رسوایی در موزه هنرهای معاصر تهران و واکنش مسئولین + عکس
 «حوض روغن» با نام اصلی «ماده و فکر»، همسن موزه هنرهای معاصر تهران است؛ اثری ۴۴ ساله که در پرفورمنسی عجیب، هویت و حرمت آن مورد خدشه قرار گرفت

تجاوز به حریم اثر ۴۴ ساله در موزه هنرهای معاصر

۲۲ مهرماه ۱۳۵۶ بود. محمدرضا پهلوی و فرح برای افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران در ساختمان موزه واقع در پارک لاله حضور یافته بودند. موزه با آثار آوانگارد و نوگرایی از هنرمندان معاصر جهان تشکیل شده بود و در وسط آن، اثر چیدمان «حوض روغن» با نام اصلی «ماده و فکر» خودنمایی می‌کرد.

این حوض بزرگ و کم عمق مربع‌شکل پر شده با روغن سوخته سیاه‌رنگ، ایده هنرمند ژاپنی «نوریوکی هاراگوچی» بود. او نخستین نمونه این اثر را ۶ سال قبل در کشورش خلق کرد، سپس نمونه دیگری را در آلمان ارائه کرد. یک نسخه بزرگتر را فرح پهلوی سفارش داد و در موزه هنرهای معاصر تهران نصب شد.

شاه با دیدن سطح صاف و براق آینه‌شکل حوض روغن، به‌سان کودکی کنجکاو، برای لمس آن دست دراز کرد و انگشتانش تا مچ دست سیاه شدند. عکاسان این صحنه را ثبت کردند اما این اتفاق مورد پسند اطرافیان شاهنشاه نبود، بنابراین نگاتیوها ضبط شد و هیچ تصویری از آن به بیرون درز نکرد.

حالا با گذشت بیش از ۴۴ سال از آن روز، یک بار دیگر حس کنجکاوی کودکانه موجب ثبت حرکتی مضحک شده است و ای کاش این بار هم دوربینی نبود تا این فضاحت را ثبت و ضبط کند، اما افسوس که موزه هنرهای معاصر تهران به مدیریت احسان آقایی، نه تنها این تجاوز به حریم «حوض روغن» را بد نمی‌داند که خودش مقدمات انجام آن را فراهم آورده؛ هر چند که پس از اعتراض‌های بسیار در فضای مجازی، با انتشار متنی عذرخواهی کرده است.

موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران

این پرفورمنس که «پرنده ماهی» نام دارد، بندبازی بر فراز حوض روغن است و طی آن، یکی از پرفورمرها با بدنی نیمه‌ عریان خودش را داخل حوض می‌زند و مقادیری روغن از آن به بیرون می‌ریزد.

موزه هنرهای معاصر تهران در حالی مدعی شده که در طرح ارائه شده از سوی گروه تئاتری «بدن دیوانه» به سرپرستی یاسر خاسب، قرار بر برخورد با حوض روغن نبوده است که بدن نیمه‌عریان پرفورمر و نام پرفورمنس (پرنده ماهی) خط بطلانی بر این ادعاست. ضمن اینکه بدون برخورد با حوض روغن، پرفورمنس مذکور اصلاً چه معنایی دارد؟!

حتی به فرض صحت گفتار موزه، کم‌کاری موزه بوده است که گروه هنری را توجیه نکرده، تا جایی که سرپرست آن درباره اثر هنری «حوض روغن» با چنین شهرت و جایگاهی نوشته است: حوضچه متروک نفت خام!

متأسفانه در این رویداد تلخ، موزه هنرهای معاصر که بیش از ۲ سال درگیر بازسازی بوده است، هم جایگاه هنری‌اش را مخدوش کرد، هم اخلاق را باخت. «موزه» مکانی است که بانی حفظ آثار هنری است اما خودش بانی آسیب‌زدن به یک اثر هنری شده است.

پرفورمنس «پرنده ماهی» مقدمه‌ای بر گشایش نمایشگاه «پنچ گنج» با موضوع حکیم نظامی بود. آقایی، مدیر موزه و نمایشگاه‌گردان «پنج گنج» درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفته است: در این نمایشگاه ما خوانشی از هنر مدرن و معاصر ایران به روایت اشعار حکیم نظامی داریم و در آن سعی کردیم با توجه به اشعار نظامی خوانشی به آثار موزه بدهیم. 

 واکنش مسئولین موزه هنر‌های معاصر به این رخداد

پس از این اتفاق، موزه هنر‌های معاصر تهران با ابراز تأسف از واقعه پیش‌آمده اعلام کرد:

«- برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثرِ اشتباه ایجاد شده است.

- در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود که قابل جایگزینی است.

- طی سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال ۱۳۹۶ هم با حضور خالق اثر، کل روغن خارج و روغن جدید جایگزین شد.

- در هنر‌های میان‌رسانه‌ای و نوین معاصر، ایجاد دیالوگ بین آثار گذشته و حال، فضایی جدید برای بیان هنری، ایجاد کرده است که در روز‌های آینده، نمونه‌هایی از آن را منتشر خواهیم کرد.

- ضمن احترام به نظرات ابراز شده پیرامون این واقعه، چنان‌چه موجب ناراحتی دوستداران و علاقه‌مندان شده‌ایم، اعلام می‌شود این اتفاق، تخریب اثر هنری محسوب نمی‌شود و صرفا به دلیل خطای سهوی، بخشی از روغن از اثر خارج شده که جایگزین خواهد شد.

- حفاظت از آثار هنری موزه، در زمره اصلی‌ترین وظایف موزه است، آن چنان‌که در مهرماه سال ۹۶، نوریوکی هاراگوچی را برای مرمت حوض روغن به ایران دعوت کرد و قبل از درگذشت او، این اثر مرمت شد.

- امید داریم با دقت و حساسیت بیشتر، در آینده شاهد خطا‌هایی از این دست نباشیم.»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.ir