تاکاشی آکی یاما
وجه تمایز آثار آکی‏یاما از سایر طراحان ژاپنی استفاده از نوعی تصویرسازی در خلق آثارش است که او را در زمره طراحان خاص ژاپن قرار می‏دهد؛ و این آثار منحصربه فرد اوست که وی را در زمره یکی از برترین...
 
ژاپن جزیره‏ای است در ساحل شرقی آسیا که حدود هشتاد درصد آن مناطق کوهستانی بدون امکان کشت وزرع و دامپروری است. پس از جنگ جهانی اول آنان اراده و توانایی خود را به جهانیان ثابت کردند و دوره پس از جنگ، مدیریت فناوری، شناخت الگوهای اجتماعی و سبک زندگی غربی، منجر به پیدایش فلسفه جدیدی برای طراحان ژاپن شد. این فلسفه جدید ناشی از سعی بر حفظ سنت‏ها در کنار تأثیرپذیری از طراحان غربی بود.
جنبش طراحی ژاپن، ابتدا ساختارگرایی اروپایی را منبع الهام و چراغ راه خود قرار داد، اما در نهایت نتیجة کُنش و واکُنش بنیان‏های قوی نظری ساختارگرایی اروپایی با تمایل سنتی طراحان ژاپنی رسیدن به فرم‏های ساده تمثیلی‏ای بود که ترکیب‏بندی مرکزی آن برگرفته از همان سنت و صنایع دستی ژاپنی بودند.
 
تاکاشی آکی یاما
 
تاکاشی آکی یاما
 
وجه تمایز آثار آکی‏یاما از سایر طراحان ژاپنی استفاده از نوعی تصویرسازی در خلق آثارش است که او را در زمره طراحان خاص ژاپن قرار می‏دهد؛ و این آثار منحصربه فرد اوست که وی را در زمره یکی از برترین طراحان جهان در نمایشگاه «بیست ستاره برتر طراحی پوستر جهان» قرار داده است.
تاکاشی آکی‏یاما در سال 1952 میلادی در ژاپن متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هنر تاما در توکیو دریافت کرد و کارشناسی ارشد را در دانشگاه بین‏المللی هنرهای زیبا و موسیقی توکیو به اتمام رساند و در نهایت موفق به کسب درجه پروفسوری از دانشگاه هنر تاما شد. وی سالیان سال است که در ژاپن به آموزش تصویرسازی و پوستر می‏پردازد. همچنین مالک و مدیر یک استودیوی تصویرسازی است که چندین هنرمند تصویرساز در آن سرگرم به کار هستند. کتاب آثار او در سال 1999 به چاپ رسیده است و در سال 2009 موزه پوسترهای آکی یاما در شهر ناگاکا گشایش یافت. عناوین زیر بخشی از جوایز اوست در پاسخ به سال ها فعالیت هنری:
 
تاکاشی آکی یاما
 
- جایزه مســابقه پوستر محافــظت از طبـیعت افریقا، تونس، 1984؛
- مدال طــلای بی ینال پوســـتر بین المللی ورشو، لهسـتان، 1986؛
- جایزه هنری بی ینال برونو، چک اسلواکی، 1986؛
- جایزه بی ینال پوستر بین‏المللی مکزیک، 1992؛
- مدال برنز جشنواره پوستر نیویورک، 1995؛
- جایزه بی ینال پوستر هلسینکی، فنلاند، 1997؛
و دریافـت جــوایز متـــعدد دیــگر در ســال های 1998 تا 2009 .
 
تاکاشی آکی یاما
 
سادگی‏ شگفت‏انگیز و سرعت در پیام‏رسانی مهم‌ترین عناصر آثار آکی‏یاما هستند که، علاوه بر یادآوری تصاویر کارتونی برای بیننده، او را در تناقض با محیط شلوغ و پرتنش زندگی‏اش حیرت زده می‏کند. آثار او بدون کلام سخن می‏گویند؛ چون مخاطب ژاپنی ارتباط بدون کلام را درک کرده؛ و این از تعالیم «ذن بودیسم» است که کاربرد حواس پنج‏گانه در برقراری ارتباط ضروری است. در آثار آکی‏یاما شوخ طبعی و سرخوشی خاص او دیده می‏شود که فضای سوررئالیسم آثارش را شادمانه و کودکانه کرده است، درست مانند انسانی که هیچ وقت نمی‏خواهد از حرف‏ها، شادی‏ها و شیطنت‏های کودکانه دست بکشد.
رنگ در آثار او، به سان اغلب هنرهای تزئینی و صنایع دستی ژاپنی، به صورت شفاف و خالص، بدون ترکیب با سفیدوسیاه، به کار برده می‏شود و کمتر تمایل به گرفتن شدت رنگ‏ها از خود نشان می‏دهد. بدیهی است که مخاطب ژاپنی این کنتراست نوستالژیک را دوست دارد و با پیام آن هم آوا می‏شود. در نهایت، تصاویر در اوج سادگی و صداقت ترسیم و با خطوط ضخیم مشکی محاصره می‌‏شوند.
نکته حائز اهمیت در آثار آکی‏یاما تأکید بر بُعد زیبایی شناختی است و مسأله و دغدغه اش انتقال پیام مشتری نیست، بلکه تقویت و گسترش آن به صورت قانونی ماندگار است.
تاکاشی آکی یاما
 
 
 
 
تاکاشی آکی یاما
 
تاکاشی آکی یاما
 
 
 
 



منبع
- تاریخچة طراحی گرافیک، انتشارات هنر.
- www.tamabi.ac.jp 
 
 
تهیه شده توسط: مجله تندیس/ علی اصغر حسینی
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 گفتگو با یکی از فوق ستاره‌های گرافیک امروز جهان
 نقاشی‌های سورئالیست این هنرمند را حتما ببینید!
هنر معاصر ویتنام و کامبوج + آثار هنرمندان
هنری باور نکردنی؛ حکاکی روی برگ درختان! (+عکس)
نقاشی‌هایی از زنان زیبا؛ شاهکار دانیل گرهارتز (1)