175 سالگی نقاشی که قبر ندارد! + عکس
امسال صد و هفتاد و پنجمین سالگرد «ایلیا یفیموویچ رپین» نقاش بزرگ روسی و نویسنده کتاب «نزدیک دور» است

زندگی نامه ایلیا رپین، نقاش بزرگ روسی

امسال صد و هفتاد و پنجمین سالگرد «ایلیا یفیموویچ رپین» نقاش بزرگ روسی، عضو آکادمی هنرهای امپراتوری، خبرنگار و نویسنده کتاب خاطرات «نزدیک دور» است.

پرتره ایلیا رپین استاد برجسته نقاشی
پرتره ایلیا رپین استاد برجسته نقاشی

 ایلیا رپین استاد برجسته پرتره و نقاشی تاریخی بود، وی در کار طراحی طبیعت و موقعیت های درام موفق بود. در روز آگوست سال ۱۸۴۰ در روستای کوچک چوگویف در اوکراین در خانواده یک مهاجر نظامی متولد شد. در نوجوانی به عنوان شاگرد در یک کارگاه هنری کار می کرد و در ۱۳ سالگی آثار خود را خلق کرد که در آن ها استعداد بسیار و سبک خوبی دیده می‌شد. در ۱۹ سالگی به پتربورگ رفت تا وارد آکادمی هنر شود. پس از اتمام آن مدال بزرگ طلا و امکان تحصیل در خارج از کشور را به دست آورد.

 مجسمه ایلیا رپین نقاش تاریخی
مجسمه ایلیا رپین نقاش تاریخی


رپین در اواخر دهه ۶۰ قرن نوزدهم روی پرتره و نقاشی‌های دارای سبک کار می‌کرد. او ضمن علاقه به موضوعات تاریخی، آثاری همچون «سوفیای ملکه» و «ایوان مخوف و فرزند او ایوان» را در ۱۶ نوامبر سال ۱۵۸۱ میلادی آفرید. این کار توسط پاول ترتیاکوف خریداری شد، اما به دستور امپراتور، الکساندر سوم به نمایش گذاشته نشد و تنها در سال ۱۹۱۳ میلادی در معرض دید عموم قرار گرفت.

نقاشی اثر ایلیا یفیموویچ رپین
نقاشی اثر ایلیا یفیموویچ رپین

استان ویتبسک فضایی برای الهام گیری رپین بود. در بهار سال ۱۸۹۲ ایلیا یفرموویچ با خانواده خود به آنجا رفت. در آن زمان وی شخصی متمول و استاد مشهور قلم‌مو بود. در آنجا تبدیل به معمار و طراح حقیقی شد. در سال ۱۹۳۰ در سن ۹۰ سالگی در خانه‌باغ پدری خود در روستای زدراونوا در استان ویتبسک درگذشت، اما اثری از قبر او تا به امروز باقی نمانده است.

محل زندگی رپین نقاش
محل زندگی رپین نقاش


در این روستا، وی به کشاورزی متمایل شد، همچنین بیش از ۴۰ اثر خلق کرد. در استان ویتبسک وی تمثال‌هایی را به کلیسای روستا هدیه داد. از سال ۱۹۰۱ کمتر به زدراونکو می رفت، آخرین بار در سال ۱۹۰۴ از خانه‌باغ خود دیدن کرد.

خانه کوچک رپین نقاش
خانه کوچک رپین نقاش

در خانه کوچک رپین مدرسه ابتدایی برای کودکان دهقانان افتتاح شد که دختر و نوه این هنرمند در آنجا تدریس می‌کردند. نتیجه‌های او نیز در این استان متولد شدند، اما در اواخر دهه ۲۰ قرن بیستم به دلیل شکنجه‌ها و فشارها از اتحاد جماهیر شوروی خارج شدند.

به مناسبت ۱۴۵ سالگی وی این خانه باغ بازسازی شد. برخی از آثار این هنرمند در موزه منطقه‌شناسی ویتبسک نگهداری می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ به افتخار صد و شصت و پنجمین سالگرد رپین، سکه نقره‌ای چهارگوش یادبود با طرح ایلیا رپین ضرب شد.

 

بیشتر بدانید : هنرمندی که عکس های قدیمی را به قهرمانان هالیوود تبدیل می کند

بیشتر بدانید : نقاشی هایی تلخ اما تامل برانگیز و تاثیرگذار

بیشتر بدانید : یک تجربه هیجان انگیز: غرق شدن در نقاشی های ون گوگ!

بیشتر بدانید : گران قیمت‌ترین نقاشی‌های مشهور جهان!! (+عکس)

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com