزاقستان، آلبانی، نخجوان، بنگلادش و دیگر کشورها در جشنواره امسال شرکت کردند و آثارشان را برای حضور در هفت رشته این جشنواره (طراحی، نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، کاریکاتور، حجم، گرافیک) ارسال نمودند.

از کارهای انجام شده در طول برپایی این جشنواره می‌توان به راه اندازی بزرگ‌ترین نگارخانه سیار ایران به مساحت هفتصد متر مربع در محوطه تالار فخرالدین اسعد گرگانی اشاره کرد. از دیگر بخش‌های این جشنواره، طراحی و نقاشی بوم وحدت با حضور هنرمندان سی استان کشور و هنرمندان کشورهای دیگر بوده است. بوم وحدت با موضوع صلح و دوستی در حاشیه برپایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی‌ جوانان، در گرگان، مرکز استان گلستان، در محل پارک شهر گرگان نقاشی شد.

برگزیدگان نهایی شانزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی‌جوانان به شرح زیر شدند:
در رشته کاریکاتور چهره، علی رضا باقری،‌ هادی اسدی، آرش سكوند و در بخش كاریكاتور موضوعی محمد كارگر، نازنین طباطبایی و بابك اسماعیلی اول تا سوم شدند.

در رشته خوشنویسی، هیأت داوران- ضمن تقدیر از عباس الفتی و محمود رباط جزی- سلیمان میری و محمدمهدی علی زاده را به عنوان برندگان اول و دوم و جعفر صادقی، علی نعلی و حدیثه باجلان را به عنوان نفرات برگزیده این رشته معرفی كرد.

در رشته نقاشی، افشین کوشا و جاوید احمدیه مشتركاً به عنوان نفرات اول و مهدی شریف زارع و سید مهدی ریحانی مشتركاً به عنوان نفرات دوم، انتخاب شدند. فریبا رحمانی، آنارا آبژانویا (قزاقستان) و مجید صابری نژاد در این بخش، عنوان سومی ‌را کسب کردند. فرهادالدین (بنگلادش)، آزاده شاهینی، ینگ زی یانسه (چین)، مرضیه فرهانا (بنگلدش)، ونوس بهجتی و یلی اندوی (سنگال)  عنوان نفرات تقدیر شدة این بخش را به دست آوردند.

در رشته طراحی پوستر، عصمت السادات میرمعینی، فاطمه قمری و علی فخیمی ‌به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در بخش طراحی پوستر با موضوع گردشگری، فاطمه شعبانی، سارا عباسی و مریم نوروزی عنوان نفرات اول تا سوم را کسب کردند. در این بخش از احمد علیم (پاكستان) و علی اكبر پرتوی تقدیر شد و پیمان علی زاده اسكویی و بهداد نیك امجاد مشترکاً جایزه ویژه را دریافت کردند.

در رشته مجسمه سازی، سپیده رزمجو، آذین ساداتی، مریم پورتركی، زهرا مهرآذرنوین و ساناز طبیبی به عنوان نفرات اول تا پنجم انتخاب شدند.  میمنت شاهینی، فرزانه وزیری تبار،  سید عمادالدین جوادزاده و تامیلا ماهاتوا (قرقیزستان) عنوان نفرات تقدیر شده این رشته را به دست آوردند.
در بخش طراحی، جواد قطرانی،  سید رضی رضوی،  صادق هستی،  مرتضی قنبری و مرتضی خسروی به عنوان نفرات برگزیده اول تا پنجم معرفی شدند.
در رشته نگارگری، زهرا پناهی، سمانه دوستی نیا، مریم رحیم پور و ماهرخ شعار مشترکاً عنوان نفرات برگزیده این رشته را کسب کردند.

تهیه شده توسط: مجله تندیس
 www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری: نمایشگاه جلوه‌هایی از هنر معاصر جهان
گرافیک چیست ؟
سفره هفت‌سینی که پهن نشد!
آيا مي دانيد انسان از چه زماني کشيدن نقاشي را آغاز کرد؟
درباره رنگ چه میدانید؟