هنری باور نکردنی؛ حکاکی روی برگ درختان! + عکس
پاییز درختان بی شماری برگ‌های خود را بی دریغ به ما ارزانی می‌دارند، حال این ما انسان‌ها هستیم که هم می‌توانیم بی تفاوت از کنارشان بگذریم، و هم می‌توانیم...

حکاکی روی برگ درختان

عشق ورزیدن به برگهای سبز بهاری و برگهای رنگارنگ پاییزی چیز عجیبی نیست، تعداد زیادی از مردم بعد از پاییز و با ریختن برگ‌ها بر روی زمین آنها را جمع کرده و معمولا لای دفاتر و کتاب‌هایشان نگه می‌دارند. اما افرادی هم هستند که دیدی فراتر دارند و به این برگ‌های به ظاهر بی‌اهمیت که روی زمین افتاده اند با نگاهی هنری می‌نگرند و از آن برای خلق تصاویر مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند

دراینجا نمونه ای از حکاکی های زیبا بر روی برگ درختان برایتان جمع آوری کرده ایم که توسط هنرمندان بااستعداد چینی کار شده اند.

حکاکی روی برگ

 حکاکی روی برگ

حکاکی برگ مراحلی دارد شامل بریدن و جدا کردن بافت درونی برگ برای خلق یک اثر هنری بدون از بین بردن رگ برگ‌ها. هنرمندان چینی هم با تراشیدن قسمتی از این برگها تصاویر زیبایی روی سطح برگ ایجاد کرده اند.

حکاکی روی برگ

حکاکی برگ

البته باید بدانید که ایجاد چنین تصاویری بر روی برگ مراحل راحتی ندارد و دقت و تیزبینی هنرمندی بامهارت را می‌طلبد. با ابزاری مثل چاقو خالی کردن قسمتهای اضافی برگ کار بسیار سختی است، چرا که باید مراحل کار به آهستگی پیش رود تا سطح شفاف برگ نمایان شود. و برای این کار باید حتما رگ برگ‌ها حفظ شود تا استقامت لازم را داشته باشد.

 حکاکی برگ

 حکاکی برگ

هنرمندان معمولا برای این کار برگ درخت چنار که در کشورهای هند و پاکستان و چین به وفور وجود دارد انجام می‌دهند، چرا که این برگ‌ها از استقامت بهتری نسبت به سایر برگ‌ها برخوردارند و البته در فرهنگ چینی‌ها این درخت نماد خوش شانسی است.

حکاکی برگ

حکاکی برگ

هنرمندان چینی در مورد نحوه کارشان می‌گویند: انجام حکاکی بر روی یک برگ چندین ماه زمان و دقت بسیار زیاد لازم دارد. وقتی کار هنری تمام می‌شود تازه برگ‌ها را طی مراحلی در برابر عوامل محیطی محافظت کرده و قاب می‌گیرند تا بتوانند برای چندین دهه از آنها نگهداری کنند.

 حکاکی برگ

 حکاکی برگ

 حکاکی برگ

 حکاکی برگ

 حکاکی برگ

چنین آثاری نه فقط به خاطر زیباییشان، بلکه به خاطر روند ویژه کار و خلاقیتشان مورد توجه اند.

هر پاییز درختان بی شماری برگ‌های خود را بی دریغ به ما ارزانی می‌دارند، حال این ما انسان‌ها هستیم که هم می‌توانیم بی تفاوت از کنارشان بگذریم، و هم می‌توانیم با ذهنی خلاق و دستانی مصمم آنها را تبدیل به اثری هنری کنیم.

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ