می‌گویند با یک عکس به اندازه چند هزار کلمه می‌شود حرف زد. با این استدلال همراه داشتن دوربین عکاسی در یک سفر...
 
از گرفتن عکس تا انداختن آن 
عکاسی بهترین و ساده ترین راه ثبت خاطرات است به شرطی که اصول اولیه اش را رعایت کنیم
می‌گویند با یک عکس به اندازه چند هزار کلمه می‌شود حرف زد. با این استدلال همراه داشتن دوربین عکاسی در یک سفر نوروزی واجب است. دوربینی که قرار هم نیست الزاما گران و آخرین سیستم باشد، به ویژه این که این روز‌ها ارزان ترین دوربین‌های دیجیتال هم که حدود 100 هزار تومان قیمت دارند هم برای ثبت خاطرات ما کارایی خوبی دارند.
 
- لحظه‌ها را شکار کنید
مهم ترین عاملی که می‌تواند یک عکس را منحصربه فرد کند، استثنایی بودن شرایط و موضوع عکاسی است. عکاس حرفه ای کسی است که با واکنش سریع و تنظیم دوربین، صحنه ای را هدف بگیرد که احتمال تکرار آن کم است؛ مثل لحظه به ثمر رسیدن گل در یک مسابقه فوتبال حساس یا لحظه فوران یک آتشفشان.
 
- کادر‌ها را امتحان کنید
چهارچوب یک عکس، در جلوه آن تاثیر زیادی دارد. سعی کنید یک سوژه را در کادرهای مختلف بسنجید، اصولا عکاس این کاره کسی است که عکس را قبل از گرفتن ببیند با وجود این، دوربین‌های دیجیتال هزینه این کار را پایین آورده. پس تا جایی که می‌توانید از هر سوژه چند عکس با کادر بندی‌های مختلف بگیرید، برای این کار از زوم دوربین استفاده کنید. زاویه دید را عوض کنید، موقعیت سوژه اصلی را در کادر جابه جا کنید یا فاصله خودتان و سوژه را تغییر دهید. اگر بخواهید کادر عکس‌ها را روی کامپیوتر تغییر دهید، باید در برنامه ویرایش عکس، تصویر را  crop کنید.
 
- جزئیات را حذف کنید
هر قدر بخواهید موضوع اصلی عکس بیشتر مورد توجه باشد، باید جزئیات و سوژه‌های دیگر را بی خیال شوید و سطح بیشتری از تصویر را به سوژه اصلی بدهید تا چشم بیننده مستقیما آن را بگیرد. کلا در ترکیب بندی تصویر، موضوعات مرتبط را کنار هم قرار بدهید و اهم فالاهم کنید.
 
- سوژه را در مرکز قرار ندهید
اگر می‌خواهید عکس‌های زیبا و هنری بگیرید، باید سوژه را در جای دیگری غیر از مرکز قرار دهید، برای این کار از قانون یک سوم‌ها استفاده کنید. در این روش طول و عرض تصویر با چهار خط فرضی افقی و عمودی، به سه قسمت مساوی تقسیم می‌شود. عکاس می‌تواند موضوع مورد نظر خود را در امتداد یکی از این خطوط یا یکی از چهار نقطه برخورد آن‌ها قرار دهد.
 
- زاویه بندی کنید
زاویه و ارتفاع دوربین نسبت به موضوع تاثیر زیادی روی تصویر به دست آمده دارد. سعی کنید از یک سوژه چند عکس از زوایا  و ارتفاعات مختلف تهیه کرده و مقایسه کنید؛ مثلا یکی در حالت معمولی، یکی در حالتی که نشسته اید و دیگری از بالای سوژه. با توجه به محیط و موضوع عکس و استفاده از سلیقه و ابتکار خودتان می‌توانید این ارتفاع را تغییر دهید یا حتی دوربین را روی زمین بگذارید و تاثیر شگفت آن را ببینید.
 
- خطوط تصویر را جدی بگیرید
درهر تصویر خطوطی هستند که آهنگ و ریتم اصلی تصویر را می‌سازند، مثلا در مناظره یک کوهستان و در مناظر دریا، مجموعه خطوط مستقیمی که در یک نقطه تلاقی قرار دارند، نشان دهنده احساس سکون و آرامش هستند. شکل این خطوط احساسات مختلفی را به بیننده منتقل می‌کند.
 
- هوای پشت زمینه را داشته باشید
پشت زمینه در جلوه یک تصویر اهمیت زیادی دارد. اگر عکاس سوژه اصلی را در یک پشت زمینه با فاصله زیاد قرار دهد، باعث ایجاد عمق در تصویر می‌شود. این حالت موقعی زیاد می‌شود که شدت نور پشت زمینه با سوژه تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشد. اگر بخواهیم تاکید عکس تنها روی سوژه اصلی باشد، باید پشت زمینه ای ساده انتخاب کنیم.
 
- به عکس عمق بدهید
به هم نزدیک شدن خطوط موازی باعث بعد و عمق بیشتر در عکس می‌شود. پرسپکتیو عاملی است که می‌تواند در صفحه دو بعدی تصویر، حالت و فضای سه بعدی را القا کند. به کار گیری هوشمندانه این پدیده عکستان را خاص می‌کند.
 
- نلرزید
دستتان نلرزد، در غیر این صورت تمام زحماتتان به هدر می‌رود و عکستان خوب از آب در نمی‌آید. برای رفع این مشکل چند راه دارید: استفاده از سه پایه، گذاشتن دوربین روی یک جای محکم مثل سقف ماشین  و تمرکز و فشار دادن آرام دکمه در شرایطی که نفس را حبس کرده اید. البته از حالت عکاسی تاخیری دوربین هم می‌توانید استفاده کنید.
 
- همه را ببینید
وقتی قرار است یک عکس خانوادگی گرفته شود، همه به یک اندازه در آن عکس شریک هستند. انتخاب کادر وسط بهترین راه حل است. این جوری عمق میدان از دستتان نمی‌رود و درنهایت با یک عکس نصفه نیمه که کله نفرات ایستاده و پای نفرات نشسته و دست چپ آخرین نفر از سمت چپ و دست راست آخرین نفر از سمت راست خارج از کادر است هم مواجه نمی‌شوید.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 255
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
 مطالب پیشنهادی:
چگونه از موضوعات ساده عکس‌های زیبا بگیریم؟!!
بلدید دوربین دیجیتال بخرید؟!
عکس‌هایی جالب و دیدنی از زمان‌های گذشته!! (2)
عکاس حرفه‌ای آمریکا با عکس‌هایی زیبا!
بهترین عکسهای نشنال جئوگرافیک در سه سال گذشته